جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فصل‌نامه علمي ـ پژوهشي معرفت فرهنگي اجتماعي

حوزه/ گروه جامعه‌ شناسي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با هدف انتشار مقالات علمي حوزه علوم اجتماعي و جامعه‌شناسي با رويكرد اسلامي اقدام به انتشار اين نشريه نموده است. تاكنون ۲۹ شماره از اين نشريه منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاری «حوزه»، سی و یکمین شماره فصلنامه علمی – پژوهشی « معرفت فرهنگي اجتماعي » در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شد.

از جمله عناوین مقاله های این شماره از فصلنامه عبارتند از:

جريان شناسي سينماي پس از انقلاب اسلامي ايران، نعمت الله کرم اللهي ، سيدحسين شرف الدين،  رفيع الدين اسماعيلي ( ص 5 )

روش شناسي فقه اجتماعي از دوره تأسيس تا دوره تثبيت،  محمدباقر رباني، قاسم ابراهيمي پور ( ص 35)

بررسي انتقادي نظريه هستي اجتماعي در انديشه بسكار ، سيدمحمد معلمي (ص 55 )

بررسي انتقادي سند توسعه پايدار 2030يونسكو؛ آثار و پيامدهاي آن ، محمد فولادي ( ص 73 )

صورت بندي سريال معماي شاه در تعامل سه گانه هستي شناسي، تاريخ، رسانه، سيدهاشم هاشمي ( ص 99)

بررسي عوامل تعيين كنندة سن ازدواج در بين زنان 15-35 ساله متأهل شهر مروست،  راحله زارع مهرجردي ، قربان حسيني ( ص 117 )

در مقاله جريان شناسي سينماي پس از انقلاب اسلامي ايران آمده است: هر جريان فکري و هنري براي حيات خود، نيازمند استفاده از ابزارهاي فرهنگي ايدئولوژيک است تا عناصر اصلي خود را در ميان مخاطبان خويش دروني سازد. جايگاه جريان هاي غالب و مغلوب نيز به مقدار زيادي وابسته به عملکرد ابزارهاي فرهنگي و مهم تر از آن، برنامه ريزي هاي فرهنگي و اجتماعي است. پس  از گذشت سه دهه پرفراز و نشيب از انقلاب اسلامي ايران، ترسيم جريان هاي سينمايي موجود و ارزيابي آنها، با جريان هنري مطلوب انقلاب اسلامي، مي تواند به درك هنر انقلاب كمك كند.

اين پژوهش، با روش تحليل نشانه شناسي جرياني بر آن است که مي توان با بازخواني سينما، بر اساس دو جهان اجتماعي اسلام و سکولار، مبنايي نظري براي تحليل جريان هاي فرهنگي سينما در ايران فراهم آورد. پس از بازخواني سينمايي اين دو جهان، خرده جريانات و فراز و فرودهاي سينماي پس از انقلاب تحليل شده است. در پايان، تلاش شده است با انتخاب فيلم هاي متناسب با هر جريان، تحليلي از آثار شاخص هر جريان در هر دوره فرهنگي ـ سياسي پس از انقلاب اسلامي ارائه شود.

علاقمندان جهت تهیه فصلنامه به نشانی: قم، بلوار امين، بلوار جمهوري اسلامي، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) ، طبقه چهارم، اداره كل نشريات تخصصي. مراجعه نمایند و یا با تلفن: 32113474-025 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha