جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سید علی العلاق

حوزه/ حجت الاسلام سید علی علاق گفت: جمعیت عراقی وحدت اسلامی منبری فرهنگی و اجتماعی و فکری میان مسلمانان مذاهب مختلف سنی و شیعه است.

حجت الاسلام سید علی علاق رئیس جمعیت عراقی وحدت اسلامی در گفت‌وگوی اختصاصی با سرویس بین المللی خبرگزاری «حوزه» گفت: اکنون پس از نابودی داعش، مردم عراق باید متحد شده و از لحاظ فکری و فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی به هم نزدیک شوند تا امنیت و ثبات عراق تامین شود.

متن گفت‌وگو بدین شرح است:

لطفا درباره برنامه ها و اهداف آینده جمعیت عراقی وحدت اسلامی توضیح دهید و بفرمائید چه موانعی بر سر راه وحدت اسلامی در عراق و جهان اسلام وجود دارد؟

تردیدی نیست که عراق کشور تنوع مذاهب است و دشمنان عراق همواره تلاش می کنند تا از عناوین طایفه ای برای ایجاد تفرقه میان مردم عراق استفاده کنند و نوعی درگیری داخلی و خشونت مسلحانه میان مردم ایجاد کنند و از این رو در برابر تروریست هایی که با عناوین طایفه ای وارد جنگ و تجاوز شدند، مردم عراق توانستند با تکیه بر مجاهدان داوطلب و نیروهای مسلح و بسیج مردمی و با استناد به فتوای جهاد کفائی آیت الله سیستانی در برابر آنها بایستند و اکنون پس از نابودی داعش مردم عراق باید متحد شده و از لحاظ فکری و فرهنگی و اعتقادی و اجتماعی به هم نزدیک شوند تا امنیت و ثبات عراق تامین شود.

بر این اساس ما به این نتیجه رسیدیم که جمعیت عراقی وحدت اسلامی را تاسیس کنیم تا منبری فرهنگی و اجتماعی و فکری میان مسلمانان مذاهب مختلف سنی و شیعه باشد و اکنون علمای شیعه و سنی و کرد در این جمعیت عضو هستند تا به بررسی مسائل کشور بپردازند و در این زمینه کنفرانسی نیز برای اعلام افتتاح این جمعیت برگزار کردیم و به زودی نشست های مختلفی نیز برگزار خواهیم کرد و کمیته های متنوعی برای بررسی و پژوهش های فکری و گسترش اندیشه تقریبی میان مذاهب اسلامی و برپایی همایش ها و نشست های مختلف تشکیل خواهد شد.

 

حضرت آیت الله سیستانی چه نقشی در تقویت وحدت میان مردم عراق داشته و دارند؟

مرجعیت دینی در طول تاریخ اسلام همواره ضامن امنیت عراق و پایگاهی برای سرپرستی و هدایت دینی و اجتماعی تمام مردم جامعه بوده است.

در عراق، روحانیون و علما همواره سدی محکم در برابر دشمنان ملت عراق بوده اند و حضرت آیت الله سیستانی مرجع اعلای عراق و همچون پدر معنوی مردم و رهبر آنها است و همچنان امین و مدافع حقوق اقشار مختلف است و از این رو هنگامی که ایشان مشاهده کردند دشمنان عراق و تروریست های تکفیری به میدان آمده اند، مردم را به جهاد مقدس فراخواندند و پس ازآن بود که بسیج مردمی و نیروهای مقاومت عراقی در برابر تروریستها ایستادند و به برکت این فتوا در برابر داعش پیروز شدیم و امروز مردم عراق به این شخصیت عظیم احترام می گذارند و در مسائل مختلفی که برای عراق پیش می آید و در اختلافات میان خود به ایشان مراجعه می کنند.

 

شما نقش ایران و انقلاب اسلامی را در وحدت جهان اسلام چگونه ارزیابی می کنید؟ برخی ایران را به تلاش برای گسترش تشیع در منطقه متهم می کنند. آیا این درست است؟

انقلاب مبارک اسلامی ایران و جمهوری اسلامی هیبت و قدرت اسلام را به آن بازگرداند و اکنون شخصیت های بزرگ و فقهایی همچون امام خمینی(ره) و مراجع تقلید در قم حضور دارند و رهبر معظم انقلاب سید علی خامنه ای حفظه الله نیز مردی آگاه و پیشگام وحدت اسلامی و مرد اندیشه و گفت‌وگو است.

حکومت اسلامی در ایران به اعتقاد من با تکیه بر مبانی قرآن کریم و تعالیم اهل بیت علیهم السلام به وحدت میان مسلمانان باور دارد و برای تحقق آن تلاش می کند و انقلاب اسلامی از زمانی که در ایران به پیروزی رسید ارتباطات محکمی با مسلمانان و کشورهای اسلامی و علمای اهل سنت و پیروان مذاهب اسلامی جهان برقرار کرد و مؤسساتی همچون مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مجمع جهانی اهل بیت(ع) در این زمینه تاسیس شد و بر این اساس ما تردیدی نداریم که جمهوری اسلامی ایران در زمینه اندیشه وحدت و گسترش روح اسلام در جهان کشوری صادق است و البته این جهت گیری ایران موجب خوشایند بسیاری از کشورهای منطقه نیست، زیرا منافع آنها در گرو تفرقه و فتنه در منطقه تامین می شود و برای رسیدن به این اهداف خود شایعات زیادی را علیه جمهوری اسلامی منتشر کرده و تبلیغات رسانه ای گسترده ای را نیز علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته اند و شبانه روز علیه جمهوری اسلامی تلاش می کنند، اما به خاطر آگاهی امت اسلامی این شایعات و اقدامات تاثیری نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی همواره در عملکرد خود صادق بوده و کمک های زیادی را به جنبش های مقاومت جهان علیه اشغالگران و رژیم های طاغوتی ارائه کرده است و من بر این باورم که گذر زمان ثابت می کند که آنچه علیه جمهوری اسلامی گفته می شود باطل است.

 

آیا می توان امیدوار بود جهان اسلام و عربی بر سر مسئله فلسطین متحد شوند و چه توطئه هایی صهیونیستی و آمریکایی برای ایجاد تفرقه میان امت های اسلامی وجود دارد؟

تردیدی نیست که مسئله فلسطین یک محور اساسی است که می تواند مسلمانان را با یک هدف دور خود جمع کند و آن هدف چیزی جز مبارزه با رژیم صهیونیستی و آزادسازی ملت فلسطین از چنگال اسرائیل غاصب و آزادسازی کشورهای اسلامی نیست و این نشانه زیرکی مسئولان جمهوری اسلامی است که همواره فلسطین را محور وحدت اسلامی قرار می دهند و این در حالی است که بسیاری از کشورهای علیه فلسطین به عنوان محور وحدت اسلامی توطئه چینی می کنند.

امروز جهت گیری های زیادی در مورد فلسطین وجود دارد و ما نیز در این زمینه مبنا داریم که همان مبنای حق جمهوری اسلامی و ملت هایی است که در کنار ایران قرار دارند و بدین ترتیب می توان گفت مسئله فلسطیت محور اصلی وحدت اسلامی است و آزادی فلسطین نیز امری امکان پذیر است.

 

حوزه علمیه نجف اشرف چه تاثیری در خنثی کردن توطئه دشمنان و تقویت وحدت میان مردم عراق داشته است؟

حوزه نجف اشرف نقشی اخلاقی و تربیتی دارد و همواره علمای تاثیرگذاری به جامعه تقدیم کرده و بسیاری از این علما نشست هایی با حضور اقشار مختلف مردم و پیروان ادیان برگزار می کنند در بسیاری اوقات روحانیون موجب ارتباط میان اقشار جامعه و حتی ارتباط مردن و دولت و پارلمان می شوند و صدای مردم را به دولت و مسئولان می رسانند مردم همواره در مشکلات خود به علما به ویژه حضرت آیت الله سیستانی به عنوان مرجع دینی مراجعه می کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha