پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام نبویان

حوزه/ مراد از تقریب و وحدت، شیعه کردن اهل سنت یا بالعکس نیست بلکه به معنای نزدیک کردن و برداشتن فاصله ایجاد شده به خاطر جهل مسلمانان یا دسیسه دشمنان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین نبویان در دیدار جمعی از قضات افغانستان که به همت مرکز گفتگوی مذاهب اسلامی برگزار شد، با اشاره به معنای تقریب اظهار داشت:  مراد از تقریب و وحدت، شیعه کردن اهل سنت یا بالعکس نیست، بلکه به معنای نزدیک کردن و برداشتن فاصله ایجاد شده به خاطر جهل مسلمانان یا دسیسه دشمنان است.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: چند عامل برای عدم وحدت وجود دارد از جمله اینکه بین علما ارتباط وجود ندارد . نزدیک شدن و ارتباط بین علما سوءتفاهم ها را از بین می برد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به اشتراکات بین شیعه و اهل سنت افزود: بین شیعه و اهل سنت بیش از 90 درصد اشتراکات وجود دارد.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا داده اند که توهین و سب صحابه و مخصوصا همسر پیامبر اکرم(ص) عایشه حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین نبویان با اشاره به عوامل اختلاف مسلمانان گفت: یکی از عوامل اختلاف بازگشت به مسائل تاریخی صدر اسلام است. در جنگ  صفین یکی از سربازان از امیرالمومنین پرسید داستان سقیفه چه بود؟ که امام علی (ع) فرمودند: این سوالات در این موقعیت ممنوع است چون ما در برابر یک دشمن قرار داریم.

وی گفت: متاسفانه امروز می بینیم در بعضی از کشورها بعضی از علما از ما در مورد اختلاف قرآن شیعه و اهل سنت می پرسند؟ و وقتی ما قرآن خود را به آنها نشان می دهیم پی به اشتباه خود می برند.

وی تاکید کرد: یک نکته دیگر از مشترکات بحث نگاه حداقلی یا حد اکثری در حوزه دین است. ما میگوییم دین اسلام در اقتصاد و سیاست حرف دارد و ما دیپلماسی دینی داریم.‌ ما در دین نگاه حداکثری داریم نه نگاه حداقلی .دین اسلام از بدو تولد تا زمان مرگ برای انسان برنامه و هدف قائل است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به دشمنی های امریکا و اسراییل با اسلام گفت: آمریکا و اسراییل دشمنان اصلی اسلام هستند و طبق نص قرآن کریم هر گونه دوستی و همکاری با آنها ممنوع است . ملت ایران هژمونی امریکا را شکست همانگونه که ملت افغانستان در حال ایستادگی در مقابل امریکاست.

معاون فرهنگی مجمع جهانی تقریب با طرح چند پرسش از علمای جهان اسلام افزود: سوال من از علمای جهان اسلام این است؛ چرا شورای فتوای جهان اسلام تشکیل نمی شود؟ چرا در جهان اسلام پول مشترک و بازار مشترک اقتصادی درست نمی کنیم؟ چرا مجلس مشترک نداریم؟

همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران بوده ایم

در ادامه یکی از قضات افغانستان گفت: ما مسلمانان افغانستان همیشه قدردان جمهوری اسلامی ایران بوده ایم و ایران را افتخار خود و کشور دوست و برادر می دانیم .

وی افزود: کشور ایران کشور قدرتمندی است، ولی اگر روزی دشمن به ایران حمله کند من و 4 فرزندم برای دفاع از مردم مسلمان ایران به ایران خواهم آمد.

این قاضی کشور افغانستان تاکید کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری همیشه باعث تقویت وحدت در جهان اسلام بوده و ما در افغانستان این سخنان را سرلوحه خود قرار می دهیم .

وی گفت: با این که 30 سال است که مردم افغانستان درگیر جنگ هستند، اما مردم افغانستان از جنگ به خاطر خدا و دین خسته نمی شوند. آمریکایی ها  در زمین ما هستند ولی در قلب ما نیستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha