پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرزا نجف آقازاده رئیس سابق دادگستری استان آذربایجان شرقی

حوزه/ روحانی پیشکسوت تبریزی، از دوران مبارزاتی پیش از انقلاب و تلمذ در محضر امام خمینی(ره) و آیت الله قاضی(ره) سخن می گوید.

حجت الاسلام والمسلمین میرزا نجف آقازاده رئیس سابق دادگستری استان آذربایجان شرقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، ابراز داشت: در بهمن ماه سال ۱۳۲۱ در روستای «استرگان» در یک خانواده مذهبی متولد شدم، پدرم از سن ۶ سالگی تدریس قرآن و مقدمات جامع عباسی را آغاز کرد.

وی افزود: سپس به اتفاق خانواده ساکن تبریز شدیم، دروس طلبگی را در مدرسه علمیه حسن پادشاه آغاز کردم.

حجت الاسلام والمسلمین آقازاده افزود: سپس با سفر به قم، دروس طلبگی را در مدرسه فیضیه ادامه دادم، بعدها در درس حضرت امام حاضر شدم، محبت امام خمینی(ره) به خاطر سولک و رفتار و اخلاق شان در قلب من نفوذ کرد.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سال ۱۳۴۲ به تبریز برگشتم و به محضر آیت الله قاضی(ره) شرفیاب شدم که ایشان نیز از شاگردان برجسته امام خمینی(ره) بود.

حجت الاسلام والمسلمین آقازاده با بیان اینکه امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه همیشه در صحبت هایش از وضعیت موجود انتقاد می کرد، گفت: امام از هر فرصتی برای سخنرانی علیه دربار و فسادهای پهلوی استفاده می کرد تا برای مردم تبیین کند که عمکرد رژیم پهلوی مغایر با آموزه های اسلامی است.

یک لحظه از مبارزه انقلابی خسته نشدم

وی همچنین با اشاره به دستگیری اش توسط رژِیم پهلوی خاطرنشان کرد: سال ۱۳۴۹ در تبریز در هیات مذهبی صحبت می کردم که عهدنامه مالک اشتر را تفسیر می کردم و از وسیله النجاه آیت الله اصفهانی(ره) مطالبی را بیان می کردم، عوامل رژیم مرا دستگیر کرده و یک ماه به طور مدام، مرا چشم بسته در زندان نگه داشتند.

رئیس سابق دادگستری استان آذربایجان شرقی ادامه داد: در یکی از روزها با چیزی به صورتم ضربه زدند و از حال رفتم، بعد از به هوش آمدن دیدم همه لباس هایم خونی شده و چشم سمت راستم آسیب دید و در هوای سرد، آب از چشم هایم جاری می شود.

حجت الاسلام والمسلمین آقازاده تاکید کرد: سپس بعد از مدتی مرا چشم بسته به در منزل آورده و با لگدی مرا به درون حیاط انداختند، آن زمان پزشکان اجازه درمان مصدومان انقلابی را نداشتند و چشمم که آسیب دیده بود، اوضاع بدتری پیدا کرد.

این استاد حوزه علمیه تبریز با تاکید بر اینکه  یک لحظه نیز از مبارزه احساس خستگی نمی کردیم، تاکید کرد: حتی یک لحظه نیز پشیمان نشدیم، و فکر هم نمی کردیم مبارزات انقلابی ما به این زودی به ثمر برسد، حتی نگاه های بدی نیز از سوی برخی مردم صورت می گرفت، خانواده نیز مخالف ادامه مبارزه نبودند.

وی تاکید کرد: امام خمینی(ره) برای منافع شخصی، نهضت را آغاز نکرد و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اسلام احیا شد.

برگزاری ۴۰ روز مراسم ختم برای شهدای قم

حجت الاسلام والمسلمین آقازاده در بخش دیگری به فعالیت های خود در مسجد شعبان تبریز اشاره کرد و گفت: من سال ۱۳۵۶ وارد مسجد شعبان تبریز شدم، بعد از قضایای ۱۹ دی قم که آیت الله قاضی(ره) ۴۰ روز برای شهدای مردم قم مراسم ختم برگزار می کرد.

رئیس سابق دادگستری آذربایجان شرقی ادامه داد: آیت الله قاضی(ره) به من پیشنهاد کرد که در مسجد شعبان به منبر بروم، من هم از خدا خواسته، دنبال فرصتی برای بیان اعتراض خود بودم، مردم نیز با شنیدن برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای قم، در این مسجد تجمع کردند.

وی با بیان اینکه قرار شد مراسم چهلم شهدای قم در مسجد «قزلی» بازار تبریز برگزار شود، خاطرنشان کرد: آقای قاضی فرمودند فعالان را نزد من بیاور، آقای قاضی به ایشان فرمودند: چه اقدامی می توانید بکنید که رژیم پهلوی را در هم بشکند، ایشان همچنین به مبارزان انقلابی تبریز فرمودند: «مراکز فساد را تخریب کنید و به مراکز دولتی و مردمی کاری نداشته باشید».

این استاد حوزه اظهار کرد: مردم مقابل مسجد قزلی تبریز تجمع کردند، سرهنگ حق شناس، ضمن توهین به جایگاه مسجد، به سمت شهید تجلی شلیک کرد و او را به شهادت رساند، همزمان با این حرکت، در چند نقطه شهر تبریز، حرکت های اعتراضی مردم به صورت هماهنگ شده و برنامه ریزی آغاز شد.

حجت الاسلام والمسلمین آقازاده گفت: آقای قاضی مرا مامور کرد تا به دیدار خانواده های شهدای 29 بهمن تبریز بروم، از طرفی رژیم اعلام کرده بود، مادران کشته شدگان در این روز، با یک جعبه شیرینی و هزار تومان پول بیایند و جنازه فرزندان خود را دریافت کنند، هزارتومان هم بابت گلوله های شلیک شده به مردم اخذ می شود و شیرینی نیز در جمع سربازان توزیع خواهد شد.

 

گفتگو: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha