شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 سند تحول نظام آموزش و پرورش

حوزه/ براساس سیاست برنامه ششم توسعه و تأکید رهبر انقلاب، اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش دارای پشتوانه قانونی است و در مجلس هم تأکید فراوانی بر اجرای آن شده و هیچ وزیری نمی تواند ادعا کند که کاری به این مسئله ندارم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر مددی پیش از ظهر امروز در همایش دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مبانی نظری آن که در سالن اجتماعات یاوران مهدی(عج) جمکران برگزار شد، با بیان این که حوزه و ستاد همکاری ها در تبیین سند تحول بنیادین می توانند نقش مؤثری داشته باشند و به تبیین سند تحول در موضوع تربیت اسلامی بپردازند، گفت: براساس منویات رهبری، شناخت سند تحول از لوازم تبیین این سند است تا شاهد اثرگذاری تبیین درست تربیت اسلامی باشیم.

مشاور وزیر آموزش پرورش با بیان اینکه واژه هایی مانند حیات طیبه نیاز به تبیین درست و گفتمان سازی برای اثر گذاری دارند، اظهارداشت: از زمان شکل گیری سند تحول، هنوز شاهد اقدامات جدی در اجرای این آن نبودیم.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین عنوان کرد: زمانی که سخن از سند تحول می شود، شامل مبانی نظری تعلیم و تربیت اسلامی، برنامه درسی و چار چوب منابع درسی است.  

وی اظهار داشت: این دوره متمرکز برمبانی نظری است و منظور از سند همین مبانی نظری می باشد که دارای بخش هایی چون، فلسفه تربیت در جمهوری اسلامی، تربیت رسمی  و عمومی، آشنایی با نظام رهنامه تربیت رسمی و چرخش های تحول آفرین است.

مددی بابیان اینکه در فهم مبانی نظری تحول خاصی صورت نگرفته است، اظهار داشت: اگر قصد اجرای سند تحول داریم، باید ابتدا فهم درستی از مبانی نظری داشته باشیم. اگر فهم درستی نباشد، نمی توان سند تحول را به درستی اجرا کرد.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین به اهداف این دوره اشاره کرد و عنوان کرد: هدف از برگزاری دوره تربیت مدرس سند تحول، این است کسانی که در این دوره شرکت می کنند، بتوانند در توانمند سازی آموزش و پرورش اقدام جدی تر انجام دهند و به تحول فهم مبانی تربیتی بپردازند.

مددی گفت: براساس سیاست برنامه ششم توسعه و تأکید رهبر انقلاب، اجرای سند دارای پشتوانه قانونی است و در مجلس هم تأکید فراوانی بر اجرای آن شده و هیچ وزیری نمی تواند ادعا کند، کاری به این مسئله ندارم. دولت هم در برنامه ششم توسعه لازم است این مسئله را اجرا کند و باید آن را در برنامه سالانه خود لحاظ کند.

رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین عنوان کرد: وزارت آموزش و پرورش هم از زمان ابلاغ سند تحول کارهای خوبی درعرصه تولید و محتوا درسی کرده و در اجرای برنامه و بحث تولید و محتوای ملی این وزارت خانه عقب نیست. ولی در بحث تربیت مدرس در موضوع تحول، عقب مانده و لازم است توجه جدی تر به این مسئله داشته باشد.

مددی گفت: در سال های اخیر همه برنامه ریزی وزارت خانه براساس اجرای سند تحول است. سیاست گذاری وبرنامه ریزی براساس راهکارهای سند تحول است و شاید از بعضی افراد شنیده باشید که 30 درصد سند تحول در کشور اجرا شده است.

 مشاور وزیر آموزش پرورش افزود: این سند تحول، مبنای نظام در وزارت آموزش و پرورش و قانونی است. با وجود همه مشکلات هدف وزارتخانه  اجرای راهکارهای سند تحول است.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha