شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پانزدهمین سالگرد وفات شیخ وائلی

حوزه/ مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت شیخ احمد وائلی از سخنرانان نامدار کشور عراق توسط مؤسسه خاندان وائلی و تولیت آستان مقدس کاظمین(ع) و نمایندگی مرجعیت شیعه در مسجد آل یاسین در شهر مقدس کاظمیه برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، مراسم بزرگداشت پانزدهمین سالگرد درگذشت شیخ احمد وائلی از سخنرانان نامدار کشور عراق توسط مؤسسه خاندان وائلی و تولیت آستان مقدس کاظمین(ع) و نمایندگی مرجعیت شیعه در مسجد آل یاسین در شهر مقدس کاظمیه برگزار شد.

از ویژگی های این مراسم تنوع و تعدد شرکت کنندگان در آن بود و برای اولین بار از زمان وفات شیخ وائلی تا کنون از تمام نمایندگان گروه ها و اقشار مختلف و نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف عراقی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آمده بود تا همان گونه که تمام اقشار و مذاهب از منبر این عالم دینی استفاده می کردند، اکنون نیز مراسم بزرگداشت او بهانه ای برای جمع شدن و وحدت مردم عراق باشد.

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد و پس از آن پیام دفتر حضرت آیت الله سیستانی توسط شیخ حسین آل باسین قرائت شد و در پیام خود از حاضران و سخنرانان خواست در سخنرانی و فن بیان، شیخ وائلی را الگوی خود قرار دهند.

وی در سخنان خود شیخ وائلی را یک منبری حرفه ای و توانا دانست که موضوعات منبرهای خود را با دقت تمام انتخاب می کرد و برای منبرهای خود اهل مطالعه بود و می دانست چه مطالبی را چگونه بیان کند و این گونه بود که همه او را دوست داشتند.

شیخ آل یاسین خاطر نشان کرد: شیخ وائلی به پیام ثقلین متعهد بود و از بیان مسائل اختلافی پرهیز می کرد و در عین حال حقیقت را بیان می نمود.

در ادامه این مراسم شیخ محمود جراد العیساوی رهبر معنوی فرقه قادریه عراق در سخنان خود به بیان بخش هایی از ویژگی های شخصیت شیخ وائلی پرداخت و گفت: شیخ وائلی فقط یک سخنران مراسم های حسینی ویژه شیعیان نبود، بلکه منبرهای او برای منبر اسلام و انسانیت بود و برای همه قابل استفاده بود.

وی افزود: شیخ وائلی بنیانگذار مدرسه خطابه معاصر است و شخصیتی میانه رو و معتدل داشت که ما امروز به داشتن چنین شخصیت هایی نیازمندیم تا بتوانند در برابر افکار افراطی و تکفیری و جریان های انحرافی بایستند.

همچنین برای اولین بار در چنین مراسمی اسقف آکن هرمز به نمایندگی از کلیساهای عراق در این مراسم حضور داشت و در سخنان خود بر یکپارچگی و گفتمان هدفمند در منبرهای شیخ وائلی تاکید کرد و پیام منبرهای شیخ وائلی را صلح جاودان و همزیستی دانست.

در ادامه این مراسم شیخ فیصل الکاظمی از سخنرانان عراقی بر ضرورت تاسیس مرکزی برای ساماندهی به سخنرانی و منبر دینی باالگو گیری از روش شیخ وائلی در منبر تاکید کرد.

در بخش دیگر برنامه صلاح الخرسان از کارشناسان تاریخ، به بیان دوره های سیاسی و موضع گیری های ملی در دوران زندگی شیخ وائلی پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha