سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
یادواره شهدای روحانی زرند و کوهبنان

حوزه/ در سال های قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، عمده فعالان سیاسی کشور در چهار محور «اشخاصی که حفظ سلطنت و عدم اجازه شکل گیری انقلاب در ایران را دنبال می کردند»، «اشخاصی که گرایشات ضد دینی داشته؛ اما با دین و روحانیت موافق نبودند»، «اشخاصی که دین را بدون روحانیت قبول داشتند» و «کسانی که اسلام فقاهتی را قبول داشته و عمیقا معتقد به ولایت فقیه بودند» فعالیت داشتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی امشب در یادواره شهدای روحانی شهرستان های زرند و کوهبنان و گرامیداشت یاد آیت الله سید احمد جعفری که در ساختمان پلاک 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار داشت: این یادواره شهدا، یکی از بهترین مصادیق آیه 23 سوره احزاب: «مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا/ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند» می باشد؛ چراکه شهدا به عهد با خدای متعال وفادار بوده اند.

وی ابراز داشت: هر حادثه ای که در تاریخ اتفاق می افتد، دارای تحلیل و حواشی گوناگونی است و هرچه حادثه مهمتر باشد، تحلیل های دقیق تر و عمیق تری مطرح می شود؛ یکی از حوادثی که بعد از پیروزی شکوهمند ایران با آن مواجه شده ایم، جنگ تحمیلی است که دارای تحلیل های زیادی است.

نماینده ولی فقیه در کرمان خاطرنشان ساخت: کسانی که اهل تحقیق و عمل بوده و بیان خوبی دارند، باید سوالات متعددی را درباره این اتفاق پاسخ دهند و از جمله سوالات این است که جنگ در چه شرایطی بر ما تحمیل شد و دستاوردهای آن برای ما چه بوده است؟.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که چرا جنگ را به ما تحمیل کردند؟ باید بگوییم که در سال های قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، عمده فعالان سیاسی کشور در چهار محور «اشخاصی که حفظ سلطنت و عدم اجازه شکل گیری انقلاب در ایران را دنبال می کردند»، «اشخاصی که گرایشات ضد دینی داشته؛ اما با دین و روحانیت موافق نبودند»، «اشخاصی که دین را بدون روحانیت قبول داشتند» و «کسانی که اسلام فقاهتی را قبول داشته و عمیقا معتقد به ولایت فقیه بودند» فعالیت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب، سلطنت طلبان و گروهک ها جایگاهی نداشته و درگیری های خونینی را به وجود آوردند و در آن شرایط کشور، مناسبت ترین افراد، جریان سوم بود که البته اسلام را بدون روحانیت قبول داشتند و دولت موقت هم از همین جریان سوم شکل گرفت؛ اما چون خط امامی ها خواسته های جدی داشته و در کشور انقلابی هم مسائل متعددی اتفاق می افتاد که باید در آن خصوص موضع می گرفتند، هرچه جلوتر می رفتند، مشاهده می کردند که از جریان خط امام عقب افتاده و مجبور به استعفا شدند.

وی اظهار داشت: در اولین انتخابات ریاست جمهوری هم جریان خط امام نتوانست استقرار کامل پیدا کند و شاهد جریانات گوناگونی پس از انتخاب اولین رئیس جمهور در کشور بودیم و پس از آن بود که دفاع مقدس آغاز شد.

نماینده ولی فقیه در کرمان ابراز داشت: اینجاست که امام عظیم الشأن توانست مردم را بسیج کرده و وارد دفاعی مقدس نماید که ثمرات فراوانی را برای کشور به وجود آورد و تبدیل به دانشگاهی شد.

امام جمعه کرمان خاطرنشان ساخت: انقلاب اسلامی ایران با مرجعیت روحانیت در دفاعی مقدس ورود پیدا کرد که در پایان آن حتی یک وجب از خاک کشور را هم از دست ندادیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی در پاسخ به این سوال که چه کسانی در دفاع مقدس حضور داشتند، تصریح کرد: معمولا وقتی جنگی در کشوری اتفاق می افتد، تلاش می کنند که آثار آن را از بین ببرند؛ چراکه جنگ را مخرب می دادند؛ اما تمام تلاش ما این است که هشت سال دفاع مقدس را به بهترین وجه ممکن به تصویر کشیده و واقعیت های آن را برای مردم بیان و آشکار کنیم؛ چراکه معتقدیم این دفاع مقدس، انسان ساز است و دست بشریت را خواهد گرفت و افرادی فداکار در آن حضور داشتند.

وی بیان داشت: فرهنگ شهادت و این یادواره ها، بخشی از واقعیت های تاریخی اتفاق افتاده را به روز کرده تا جوانان از آن درس گرفته و بهره ببرند.

نماینده ولی فقیه در کرمان با اشاره به ارزش های موجود در جبهه های حق علیه باطل، اظهار داشت: اخلاص، فداکاری، انسانیت، ادب، تبعیت از امام و رهبر و ... از ارزش ها و ویژگی های موجود در دفاع مقدس بوده است.

 امام جمعه کرمان ابراز داشت: این اخلاص ها از سوی بزرگان ما همچون امام خمینی(ره) و ... در جبهه ها آمد و رزمندگان از مصادیق جدی سبقت در اخلاص، در جبهه های جنگ بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی خاطرنشان ساخت: باید بخش هایی از زندگی شهدای گرانقدر را در یادواره های شهدا نشان داد تا نسل جدید، شناخت بیشتر و بهتری از این گوهرهای ناب پیدا کنند.

وی تصریح کرد: ادب و انسانیت با تمام وجود در قامت رعنای شهدای عزیز ما وجود داشت و حتی در سخن خود مراقب بودند یک کلمه حرف که خلاف رضایت حضرت حق است، بر زبان آنان جاری نشود.

نماینده ولی فقیه در کرمان بیان داشت: از ویژگی های امام راحل آن بود که الگوسازی مناسبی به معنای واقعی کلمه در جامعه انجام داد.

امام جمعه کرمان خاطرنشان ساخت: اگر جامعه و به خصوص روحانیت در مسیر ارزش ها و ویژگی های شهدای گرانقدر حرکت کند، دستاوردهای بسیار بزرگی خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی تصریح کرد: اگر اخلاص، فداکاری و تبعیت از رهبر معظم انقلاب به معنای واقعی کلمه در دستور کار همه ما قرار بگیرد و در مقابل ما همه قدرت ها هم جمع شوند، خدای متعال نمی گذارد شکست بخوریم.

همچنین در ابتدای این یادواره نیز حجت الاسلام فتاح، اظهار داشت: نقش شهدای روحانی در دفاع مقدس بسیار پررنگ است و آثار بسیاری از خود به جای گذاشته اند.

وی ابراز داشت: تعداد طلاب شهرستان های زرند و کوهبنان در زمان جنگ، قریب به 100 نفر بود که از این تعداد، 28 نفر به فیض عظیم شهادت دست پیدا کرده اند.

دبیر یادواره شهدای روحانی زرند و کوهبنان، گفت: تنها شهرستانی که از نظر چینش جمعیتی در استان کرمان بیشترین شهید طلبه را در زمان خود تقدیم انقلاب کرده است، شهرستان زرند و کوهبنان بوده است.

حجت الاسلام فتاح ضمن گرامیداشت یاد مرحوم آیت الله سید احمد جعفری، خاطرنشان ساخت: بسیاری از طلاب زرند و کوهبنان در مدرسه علمیه ایشان به نام حوزه جعفریه تحصیل کرده و پای درس این استاد استفاده های فراوان داشته اند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha