جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ همایش ملی «جنسیت و خانواده در نگاه علامه طباطبایی(ره)» ـ حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: نهادهایی در جمهوری اسلامی وجود دارد که گاهی نیز به وجود و فعالیت‌های آن‌ها افتخار می‌کنیم اما خود از عواملی هستند که در افزایش تجردگرایی تاثیر دارند؛ ما ناخواسته بعد از انقلاب اسلامی به مدرن‌شدن و مادی‌گرایی اجتماع دامن زده‌ایم و در حال حاضر نظام تحصیلی موجود متناسب با خانواده و ارزش‌های خانواده نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا زیبائی نژاد در همایش آسیب های فرهنگی خانواده که در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه در غرب تعداد دانشجویان براساس نیازهای کار و صنعت است اظهارداشت: کشور ما مادی شدن و تاثیرپذیری غربی را پذیرفته، اما کارکرد اصلی دانشگاه که اتصال به صنعت و مدیریت کشور است را فراموش کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه بخشی از مسائل مربوط به تجرد زنان دلایل جمعیتی دارد و با گذر زمان حل می‌شود اظهار کرد: از آنجایی که پسرها با دختران جوان‌تر از خود ازدواج می‌کنند عده‌ای از دختران فرصت ازدواج را پیدا نمی‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد خاطرنشان کرد: بخشی مشکلات مسئله تجردگرایی به صورت قطعی غیر قابل حل است و باید در تحلیل اینگونه مسائل واقع‌نگر باشیم چراکه نمی‌توان این پدیده را به طور کامل از بین برد.

وی با بیان اینکه بعضی از افراد از آنجایی که انتخاب‌های متعددی برای رفع نیازها پیش‌ روی خود می‌بینند، کمتر میل به ازدواج پیدا می‌کنند گفت: برای جلوگیری از گسترش تجرد گرایی باید بدیل‌های خانواده تضعیف شده و خانواده در میان مردم ارزش افزوده پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با تاکید به اینکه به‌هر حال باید پدیده تجرد را به رسمیت شناخت اظهار کرد: تجردگرایی مسئله خوبی نیست اما باید بعنوان یک واقعیت آن را پذیرفت؛ بنابر این باید خدماتی نیز برای کاهش آسیب‌های اجتماعی مجردها در نظر گرفت، البته نباید این خدمات به گونه‌ای باشد که مروج و موجب افزایش میل به مجرد بودن شود.

وی با بیان اینکه نظام تحصیلی موجود متناسب با ارزش‌های خانواده نیست، افزود: نهادهایی در جمهوری اسلامی وجود دارد که گاهی نیز به وجود و فعالیت‌های آن‌ها افتخار می‌کنیم، اما خود از عواملی هستند که در افزایش تجردگرایی تاثیر داشته‌اند. ما ناخواسته بعد از انقلاب به مدرن‌شدن و مادی‌گرایی اجتماع دامن زده‌ایم؛ نظام تحصیلی ما متناسب با خانواده و ارزش‌های خانواده نیست.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد در همایش آسیب‌های فرهنگی خانواده و واکاوی جامعه‌شناختی پدیده تجرد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با بیان اینکه برای تحلیل یک مسئله باید لایه‌ها و سطوح مختلف آن به درستی تبیین شود اظهارداشت: یکی از لایه‌ها، سطح بیرونی مسئله است که همان شناخت پدیده اجتماعی است؛ برای یک تحلیل صحیح باید تصویر درستی از پدیده اجتماعی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه برای تحلیل مسئله تجردگرایی باید شناخت درستی از این پدیده داشته باشیم، گفت: برای فهم درست از پدیده تجرد باید میان تجرد انتخابی و ناخواسته تفکیک قائل شویم.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: در مرحله بعدی باید به تحلیل اجتماعی عوامل تجرد پرداخت و باید دید چه اتفاقی افتاده است که افرادی در جامعه وجود دارند که به صورت دائم و یا موقت تجرد را انتخاب می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی‌نژاد با تاکید بر تاثیر جهان‌بینی‌ها بر لایه‌های اجتماعی تصریح کرد: گفتمان فردگرایانه و لذت‌گرایی در‌لحظه موجب می‌شود که شخص حاضر به آینده‌نگری در زندگی اجتماعی نشود و تجردگرایی را انتخاب کند.

وی عنوان کرد: وقتی ‌دو نفر آماده ازدواج می‌شوند، پیشفرض آن‌ها برای زندگی ثبات و ادامه‌دار ‌بودن است؛ اما در فضای پست مدرن جدید که لحظه به لحظه ارزش‌ها تغیر پیدا می‌کند، این دوام برقرار نیست و شخص حاضر به پیش‌فروش کردن آینده خود برای فرد دیگری نمی‌شود‌؛ بنابر این ارتباطاتی برقرار می‌شود که فرد در آن تعهدی به ثبات و دوام ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: عامل دیگری که تاثیر زیادی بر مسئله تجردگرایی و عدم ازدواج دارد گسترش تفکر مادی و غرب‌زدگی جامعه است؛ گسترش این دیدگاه باعث می‌شود که فردگرایی غربی به فرهنگ ما سرایت پیدا کند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha