جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جشنواره  کتاب سال سبک زندگی

حوزه/ جشنواره کتاب سال سبک زندگی با هدف ایجاد بانک علمی و اطلاعاتی از مطالب سبک زندگی و تبیین دستاوردها در این زمینه تشکیل شده است همچنین عرصه خوبی برای گفت و گو میان نویسندگان و متفکران این عرصه است و شاهد پیشرفت ادبیات و گفتمان این حوزه هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت‌الاسلام والمسلمین سعید مهدوی کنی، دبیر علمی و رئیس شورای جشنواره  کتاب سال سبک زندگی امروز در نشستی خبری که در دانشگاه باقرالعلوم(ع)  قم برگزار شد،گفت: همایش فرصت خوبی برای پرداختن به موضوعی است که به شدت نیاز به آن حس می‌شود زیرا خلاهای کاربردی زیادی در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه تصور می‌شد داشته‌های علمی ما چندان زیاد نیست افزود: با جمع‌آوری بخشی از داشته‌های مکتوب در فضای نشر به سرمایه علمی خوبی در این زمینه رسیده‌ایم اگرچه نشان از آن دارد که تا رسیده به وضع مطلوب فاصله زیاد است.

رئیس دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: جشنواره با هدف ایجاد بانک علمی و اطلاعاتی از مطالب سبک زندگی و تبیین دستاوردها  در این زمینه تشکیل شده است همچنین عرصه خوبی برای گفت و گو میان نویسندگان و متفکران این عرصه است و شاهد پیشرفت ادبیات و گفتمان این حوزه هستیم.

دبیر علمی جشنواره کتاب‌سال سبک زندگی اسلامی بیان کرد: ایجاد تفاهم گفتمانی میان حوزه و دانشگاه و ایجاد ادبیات گفت و گوی مشترک از دیگر اهداف این جشنواره است.

حجت‌الاسلام مهدی علیزاده، رئیس جشنواره کتاب سال سبک زندگی نیز در این نشست گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری دانشگاه باقرالعلوم(ع)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ، حوزه و دانشگاه و موسسه امام خمینی و دانشگاه تهران اهتمام به این همایش برای ایجاد گفتمان جدی در عرصه سبک زندگی داشته‌اند.

وی افزود: تولید بازی‌های رایانه‌ای، هنرهای تجسمی و پرداختن به تولید سریال و پالایش آثار تربیتی و فرهنگی و اجتماعی کودکان مانند پالایش کتابخانه‌ها و اسباب‌بازی، تربیت مبلغان متخصص سبک زندگی، برپایی رویدادهای خلاقانه به صورت عملیاتی و پرتعداد در این قطب در حال طراحی و تخصیص بودجه است و حرکت اجرایی نیز آغاز شده است.

 حجت‌الاسلام علیزاده افزود: باید در حداکثر توان خود را به سطح عمومی و مردمی نزدیک و در متن رویدادها به همفکری و همدلی موثر با اقشار مختلف مردم اعم از کودک و نوجوان و هنرمند و ... بپردازیم تا سمت و سوی مثبتی برای ترویج سبک زندگی ایجاد شود.

وی افزود: تولید محصولات چندرسانه‌ای، انیمیشن‌های کوتاه، تکثیر متن نوشته و بازنشر آن در فضای مجازی از دیگر کارهایی است که حلقه اول آن تولید اندیشه ناب، عمیق و بومی است.

وی افزود: بسیاری از مشکلات کشور در حوزه فرهنگ و اقتصاد و بزه اجتماعی و آسیب‌ها ناشی از سبک زندگی است؛ دانایی و فرزانگی یک ملت اقتضاء دارد که این مقوله به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد و اولین ایستگاه در این زمینه، تبیین و توسعه گفتمانی این مسئله و ترسیم نقطه آغاز و مطلوب و نقشه راه برای طی شدن این مسیر است.

 حجت‌الاسلام علیزاده عنوان کرد: به کارگیری و استخدام این نرم‌افزار یکی از دشوارترین مراحلی است که در نهایت با کشف نظریات و برداشتن گام‌های مختلف در این مسیر محقق می شود.

وی افزود: رویکرد جشنواره صرفا سبک زندگی از منظر دینی نیست بلکه فرصتی برای رقابت در موضوعات مرتبط با سبک زندگی است؛ اگرچه بستر طبیعی این نوع مطالعات در فضای جمهوری اسلامی است و نگاه اسلامی ایرانی در آن تجسم خواهد داشت.

 حجت‌الاسلام علیزاده گفت: فراخوان این جشنواره از مهرماه آغاز و چندین نوبت نیز به درخواست علاقه‌مندان تا ابتدای بهمن ماه تمدید شد و  در این مدت، هزار و ۱۴ اثر به دبیرخانه این همایش رسیده است.

وی ادامه داد: آثار در چند مرحله داوری در مورد آن‌ها صورت گرفت که اولین گام داوری، این بود که آثار در چه گروه اصلی علوم اسلامی، علوم انسانی، تک‌نگاری  و آثار ترجمه‌ای گونه‌شناسی و دسته بندی شدند.

 حجت‌الاسلام علیزاده بیان کرد: در مرحله بعدی ارزیابی اجمالی در این مسئله صورت گرفت که ۱۲۹ اثر انتخاب و تا مرحله قبل از فینال، ۵۰ اثر برگزیده شد که حدود ده تا ۱۲ اثر در دو عرصه برگزیده و شایسته تقدیر خواهیم داشت.

رئیس جشنواره کتاب‌سال سبک زندگی اسلامی در پایان گفت: در روز بیستم اسفند ماه این جشنواره با پیام شخصیت‌های دینی همچنین سخنرانی حدادعادل در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و  از آثار برتر و ناشران تجلیل می‌شود و در سال های آتی نیز جشنواره وارد فازهای توسعه‌ای خواهد شد و به مقالات و پایان‌نامه‌های برتر همچنین به آثار رسانه‌ای دیگر تعمیم خواهد یافت.

 

 

۳۱۳/۳۲

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha