شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
به وقت شام و تنگه ابوقریب

حوزه/ کارشناس و منتقد سینما با اشاره به این که "به وقت شام" و "تنگه ابوقریب" ، فیلم های خوب و شاخص جشنواره فیلم فجر امسال بود، تصریح کرد: متاسفانه جریان کلی سینمای ایران به جز معدودی آثار در خدمت اهداف ملی و انقلابی نیست.

حجت الاسلام سید علی آتش زر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که متاسفانه جریان فعلی سینمای ایران آن طور که باید و شاید نسبت به مباحث دینی و حتی ملی آن اهتمام لازم را ندارد، ابراز داشت: در جشنواره فیلم فجر امسال که بنده همه فیلم ها را دیدم این مساله وجود داشت و احساس می شد که بسیاری از فیلمسازان متاسفانه تعهد لازم به این امور را ندارند.

وی افزود: چه در بخش فرمی و بصری و چه در بحث محتوایی برخی از فیلمسازان و عوامل فیلم ها گویا برای جامعه ایرانی به معنای واقعی دلشان نمی سوزد و این را می توان از نتیجه و محصول کارشان در فیلم ها مشاهده و رصد کرد که واقعاً این مساله نگران کننده است.

کلیت سینمای ایران در تراز انقلاب و نظام اسلامی نیست

این کارشناس و منتقد سینما و تلویزیون گفت: البته در همین جشنواره امسال چند فیلم خوب و یا نسبتاً خوب وجود داشت، اما کلیت جریان سینما که از نمایش آثار قابل رویت بود، متاسفانه آن چیزی نبوده که از سینمای ایران اسلامی انتظار می رود.

وی با بیان این سینمای ملی آن هم در جامعه اسلامی ما باید بازتابی از دغدغه های ملی و دینی و مطالبات به حق اجتماعی مردم باشد، خاطرنشان کرد: گرچه سرگرمی هم یکی از کارکردهای هنر و رسانه است اما نباید از اهمیت ایجاد همبستگی اجتماعی و تقویت وحدت ملی به عنوان یکی از انتظارات از سینما غافل شد و حال آن که سینمای ایران به جز معدودی آثار از رسالت و کارکرد اجتماعی و فرهنگی خود در این خصوص شانه خالی کرده و حتی بدتر این که گاه برخی آثار و فیلم ها به روحیه و تفکر جمعی جامعه ضربه هم می زند.

"به وقت شام"؛ فیلمی که سطح سینمای ایران را ارتقا داد

این کارشناس عرصه رسانه با اشاره به فیلم به وقت شام آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا ابراز داشت: این فیلم چه به لحاظ ساختاری و ارزش های فنی و بصری و چه به لحاظ محتوایی یک اثر بسیار مهم و ارزشمند به شمار می رود که سینمای ایران را به خصوص در زمینه جلوه های ویژه و کارگردانی یک سطح بالاتر برده است.

وی افزود: حاتمی کیا در این فیلم تلاش بسیاری کرده تا قصه و روایت خود را از جریان داعش و مسایل سوریه آن هم در فضا و جغرافیای خاص آن جا به خوبی برای مخاطب بیان کند که در این خصوص، از لوکیشن ها و جلوه های ویژه نهایت استفاده را کرده تا اثری بسازد جذاب و در عین حال پرمحتوا .

حجت الاسلام  آتش زر گفت: البته باید توجه داشت که فیلم به وقت شام یک اثر ماجرا محور است و نه شخصیت محور و شاید اقتضای این قصه و روایت همین بوده باشد.

وی اضافه کرد: ما در این فیلم با طیف های گوناگون جانوران داعشی و افکار و نیات و انگیزه های آنها آشنا شده و بیشتر و بهتر می توانیم شناخت خود را از جریان داعش به واسطه این فیلم افزایش دهیم.

"تنگه ابوقریب" ؛ فیلمی ارزشمند در فرم و محتوا

منتقد و کارشناس حوزوی سینما و تلویزیون ایران همچنین با اشاره به فیلم تنگه ابوقریب ساخته بهرام توکلی اظهار داشت: این فیلم به خصوص از این حیث که کارگردانی آن برعهده کسی بوده که پیشتر در این عرصه ها وارد نشده ، قابل توجه است و حقیقتاً اثر قابل توجهی تولید شده که جای تشکر دارد.

وی گفت: تنگه ابوقریب حقیقتاً هم در زمینه ساختار سینمایی و هم در زمینه محتوایی و معنایی ، فیلمی است قابل توجه و ارزشمند که در عین این که شخصیت محور و حتی ماجرا محور نیست توانسته مخاطب را با بخشی از تاریخ مهم دفاع مقدس آشنا کند.

حجت الاسلام  آتش زر همچنین افزود: در این فیلم ما شاهد هستیم که همه گردان شخصیت و قهرمان اصلی است و نه یک شخص و حقیقتاً عوامل و سازنده فیلم توانسته در مجموع مخاطب امروزی را با بخشی از حماسه و رشادت رزمندگان دفاع مقدس آشنا نماید.

واقع نمایی مطلوب در فیلم دفاع مقدسی "ابوقریب"

وی یادآور شد: از نظر میزانسن، فیلم تنگه ابوقریب برخلاف بسیاری از فیلم های دفاع مقدسی، به واقعیت نزدیک تر است و بنده که حضور در دوران دفاع مقدس به عنوان رزمنده را داشته ام این مساله را تصدیق می کنم ، هر چند که در بخش هایی احساس می شود میزان خشونت به تصویر کشیده بالاست و شاید در زمان اکران با ممیزی هایی در این باره روبرو شود و یا این که تماشای آن شامل رده سنی خاصی شود.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: در هر صورت باید به عوامل این فیلم از جمله سازمان اوج که در این فیلم و نیز به وقت شام مشارکت داشته و حامی اصلی بوده تبریک گفت و آرزوی این را داشت که تولید این گونه آثار خوب و فاخر و پرمحتوا و در عین حال جذاب تداوم داشته باشد.

گفتگو از: سید محمد مهدی موسوی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha