شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ دبری شورای عالی حوزه های علمیه کشور به جهت‌گیری‌های سیاسی طلاب و روحانیون اشاره کرد و گفت: در مسائل سیاسی، طلاب باید حق پذیر باشند و دسته‌بندی و حزب‌بازی نکنند، چراکه معیار مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، آیت الله رضا استادی، دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، امروز در نخستین همایش گرامیداشت شخصیت علمی و اخلاقی آیت الله مروج، در اهواز با اشاره به حدیث نبوی «تَقَرَّبُوا إِلَى عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنَ الشَّکِّ إِلَى الْیَقِینِ»، اظهارداشت: حضرت رسول(ص) بیان می‌کنند اهل بیت(ع) عالمی را می‌پذیرند که مردم را از شک به‌سوی یقین ببرند.

وی، آیت الله مروج را مصداق بارز حدیث نبوی خواند و گفت: مشی علمی و رفتاری علما و روحانیون باید به گونه‌ای باشد که مردم را از تردید و شک نسبت به خدا و مباحث دینی، به‌سوی یقین بکشانند و حضرت آیت الله مروج(ره)، شخصی این‌گونه بودند.

*جنبه ایمانی خود را برای پاسخ به شبهات تقویت کنید

آیت الله استادی، خطاب به طلاب حاضر در مراسم، تصریح کرد: در دوران کنونی که دشمن با ایجاد شبهه و شک در اعتقاداتی دینی مردم در تلاش برای منحرف کردن مردم از راه اسلام ناب محمدی است، اهل علم و طلاب باید آن‌چنان جنبه ایمانی خود را محکم کنند، که در محیط‌ های مختلف قادر به هدایت مردم و تبدیل شک آن‌ها به یقین باشند و این مهم تنها با عمل درست می‌شود نه حرف.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، ادامه داد: آیت الله سیستانی، مکرر می‌فرمودند مردم دینشان را از عمل علما می‌گیرند نه از کتاب‌ها، به همین دلیل عمل ما اهل علم می‌تواند ایمان مردم را زیاد و یا آن‌ها را به تردید برساند.

*آیت الله مروج مصداق بارز عالم ربانی و زاهد بودند

وی با بیان اینکه در زندگی آیت الله مروج، زهد و ساده زیستی موج می‌زند، اذعان داشت: ایشان مصداق بارز عبارت « َدْعُوکُمْ مِنَ الْکِبْرِ إِلَى التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَى الْإِخْلَاصِ» بودند و این مهم باید سرمشق زندگی اهل علم و طلاب جوان حوزه‌های علمیه باشد.

آیت الله استادی، تصریح کرد: وقتی طلبه‌ای به روستا و یا روحانی به مدرسه جهت تبلیغ می‌رود، شاگردان و مردم باید احساس کنند که این طلبه و روحانی پولکی نبوده و برای پول و مادیات تدریس نمی‌کند، بلکه هدف او ترقی و رشد مردم است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، وجود روحیه تکبر در روحانیون را غیر قابل پذیرش خواند و بیان کرد: تکبر منفوریت می‌آورد، به همین دلیل وقتی به مجلسی وارد می‌شوید، منتظر نباشید یک نفر جای خودش را به شما بدهد، یا شما را به رأس مجلس ببرند، خودتان هرجا گیرتان آمد، بنشینید.

*طلاب در مباحث سیاسی، حق پذیر باشند 

وی، داشتن روحیه «حق پذیری» را یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آیت الله مروج دانست و اظهارداشت: هنگام تدریس اگر متوجه شدید مسأله ای را اشتباه بیان کرده‌اید، بگویید که اشتباه است، چراکه این اشتباه ممکن است برای شما گران تمام شود و خدا می‌داند که یکی از خصوصیات آیت الله مروج همین نکته مهم بود.

آیت الله استادی، گریزی به جهت‌گیری‌های سیاسی طلاب و روحانیون زد و افزود: در مسائل سیاسی، طلاب باید حق پذیر باشند و دسته‌بندی و حزب‌بازی نکنند، چراکه معیار مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، یکی از شروط اصلی تبلیغ را زهد دانست و گفت: مردم نباید احساس کنند که طلاب و روحانیون به دنبال دنیاگرایی و کسب مادیات هستند.

*الگو براداری از سیره علما و انتقال آنها به طلاب جوان

وی، تجلیل از علمایی همچون آیت الله مروج را یک امر بدیهی و لازم دانست و اظهارداشت: صرفاً بیان ابعاد شخصیتی این عالمان مجاهد و زاهد کافی نیست، بلکه باید ما نیز از آن‌ها الگوبرداری کرده و سیره شخصیتی آن‌ها را میان طلاب ترویج کنیم.

آیت الله استادی، در پایان، تصریح کرد: اگر علامه دهر شویم، اما با اهل بیت(ع) ارتباط درست نداشته باشیم، به جایی نخواهیم رسید و این مهم همچون عمل صالحی است که بی ایمان فایده ای ندارد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha