جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسین کریمی مقدم ـ مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه کردستان

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: مسجد در جامعه اسلامی باید به عنوان یک مرکز فرهنگی، نجات دهنده، آرام بخش و سپری در برابر شبهات باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام حسین کریمی مقدم، صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه سفیران هدایت خاتم الانبیاء(ص) سنندج، اظهار داشت: در عصر حاضر که انواع سایت ها و شبکه های ماهواره ای با ابزار هنری و بودجه های سرسام آور، با کینه ای که از اسلام دارند، برای تضعیف عقاید و افکار مردم متحد شده اند، اگر مسجد با بهره گیری از دانشمندان مؤمن هر منطقه، همانند یک قلعه حفاظتی وارد عمل شود، به طور قطع هر شخص به محض اینکه شبهات به سویش حمله ور شدند، فورا خود را به مسجد و این سنگر امن رسانده و خود را از تیررس شبهات در امان نگه می دارد.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: اگر مسجد به عنوان یک نمازخانه صرف عمل کند، قطعا آن جاذبه را برای اشخاص نداشته و افرادی که چنین شبهاتی را نتوانند در مسجد حل و فصل نمایند قطعا دیگر سراغ مسجد نخواهند آمد.

این استاد حوزوی عنوان کرد: مسجد در جامعه اسلامی باید به عنوان یک مرکز فرهنگی، نجات دهنده، آرام بخش و سپری در برابر شبهات باشد.

وی افزود: برای مساجد به قطب فرهنگی، همکاری تمام دستگاه های فرهنگی لازم است و تمامی این دستگاه ها باید با تدابیر خاص افرادی را برای این عمل پسندیده تربیت و معرفی نمایند و آنان نیز با حضور پررنگ در مساجد کمک بسیار بزرگی می توانند در راستای تعالی افراد داشته باشند.

حجت الاسلام کریمی مقدم اداد: اگر مساجد و افراد فعال در آن با یک مدیریت قوی بتوانند با تمامی افراد محوطه به صورت چهره به چهره و در صورت لزوم، ارتباط با تک تک خانه ها داشته باشند به طور قطع آثار و برکات خاصی را در پی خواهد داشت.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: اگر جوان بداند که به محض وجود هرگونه شبهه در ذهن او، مسجد می تواند پاسخگوی او باشد، قطعا به سمت مسجد خواهد آمد و همین ارتباطات می تواند اهرم مناسبی برای اقامه نماز به صورت با شکوه تر در مساجد باشد.

وی تاکید کرد: هیچ گاه نباید در مساجد به صرف برپایی نماز جماعت بسنده کرد، چرا که بسنده نمودن به مراسمات دینی وعبادی صرف، در مساجد همان سکولارشدن جامعه است و جدایی دین از سیاست در همین راستا بهتر است که افرادی که مسئولیت پیش بردن برنامه های مسجد را دارند از نسل نو دعوت کنند که مقالات کوتاهی بنویسند و آنها را در مسجد بخوانند و از آنان در مساجد تقدیر شود.

این کارشناس امور قرآنی ادامه داد: در مساجد از اهالی محل که آشنایی به معلومات دینی و سیاسی دارند، باید دعوت گردد که ضمن حضور در مساجد جوانان و نسل نو را از آسیب های موجود در جامعه آگاه کرده و آنان را جذب نماز و مسجد کنند، چرا که در روایات ما آمده است که بزرگان هر قومی را احترام بگذارید، زیرا جذب آنها سبب جذب دیگران می شود.

وی تصریح کرد: در این راستا تمامی ادارات دولتی که بودجه های را برای بحث نماز اختصاص داده اند، به مساجد کمک کرده و آن بودجه ها را برای این امور مصرف کنند و نیز شرکت در نماز از سوی مسئولان، استادان، مدیران، معلمان و همه یا افرادی که جایگاه خاصی در اجتماع دارند یک نوع امر به معروف عملی است که این حضورها هیچ گاه ریا و خود نمایی نیست، بلکه خوب نمایی است که دارای اجر و پاداش نیز می باشد.

حجت الاسلام کریمی مقدم عنوان داشت: از جمله دیگر مسائلی که متأسفانه برخی مساجد را خلوت نموده، این است که بعضا برنامه های مسجد در اختیار فرد، طبقه، قشر یا خط سیاسی خاصی قرار گرفته است. شاید بتوان از آیه «وأن المساجد لله » چنین استفاده کرد که مساجد برای خداست و نباید پایگاهی برای عده ای خاص باشد.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: گاهی شنیده می شود مردمی که علاقه به نماز و حضور در مسجد دارند اما چون یک سلیقه خاص بر مسجد حاکم است، نسبت به حضور در مسجد دلسرد شده و رغبتی به رفتن به مساجد ندارند، پس با توجه به اینکه مساجد برای خداست باید نسبت به مساجدی که خلوت است مقداری تفحص نمود، که اگر چینن دلیلی باعث گریز افراد از آن مساجد شده است با تدبیری که در خور شأن تمامی افراد باشد درصدد حل این مشکل باشیم.

وی با اشاره به اینکه مساجد در هر محله باید چنان پویا باشند که افراد محله، مسجد را حل کننده تمام مشکلات خود بدانند، افزود: اگر در مساجد ما پزشکی باشد که بیماران اهل مسجد را به طور رایگان درمان کند، صندوقی باشد که در مواقع حاجت و ضرورت وام بدهد، جهیزیه ازدواج برای افراد کم در آمد مهیا کند و خیلی موارد دیگر، بی شک آن زمان وضعیت مسجد به کلی متحول می شود.

حجت الاسلام کریمی مقدم گفت: می دانیم که از صدر اسلام همه نیازها در مسجد پیامبر متمرکز بود، مسائلی چون قضاوت، آموزش، کمک به فقرا، مکان اسکان آوارگان، مهاجران، مشورت، بسیج کردن مردم برای جبهه ها، تبلیغات و حتی عقد فاطمه زهرا(س) در مسجد انجام می شد.

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل مهمی مانند حضور پزشک در مسجد، وجود یک صندوق قرض الحسنه در مسجد، مسائل دیگری نیز همچون بسیج مساجد باید به صورت فعال و شبانه روز در اختیار مردم باشند که اشخاص بتوانند مسائل امنیتی خود را از سوی بسیج مسجد تأمین کنند.

این کارشناس امور قرآنی تاکید کرد: می توان برنامه های مختلفی برای دید و بازیدهای رسمی و غیر رسمی، مطالعه وگفت وگو و حتی برگزاری برخی جلسات ادارات و نهادهای دولتی که با مردم سر وکار دارند، در مسجد به شیوه بسیار جذاب پیش بینی کرد که در این صورت تمامی کارها و اغلب فعالیت های اشخاص را به مسجد گره می زنیم و مساجد به جایی برسند که یک فرهنگ سرای کامل باشند، مساجد و اهالی آن باید تفقد کامل نسبت به اهل محل داشته باشند طوری که نسبت به تمام اتفاقات محل اطلاع کامل داشته باشند همانند پیامبر که آمار تولدها و وفات ها را همیشه می پرسید و در تمامی آن موارد به شیوه زیبا و جذاب شرکت می فرمود.

حجت الاسلام کریمی مقدم عنوان کرد: می توان مساجد را به جایی رساند که خطبه های عقد، مجالس، ولیمه ها، عزل ونصب ها، تشویق ها، مکان انتخاب همسر، کاریابی و... همه در مسجد باشد. در این صورت است که هرکس و هر تفکر به راحتی شناسایی شده و شبهات برخی افراد را به آسانی می توان در مساجد پاسخ داد و این امر باعث می شود همه از مساجد به عنوان یک محل که آنها را از برخی دغدغه های فکری نجات می دهد یاد کنند و در راستای حفظ آن و آرمانهایش تلاش کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha