جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام علیرضا باطنی

حوزه/ جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انقلاب اسلامی مولد حوزه‌های علمیه است، گفت: انقلابی ماندن حوزه مهم‌ترین خواسته مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا باطنی در  گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، با اشاره به خیرات و برکات بسیج، اظهار داشت: فرمان بسیج مستضعفین توسط امام (ره) از موهبت‌ها و الهامات الهی به شمار می‌آید، چراکه وقتی حضرت امام (ره) فرمان بسیج را صادر کردند که هنوز ما درگیر جنگ تحمیلی نبودیم و بعدها فهمیدیم چقدر این فرمان کارآمد بوده است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: با پایان یافتن جنگ تحمیلی علیرغم تصور عده‌ای که خیال می‌کردند تاریخ‌ مصرف بسیج گذشته، ورود بسیج به عرصه‌های مختلف نشان داد بیش از گذشته به این شجره طیبه نیازمندیم، در حوزه‌های علمیه نیز ثمرات این درخت پربرکت به طلاب اساتید و نخبگان اثر دهی می‌کند و دارای تأثیر است.

وی پیرامون حوزه انقلابی افزود: در دوران معاصر خداوند شخص جامع‌الاطراف را در حوزه تربیت و به دست ایشان انقلاب اسلامی را به ثمر رساند و بر این اساس انقلاب محصول اندیشه اسلام ناب و خواسته از حوزه علمیه و رهبری بزرگان حوزوی ماست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باطنی با اشاره به هزینه‌هایی که حوزه علمیه در به ثمر نشستن انقلاب پرداخت کرده است، خاطرنشان کرد: اگر امروز به اسناد منتشرشده ساواک مراجعه کنید می‌بینید فصل بزرگی را در شکنجه و به شهادت رساندن طلاب به خود اختصاص دادند، اما ایستادگی روحانیت به رهبری امام (ره) و همراهی مردم برکت الهی را به همراه آورد و انقلاب به پیروزی رسید درنتیجه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برخاسته از مبانی نظری و اقدام عملی حوزه‌های علمیه است.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه انقلاب مولود حوزه علمیه است، عنوان کرد: ما در قبال حفظ سلامت و صیانت از انقلاب نباید بی‌تفاوت باشیم و باید در حفظ آن از انحرافات تلاش کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باطنی با اشاره به منشور روحانیت حضرت امام (ره) ابراز کرد: هم حضرت امام (ره) و هم رهبر معظم انقلاب از حوزه‌های علمیه انقلابی گری را مطالبه کردند.

وی با اشاره به امکان وجود تعاریف مختلف برای انقلابی بودن و انقلابی گری، تصریح کرد: ما اگر شاخصه‌های انقلابی گری را از فرمایشات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب استخراج‌ کنیم به چند محور دست می یابیم که به‌عنوان شاخصه‌های اصلی حوزه انقلابی از آن یاد می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باطنی، حوزه انقلابی را حوزه‌ای در تراز انقلاب دانست و ابراز کرد: حوزه علمیه دوران حاکمیت جمهوری اسلامی و نظام اسلامی به رهبری ولی‌فقیه با حوزه علمیه دوران حکومت طاغوت متفاوت است.

وی افزود: حوزه انقلابی تبیین‌کننده مبانی نظری حکومت اسلامی و نظریه‌پرداز در این خصوص است و در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری باید نظریه‌پردازی کند، یعنی از اجتهاد برای ورود به عرصه‌های مختلف و پاسخگوی به نیازهای متفاوت استفاده و بهره‌برداری کند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه جمهوری اسلامی با نظریه‌های غربی همخوانی ندارد، عنوان کرد: اسلام که دین جامع و کاملی است و باید علما پاسخگوی نیازهای نظری و مبنایی حکومت اسلامی باشند.

وی، یکی از شاخصه‌های حوزه انقلابی را پاسخگویی دانست و خاطرنشان کرد: حوزه باید هم به نیازهای جامعه و نظام پاسخ دهد و هم در بدنه جامعه صیانت کننده از مبانی دینی و آموزه‌های اسلام ناب باشد و در برابر سیل ویرانگر شبهات نباید ساکت باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین باطنی تأکید کرد: زمانی حوزه علمیه می‌توانند پاسخگو باشد که از مبانی علمی و نظری قوی برخوردار باشند و مراکز پژوهشی تحقیقاتی متعددی ایجاد کند و بصیرت لازم و کافی داشته باشد چراکه حوزه انقلابی بصیر می‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

انتهای پیام/ن

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha