جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی

حوزه/ استاد حوزه بر لزوم تلاش هرچه بیشتر فعالان رشته معرفت شناسی حوزه در زمینه مقابله با جنگ نرم دشمن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی مصباح یزدی امشب در مجمع عمومی انجمن معرفت شناسی حوزه در دبیرخانه انجمن های علمی حوزه، گفت: بسیاری از فعالان عرصه های علمی وقتی در جریان یک کار مهم قرار می گیرند، از اهمیت و ضرورت کاری که می کنند غافل می شوند و انگیزه آنها نیز ضعیف می شود.

وی افزود: اگر به این نکته توجه کنیم که در مقابل اندیشه ای که اسلام به بشریت ارایه کرده، مخالفان جدی وجود دارد و این مخالفت ها گاهی به صورت جنگ نرم و سخت متجلی می شود؛ در جنگ نرم به مباحث و مبانی فرهنگی حمله می شود و یکی از مهمترین مبانی فرهنگ اسلام، مباحث معرفت شناسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: اگر از این نکته مهم غفلت کنیم پایه ها و ریشه های تفکر اسلامی آسیب خواهد دید؛ اگر ریشه های درخت ثابت باشد می توان مظاهر را نیز به راحتی اصلاح کرد.

وی گفت: امروزه عملا با هجمات و شبهاتی که به اساس تفکر اسلامی وارد می شود مواجه هستیم؛ انجمن معرفت شناسی حوزه باید در این عرصه دغدغه مند باشد که از مبانی معرفت شناسی اسلامی به شکلی دفاع کند که شبهات را دفع کند.

استاد حوزه بیان کرد: در این بین در جبهه فرهنگی نیازمند آمادگی عمومی هستیم؛ در عرصه دفاعی پیش از جنگ همیشه آمادگی باید ارتقاء یابد تا همین آمادگی، حمله دشمن را دفع کند.

وی عنوان کرد: یک عده باید در پادگان های علمی کشور فعالیت داشته باشند؛ به کار گیری این عوامل نیز باید متناسب با نیاز باشد؛ مراکز علمی و فرهنگی نیز باید این آمادگی را داشته باشندو اگر غفلت کنیم قطعا شکست خواهیم خورد.

وی افزود: به تناسبی که این شبهات معرفت شناسی دارای آثار مخرّب است، مقابله در مقابل آنها نیز به همان نسبت ارزشمند است؛ اگر نجات جان یک انسان ارزشمند است، نجات فکر اصیل اسلامی که به روح و سعادت اخروی انسان می باشد، به مراتب ارزشمند تر است.

حجت الاسلام  والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: کار معرفت شناسی در ظاهر یک امر است ولی در باطن یک گروه ضربه زننده و یک گروه مدافع است؛ ارزش در یک جنگ متفاوت است، زیرا ارزش یک کار متناسب با اهداف و ارزش و نتایج یک کار است.

وی گفت: انجمن های علمی، محل آزاد اندیشی و تضارب آرا ست و باید الگویی برای تمام مراکز علمی باشد که امیدواریم این انجمن در این راستا به فعالیت خود بپردازد؛ آثار این انجمن باید به اشکال مختلف در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

استاد حوزه بیان کرد: سوال های معرفتی گاهی منشا شبهات معرفتی می شود؛ این نوع کار، کار علمی است و مباحث معرفت شناسی نیز به دنبال دفع همین شبهات است؛ گاهی اوقات منشا یک شک و شبهه بیماری روانی و وسواس ذهنی است؛ به همین دلیل گاهی اوقات نمی توان برخی افراد را در این زمینه آگاه کرد.

وی عنوان کرد: گاهی اوقات نیز منشا شبهات، غرض ورزی است و همین لجاجدت باعث می شود که یک فرد روی یک شبهه اصرار بورزد که این مساله نیز به یک معنی یک نوع بیماری روانی دیگر است که به مبانی معرفت شناسی ارتباطی ندارد.

وی افزود: ما متکفل حل سوالات واقعی هستیم و البته نمی توان گفت که هر کسی که شبهه ای مطرح می کند دارای غرض و مرض است؛ سوال و ابهام نیز ممکن است که به تدریج ایجاد و القا شود؛ در این زمینه جو فرهنگی جامعه نیز تاثیرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین مصباح یزدی اظهارکرد: آیت الله مصباح یزدی بیان کرد که اگر توجه مرحوم علامه به مباحث معرفت شناسی نبود شاید ما امروز به فکر نمی افتادیم که این مباحث جدی است و نیازمند کارهای دقیق است؛ این مساله یک جهاد علمی است که نیازمند بصیرت و موقعیت شناسی است زیرا اگر به اهمیت این کار متوجه نباشیم ممکن است کار را سبک بشماریم از یک بخش از جبهه غاقل بمانیم و دشمن از همان نقطه هجمه وارد کند.

وی گفت: در مباحث معرفت شناسی، ارزش شناخت به عنوان ریشه و محور، مطرح است؛ ممکن است از تعریف معرفت و راه های معرفت و ابزارهای معرفت واقسام و قلمرو معرفت مباحثی مطرح شود، ولی همه اینها مقدمه ارزش معرفت است.

استاد حوزه بیان کرد: در مساله معرفت های تجربی شاید مهمترین حوزه معرفتی، تجربه و استقرا است و در معرفت های دینی، معرفت های نقلی نیز دارای اهمیت است؛ آنچه در معرفت شناسی مورد تاکید واقع شده است، بحث یقین است یعنی در مقابل شکاک ها دنبال ارایه این مساله بودیم که معرفت دارای مبنای یقینی است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha