جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه

حوزه/رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت: انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه، خانه فلسفه رسانه و پاتوق متخصصین ، علاقه مندان و دانش پژوهان عرصه ی ارتباطات، تبلیغ، فرهنگ، هنر و رسانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی در نشست سالانه مجمع عالی انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه های علمیه که با حضور تمامی اعضای پیوسته و مجمع عمومی در محل دبیرخانه انجمن های علمی حوزه با هدف ارائه گزارش رئیس، دبیر،مسئولین کمیته ها، بازرس انجمن و همچنین برگزاری تریبون آزاد و ارائه برنامه های سال 97 برگزار شد، عنوان کرد:این انجمن اهداف متعالی را در جهت رشد و پویایی دنبال دنبال می کند و تبادل اطلاعات را گامی موثر در شکوفایی و پیشرفت می داند.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه افزود:در واقع انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه، خانه فلسفه رسانه و پاتوق متخصصین ، علاقمندان و دانش پژوهان عرصه ی ارتباطات، تبلیغ، فرهنگ، هنر و رسانه است.

وی تصریح کرد:این انجمن فضایی مناسب فراروی علاقمندان و متخصصان این علوم قرار می دهد تا گرد هم جمع شوند و با سخنرانی و برگزاری میزگردهای علمی و گپ دوستانه مباحث مورد علاقه خود را طبق نیاز جامعه در آن مطرح کنند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی اظهار داشت:انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه یک دانشگاه ، دانشکده، پژوهشگاه، پژوهشکده، موسسه با مرکز غیر انتفاعی نیست بلکه محل اجتماع نخبگان و متخصصان امر در حوزه های مختلف می باشد.

وی خاطرنشان کرد:امروز بدون فناوری های پیشرفته ارتباطی و به دور از تبادل اطلاعات نمی توان مسیر تعالی و تکامل را پیمود و به اهداف دست یافت.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه اظهار داشت:سخن گفتن درباره فناوری های ارتباطی، موضوع جدیدی نیست چرا که انسانها از نخستین مراحل تاریخ، با استفاده از شیوه و ابزار هایی هر چند ابتدایی، به تبادل اطلاعات پرداخته اند.

وی بیان کرد: این شیوه های بدوی به تدریج تکامل یافت تا اینکه در سالهای اخیر شاهد ظهور فناوری های ارتباط از راه دور همچون تلفن، رادیو و تلویزیون ، تلویزیون کابلی ، رایانه ، ماهواره و اینترنت بوده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در این باره ادامه داد:این تجهیزات پیشرفته با سرعت و کارایی چشمگیری، فرایند تبادل اطلاعات را در سراسر جهان افزایش دادند.

استاد حوزه علمیه قم گفت:هر چند فناوری های ارتباطی پیوسته در حال تحول اند اما به طور معمول، روش های ارتباطی و فناوری های قدیمی تر را منسوخ نمی کنند بلکه با فراهم آوردن امکانات و ظرفیتهای جدید، نحوه استفاده و کارکردهای آن را ارتقا می بخشند.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه متذکر شد:برای نمونه امروز اینترنت تمامی حوزه های ارتباطات در روابط انسانی را دستخوش تحول کرده است به گونه ای که تمامی رسانه های سنتی و مدرن شامل کتاب، روزنامه، مجله، رادیو و تلویزیون و ... به راحتی در بستر اینترنت قابل ارائه و دسترسی هستند.

وی افزود:اینترنت به واسطه امکانات فناورانه ای که در اختیار مخاطب قرار می دهد، به قدرتمند شدن وی در کنترل ارتباط کمک کرده است به طوری که امروزه، مخاطب تنها دریافت کننده پیام و نظاره گر محتوایی برنامه های رسانه ای نیست.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی تصریح کرد:مخاطب در جامعه امروز می تواند به سرعت به هر پیامی بازخورد نشان دهد و در نحوه تولید آن تاثیرگذار باشد یا حتی خود به تولید پیام بپردازد همچون فرآیندی که در روزنامه نگاری الکترونیک شهروندی مشاهده می کنیم.

وی اظهار داشت: در حقیقت اینترنت زمینه ساز شکل گیری روشهای متفاوت در بهره گیری از رسانه ها و در نهایت تغییر سبک زندگی شده است و امکاناتی از قبیل روزنامه نگاری الکترونیک، تجارت الکترونیک، پست الکترونیک، کتاب الکترونیک، دولت الکترونیک و اجتماع الکترونیک را به وجود آورده است.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه عنوان کرد: جامعه ایرانی که اهداف فرهنگی متعالی را در این جهان پیچیده و پیوسته در حال تغییر دنبال می کند، خواستار پیمودن مسیر رشد وتعالی است و از این جهت باید قادر باشد ضمن در نظر گرفتن تمام مصالح و مقتضیات بومی و آموزه های دینی و فقهی، به نحوی مؤثر از فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی بهره گیرد.

وی خاطرنشان کرد:جهت تحقق این هدف علاوه بر شناخت کافی از ویژگی های این فناوری ها و پیامدهای استفاده از آنها نیازمند تدوین و موشکافی در مباحث دینی و فقهی مرتبط می باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در ادامه پیرامون اهداف کلان انجمن نیز گفت:کمک به توسعه و تعميق علوم اسلامی و انسانی،تبادل نظر در زمينه آخرين دستاوردهای پژوهشی در حوزه مطالعاتی انجمن،پويائی ارتباطات علمی و تحقيقاتی میان پژوهشگران جهت آشنائی از فعاليتهای علمي يكديگر و كمك به معرفی دانشمندان و پژوهشگران از جمله اهداف این انجمن است.

وی تصریح کرد:همچنین انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه اهدافی همچون ايجاد بستری مناسب جهت رقابت سازنده بين دانشمندان و قدردانی از فعاليتها تحقيقاتی آنان و ايجاد بستری مناسب جهت ارائه دستاوردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محققين و ارتقای سطح دانش، مهارت‌های فنی و ترويج فرهنگ علمی جامعه و ارائه توانمنديهای علمی و تلاش جهت رفع نارسائيهای علمی احتمال را دنبال می کند.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه در خصوص وظایف انجمن نیز بیان کرد:یکی از رسالت های مهم جلب توجه دانشمندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی به حوزه مطالعاتی انجمن از جمله ارتباطات، رسانه، فرهنگ، هنر و تبلیغ می باشد.

وی ادامه داد:همچنین انجمن رسالت خود را راه اندازی فرآیندی کارا در پاسخ گویی به مسائل فقهی رسانه ها و گردآوری و چاپ مقالات در حوزه مطالعاتی خود و برگزاری نشست ها و همایش ها و تعاملات علمی و کرسی های آزاد انديشی و برگزاری كارگاه و دوره های آموزشی و پژوهشی در جهت اهداف اش می داند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در مورد دیگر وظایف انجمن یادآور شد:راه اندازی تارنما و پايگاه اطلاع رسانی و وبلاگ در خصوص ارتباطات و تبلیغ، بررسی و شناسايی نيازهای پژوهش فرهنگی،تحقق طرح های پژوهشی در زمينه های فرهنگ، هنر و ارتباطات و مسائل مربوط به این حوزه ها از وظایف مهم انجمن می باشد.

وی خاطرنشان کرد:ارائه خدمات مشاوره علمی، فنی و اطلاع‌ رسانی در ارتباط با برنامه ‌های پژوهشی مرتبط،فراهم آوردن امكانات لازم و متناسب با برنامه ها و طرح‌ های پژوهشی و همچنین برقراري ارتباط سازنده با مؤسسات و جوامع علمي و پژوهش در داخل و خارج از كشور و انجام پژوهش ‌های مشترک در چارچوب قوانين و مقررات مربوط از وظایف انجمن به شمار می رود.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه عنوان کرد:از دیگر رسالت هایی که می توان برای انجمن برشمرد ايجاد ارتباط علمی با نيروهای متخصص و خلاق در مراكز علمی و پژوهشی در جهت پيشبرد اهداف مؤسسه و بهره گيری از آخرين نتايج پژوهش های علمی در زمينه مطالعات فرهنگی و اتخاذ تدابير لازم به منظور كاربست يافته ‌های پژوهشی است.

وی گفت:همچنین برگزاری همايش ها و گردهمايی های فرهنگی داخلی و خارجی طبق ضوابط و مقررات مربوط و اهتمام به انتشار تأليفات،‌ ترجمه‌ ها و يافته های پژوهشی به صورت مكتوب، سمعی و بصری و رايانه‌ ای طبق ضوابط و مقررات مربوط از دیگر وظایف این انجمن می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی با اشاره به محور های مهم فعالیت انجمن اذعان داشت:تشکیل کمیته های ارتباطات، رسانه، تبلیغ، هنر و فرهنگ با رویکرد تخصصی،انجام فعالیت هایی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اسلامی سازی علوم و نشر معارف اهل بیت(ع)،ایجاد پنج فصلنامه علمی پژوهشی با  توجه به کمیته های انجمن از جمله محورها می باشد.

وی بیان کرد:از دیگر محورهای مهم راه اندازی نشریه مکتوب و الکترونیک جهت نشراخبار و فعالیت های انجمن،برگزاری ومشارکت در برگزاری همایش، کنفرانس و سمپوزیوم های علمی به صورت مجازی و فیزیکی و در حوزه استانی، منطقه ای و بین المللی است.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه ادامه داد:برخی از فعالیت های انجمن نیز حول محور برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نشست های علمی در حوزه های تخصصی،انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، حوزه های علمیه، انجمن های علمی، سازمانهای مردم نهاد داخلی و خارجی، مراکز و نهادهای علم- پژوهشی دولتی و غیر دولتی داخل و خارج از کشورانجام می پذیرد.

وی خاطرنشان کرد:برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی در جهت اهداف انجمن.،تشکیل گروه های تبلیغی چهره به چهره و سنتی توسط  سفیران علمی انجمن و جهت گروه های هدف از قبیل دانشگاه ها و مراکز علمی- تحقیقاتی در حوزه فعالیت مشترک با اهداف انجمن و تشکیل گروه هایی جهت انجام فعالیت های اجتماعی و علمی به صورت مجازی و اینترنتی از محورهای مهم فعالیتی در انجمن است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظ موسوی عنوان کرد:راه اندازی تارنما و پایگاه اطلاع رسانی انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم و ایجاد لجنه ها و گروه های علمی پژوهشی جهت انجام و پیگیری طرح های تحقیقاتی و برگزاری دوره های علمی نیز از دیگر فعالیت ها می باشد.

وی پیرامون اهم این فعالیت ها در برگزاری دوره های علمی اظهار داشت:این دوره ها شامل فقه مضاف ،فقه ارتباطات، فقه اینترنت، فقه رسانه، فقه رادیو تلویزیون، فقه روزنامه نگاری و خبر و خبرگزاری، فقه اطلاع رسانی، فقه تبلیغات، فقه سینما، فقه هنر، فقه فرهنگ است.

رئیس انجمن ارتباطات و تبلیغ حوزه گفت:فرهنگ اصطلاح نامه و دائره المعارف فقه ارتباطات و رسانه، حقوق ارتباطات و رسانه، روش های پژوهش در رسانه، مطالعات فرهنگی و رسانه ای، اخلاق و ارتباطات، اخلاق و رسانه، اخلاق و تبلیغ، فرهنگ و ارتباطات، مدیریت و ارتباطات، مدیریت شبکه های اجتماعی، مدیریت فرهنگی نیز از عناوین مهم دوره های علمی در انجمن است.

انتهای پیام   313.17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha