جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي معرفت ادیان

حوزه/ مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با هدف انتشار مقالات علمي حوزه مطالعات ادیانی با رويكرد اسلامي اقدام به انتشار اين نشريه نموده است. تاكنون ۳۲ شماره از اين نشريه منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سی و دومین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « معرفت ادیان » در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

مقالات این شماره عبارتند از :

بررسي تطبيقي واژگان قرآني و اوستايي درباره ساحت غيرمادي انسان،  سيدمحمد حاجتي شوركي، سيدعلي حسني ( ص ۷)

بررسي و مقايسه تساهل و تسامح اسلامي با تولرانسِ مسيحي،محمد امير عبيدي‌نيا، عليرضا مظفري،کمال روحاني (ص  23 )

نقد و بررسي وجود‌شناسيِ عارف لوتري ياكوب بومه، عليرضا کرماني ( ص39 ) 

ملاحظات زبانشناختي پيرامون خاستگاه زباني كتاب ايوب، مريم اميني ( ص 57 )

تأملي بر آموزه عطاياي قدرت (نيروبخش) در كليساي پنطيكاستي،  محمدحسين طاهري آکردي، ياسر ابوزاده (ص ۷۱)

بررسي و نقد مكتب عرفاني گريگوري پالاماس؛ احياكننده مسيحيت شرقي،  سيد مرتضي ميرتبار، الياس عارف زاده،رحيم دهقان ( ص 87 )

تربيت كل‌گرا در انديشه‌هاي تربيتي شرق؛ با تكيه بر مكتب دائوئيسم،علي وحدتي دانشمند، افضل السادات حسيني (ص 103 )

 مقاله بررسي و مقايسه تساهل و تسامح اسلامي با تولرانسِ مسيحي، به بررسي «تساهل و تسامحِ» اسلامي و مقايسۀ آن با «تولرانس» در مسيحيت جديد مي‌پردازد. انديشۀ تولرانس(تساهل و مدارا)ي مسيحي، با رويکرد کنوني خود به قرن شانزدهم و هفـدهم ميلادي باز مي‌گردد و زادۀ تحوّلاتِ نهضتِ اصلاح ديني است؛ پس از دولتي کردنِ مسيحيت به وسيلۀ کُنستانين و بر پايي دادگاه‌هاي تفتيشِ عقايد و سخت‌گيري بر منتقدان و کشتن بسياري از روشنفکران. لذا ازاين‌رو، تساهلِ مسيحي در اين مفهوم «بر دين» است، نه « در دين»؛ يعني خارج از حوزۀ مسيحيت بوده و زادۀ ضرورتِ اجتماعي و سياسي است.

در مقابل، انديشـۀ تساهل و مداراي اسلامي، ريشه در قرآن، سنّت و احـاديث امامان معصوم عليه السلام دارد و اکثر مکاتبِ اسلامي، به تساهل و تسامح با تفسيري متفاوت از تولرانس غربي معتقد هستند، يا کليات آن را باور دارند. اين مقالۀ، درصددِ رسيدن به اين واقعيت است که خاستگاه و وجوهِ تساهل در اسلام، نسبت به تولرانس مسيحي، تفاوت‌هايي اساسي دارد و مقولۀ تساهل و تسامح، نه بر دين(عَرَضي)، بلکه در دين(ذاتي دين) تفسير مي‌شود.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ، طبقه چهارم، اداره كل نشريات تخصصي. مراجعه نمایند و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha