شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه گمشده امروز جامعه ما شخصیت‌هایی نظیر «شاطری» هستند، گفت: مدیریت بی‌تقوا جامعه را به ذلت می‌کشاند و مدیریت جهادی تنها راه‌حل مشکلات امروز کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، شامگاه یکشنبه در آیین بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت سردار «حسن شاطری» از شهدای مدافع حرم با حضور قشرهای مختلف مردم، روحانیت، مسئولان و خانواده‌های معظم شهدا در مسجد الزهرا (س) سمنان، با بیان اینکه سخن گفتن از جایگاه و مقام و منزلت سردار شهید حاج حسن شاطری تکرار واضحات است، اظهار داشت: برجستگی شخصیت سردار شهید حاج حسن شاطری پیش از شهادت وی نیز مشخص بود و به‌واسطه رفتارها و کردارهای سردار شهید حاج حسن شاطری بنده همواره می‌گفتم که وی یک «شهید زنده» محسوب می‌شود.

این کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به چگونگی ویژگی‌ها و رفتارهای یک شخص در طول دوران حیات وی برای تلقی شدن به یک شهید زنده تصریح کرد: سردار شهید حاج حسن شاطری تنها یک فرمانده نظامی نبود و یک فرمانده نظامی تنها سرکارش با افسران زیرمجموعه و تعدادی سرباز و دم‌ودستگاه محدود است و سردار شهید حاج حسن شاطری یک فرمانده‌ای ماورای یک فرمانده نظامی به شمار می‌رفت.

وی با بیان اینکه بنده و سردار شهید حاج حسن شاطری رابطه‌ای صمیمی‌ای و دوستانه با یکدیگر داشتیم و کار و عملکرد اصلی سردار شهید حاج حسن شاطری مدیریت بود، افزود: سردار شهید حاج حسن شاطری در لبنان از مدیران ارشد دولتی تا بسیاری از مهندسین و کودکان و زنان بی‌سرپرست را مدیریت می‌کرد و کسانی که حتی با مذهب ما خوب نبودند را در منطقه مشاهده می‌کردیم که با سردار شهید حاج حسن شاطری خوب بودند و صداقت و راه ایشان را قبول داشتند.

گمشده امروز جامعه ما شخصیت‌هایی نظیر «شاطری» هستند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با اشاره به اینکه گمشده امروز جامعه ما شخصیت‌هایی نظیر سردار شهید حاج حسن شاطری هستند، خاطرنشان کرد: سردار شهید حاج حسن شاطری با مدیریت جهادی و مخلصانه خود در لبنان توانست صد برابر بودجه، ظرفیت و موقعیت مکانی خود در منطقه کار کند.

وی افزود: امام جماعت محل سکونت سردار شهید حاج حسن شاطری در تهران، روزی نقل می‌کرد که پیش از شهادت سردار شهید حاج حسن شاطری و اواخر روزهای عمر وی، روزی در مراسم دعای کمیل مسجد برای کاری خواستم به سمت آشپزخانه مسجد بروم که دیدم صدای گریه و هق‌هق عجیبی می‌آید دیدم که سردار شهید حاج حسن شاطری به پهنای صورت در دعای کمیل با حال و هوای عجیبی در حال اشک ریختن است و دعا می‌خواند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سردار شهید حاج حسن شاطری پیش از تمام شدن مأموریت وی در لبنان غصه داشت که فرصت خدمتگزاری و خدمت‌رسانی به مردم رو به اتمام است، گفت: پس از اتمام مأموریت سردار شهید حاج حسن شاطری در لبنان به وی اطلاع دادند که در شعاع 500 متری حرم عمه سادات حضرت زینب(س) در سوریه داعشی‌ها هجوم آورده‌اند که وی خود بلافاصله به سوریه رساند تا در مأموریت جدید نیز به مردم و حرم حضرت زینب(س) خدمت‌رسانی کند.

مدیریت معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی شهید شاطری زبانزد بود

وی با اشاره به اینکه مدیریت معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی سردار شهید حاج حسن شاطری زبانزد عام و خاص بود، افزود: سردار شهید حاج حسن شاطری با مدیریت هوشمندانه و مدبرانه خود و با فعال‌سازی مردم به کمک خود مردم و بدون نیرو و هزینه اضافی دشمنان را تا 2 هزار متر از حرم دورتر کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان تصریح کرد: به‌واسطه اینکه با حضور داعشی‌ها در اطراف حرم حضرت زینب (س)، بسیاری از مغازه‌داران کسب‌وکار را رها کرده بودند، سردار شهید حاج حسن شاطری پول جور می‌کرد و به مغازه‌داران و مردم می‌داد تا مجدداً کسب‌وکار این کاسب‌ها راه‌اندازی شود.

مدیریت جهادی راه‌حل مشکلات امروز کشور

وی با بیان اینکه سردار شهید حاج حسن شاطری با تمام خلاقیت، شجاعت و آزادگی در خدمت اهداف روشنش قرار داشت و برای برنامه‌هایی که نوبت به‌نوبت برنامه‌ریزی می‌کرد بسیار موفق بود، بیان کرد: اگر برای بازسازی مناطق زلزله‌زده ایران شخصی نظیر سردار شهید حاج حسن شاطری بود در روند آبادانی بسیار تسریع می‌شد و با مدیریت جهادی و خالصانه سردار شهید حاج حسن شاطری می‌توان برای حل مشکلات کشاورزی یک استان، حل مشکلات بیکاری چندین استان برنامه‌ریزی کرد و اگر یک استانی را با 10-20 کارخانه نیمه تعطیل تحویل شخصی نظیر سردار شهید حاج حسن شاطری با آن مدیریت جهادی‌اش می‌دادند، وی کارش را در احیا مجدد اشتغال بلد بود.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه تهران افزود: بنده بسیار به خودم اجازه نمی‌دهم تا از رفتارها و عملکرد و کردارها و مدیریت‌های جهادی و مخلصانه سردار شهید حاج حسن شاطری سخن بگویم تا مبادا برخی از مدیران و مسئولان در گوشه و کنار این مملکت در برابر این مدیریت جهادی کم بیاورند.

وی با اشاره به آیه شریفه «وَمَنْ یتَّقِ اللَّهَ یجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیرْزُقْهُ مِنْ حَیثُ لا یحْتَسِبُ وَمَنْ یتَوَکلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ آن اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکلِّ شَیءٍ قَدْرًا» عنوان کرد: شخصی که تقوا داشته باشد گره‌های روزگار برای وی باز می‌شود و از درب‌های بسته به او روزی می‌رسد؛ آهن در دستان انسان باتقوا مو می‌شود و کارها و مشکلات و گره‌های عالم برای یک شخص باتقوا آسان می‌شود.

مدیران باتقوا سعادت را به جامعه هدیه می‌دهند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مدیران باتقوا سعادت را به جامعه هدیه می‌دهند، گفت: سردار شهید حاج حسن شاطری انسان باتقوایی بود که خداوند متعال یار و یاورش شده بود و پروردگار عالم مشاور برنامه‌های او در خدمت‌رسانی به جامعه اسلامی بود؛ بعد از شهادت سردار شهید حاج حسن شاطری همه کارهایی که وی در طول حیاتش انجام می‌داد را به 10 نفر دادند و این نشان‌دهنده این است که سردار شهید حاج حسن شاطری سرمایه‌دار نزد خداوند متعال بود و خداوند یاریگر برنامه‌های وی شده بود.

وی با اشاره به اینکه باید در جامعه طوری برنامه‌ریزی کرد که تا کسی سخن از تقوا به زبان آورد مردم بگویند این شخص برای مدیران سخن می‌گوید، افزود: اصل تقوا برای مدیران است و مردم باتقوا گره از کار خود و خانواده خود باز می‌کنند اما مدیر باتقوا یک محل، استان و یا مثلاً صنعت اگر خدا گره از کار او باز کند مشکلات جامعه‌ای حل‌وفصل خواهد شد.

تقوا باید جزو اولویت‌های یک مدیر در جامعه باشد

این محقق و پژوهشگر حوزه با انتقاد از اینکه آموزش‌های دینی ما در جامعه صحیح و درست نیست، تصریح کرد: اولین ویژگی یک مدیر باتقوا بودن است درصورتی‌که اگر از ویژگی‌های یک مدیر از بسیاری از دین‌دارها پرس‌وجو کنیم جزو 120 مین ویژگی یک مدیر تقوا را موردنظر می‌دانند اما تقوا باید جزو اولویت‌های یک مدیر جامعه باشد.

وی با تأکید بر لزوم رعایت تقوا توسط مدیران در جامعه اسلامی افزود: کسی که تقوا داشته باشد خوش فهم‌ترین فرد در جامعه می‌شود و خداوند متعال قدرت تشخیص و برنامه‌ریزی راهبردی را برایش قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تقوا باید جزو اولویت‌های یک مدیر در جامعه باشد و اگر اولویت یک مدیر در برنامه‌ریزی‌ها رعایت تقوا نباشد تمام‌کارهای شخص خراب می‌شود، خاطرنشان کرد: تقوا قدرت برنامه‌ریزی را بالا می‌برد و تقویت بعد روحی انسان از آثار و پیامدهای رعایت تقوای الهی است؛ قدرت روحیه بالا لازمه رویارویی با کارهای سخت و حفظ انسان در برابر شکست‌های در جامعه است.

وی با اشاره به اینکه مدیر باتقوا خداوند متعال را ملاک خود قرار می‌دهد و رضایت و خشنودی خدا در برنامه‌های وی قرار دارد، گفت: یک مدیر باتقوا اگر سخن اشتباهی را نیز بر زبان آورد به‌واسطه اینکه تقوا مدار است از سخن باطل به سخن حق روی می‌آورد و مدیر باتقوا ضمن رعایت تواضع خود به سخن یک بچه هم گوش می‌دهد همان‌طوری که حضرت سلیمان در جهت پیشبرد اهداف به سخنان هدهد گوش داد.

تقوا راهبردی برای دنیا و آخرت انسان است/ دین با راهبرد تقوا برای دنیا و آخرت انسان برنامه دارد

این کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه اگر تقوا وجود نداشته باشد یک انسان به هر مقدار تخصص و علم و دانش داشته باشد کمتر می‌تواند قدرت رویارویی با مشکلات را پیدا کند، تصریح کرد: تقوا راهبردی برای دنیا و آخرت انسان است و برخی تصور می‌کنند، سخن از تقوا سخن گفتن از آخرت انسان است؛ درصورتی‌که یکی از علت‌های شهادت امام حسین (ع) رعایت تقوا دنیا و آخرت بود و دین با راهبرد تقوا برای دنیا و آخرت انسان برنامه داده است اما برخی در جریان عاشورا می‌خواستند که امام حسین (ع) با دنیا کاری نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تقوا پیش از مردم به درد مدیران جامعه می‌خورد و نیاز اصلی آنان است، افزود: حفظ نظام، بیت‌المال از آثار تقوا مداری است و مملکت تحت تأثیر بی‌تقوایی یک شخص عادی واقع نمی‌شود اما یک مدیر باید بیش از یک شخص عادی تقوامدار باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان گفت: زمانی که یک مدیر باتقوا بر مردم بی‌تقوا مدیریتی داشته باشد خداوند متعال آن مردم را به‌واسطه یک مدیر باتقوا می‌بخشد اما زمانی که مدیر بی‌تقوا باشد اما مردم باتقوا و نمازخوان و اهل عبادت باشند خداوند متعال آن مردم را نمی‌بخشد و به آن مردم نگاه نمی‌کند.

کم‌کار بودن قوه قضائیه در جامعه نشانه سلامت آن جامعه است

وی تصریح کرد: در خاطرات سردار شهید حاج حسن شاطری نقل است که در آخرین سفر وی به حج، در هنگام بازگشت به یکی از همراهان خود می‌گوید که مثلاً از چندین نفر از زائرانی که وی مسئولیت آن کاروان را از لبنان به عهده داشته است نفری یک دلار از آن افراد بابت اینکه قرار بود آبی تهیه شود اما آنان از جای دیگری تهیه‌کرده‌اند و این پول نزد سردار شهید حاج حسن شاطری باقی‌مانده است و باید به صاحبانش برگردد؛ اگر در جامعه ما بیت‌المال به این‌جور اشخاصی سپرده شود قوه قضائیه کم‌کار و یا بیکار می‌شود و کم‌کار بودن قوه قضائیه در جامعه نشانه سلامت آن جامعه است.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بعد از شهادت سردار شهید حاج حسن شاطری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در آن سال‌ها قصد نداشت که به‌طور علنی اعلام کند که در جبهه مقاومت نیروی مستشاری دارد، خاطرنشان کرد: در آن زمانی که شهید مدافع حرم داشتن رسم نبود خداوند متعال سردار شهید حاج حسن شاطری خرید و از میان جامعه او را انتخاب کرد.

شهید شاطری از عوامل پیاده‌سازی گفتمان انقلابی در لبنان و سوریه

وی افزود: سردار شهید حاج حسن شاطری یکی از عوامل پیاده‌سازی نرم‌افزار دفاع مقدس و گفتمان انقلاب اسلامی در لبنان و سوریه بود.

برپایه این گزارش، در این آیین با حضور آیت‌الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه سمنان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، جمعی از مسئولان و خانواده شهید سردار شاطری و دیگر شهدای این شهر، از مستند بی‌قرار با موضوع زندگی سردار شهید حاج حسن شاطری، برنامه‌ها و محصولات جامع چندرسانه‌ای فرهنگی این سردار شهید رونمایی شد.

سردار شهید حاج حسن شاطری سال 1341 در سمنان متولد شد و 24 بهمن 1391 در مسیر دمشق به بیروت به شهادت رسید، وی با نام حسام خوشنویس خدمات ارزشمندی در مبارزه با گروه‌های تروریستی و داعش و به‌ویژه در بازسازی مناطق جنگ‌زده در لبنان و سوریه به اسلام داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha