جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
معتمدی

حوزه/ حجت الاسلام معتمدی گفت: استفاده از ظرفیت های مساجد برای رونق بخشیدن به فعالیت های فرهنگی و هنری، شناسایی استعدادهای جوانان در مساجد و تقویت کارکرد مساجد از دیگر اهداف راه اندازی کانون های فرهنگی و مساجد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان،  حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، پیش از ظهر امروز در نشست خبری گرامیداشت بیست و پنجمین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد، اظهار کرد: در سال 1371 با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شد در مساجد که امکان و فضای لازم برای تاسیس و راه اندازی  کانون فرهنگی و کتابخانه ها وجود دارد، اقدام کند.

وی با بیان اینکه با تلاشی که در ربع قرن گذشته صورت گرفته، کانون های فرهنگی و هنری در مساجد کشور راه اندازی شد و موجبات جذب جوانان و خانواده ها را در این مراکز  فراهم کرد، گفت: اصلی ترین هدفی  که برای کانون های فرهنگی تعریف شده است، مقابله با تهاجم فرهنگی است.

 رئیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان تصریح کرد: استفاده از ظرفیت های مساجد برای رونق بخشیدن به فعالیت های فرهنگی و هنری، شناسایی استعدادهای جوانان در مساجد و تقویت کارکرد مساجد از دیگر اهداف راه اندازی کانون های فرهنگی و مساجد است.

وی افزود: میانگین تعداد شرکت کنندگان در فعالیت های فرهنگی در هر مسجد و کانون های فرهنگی وهنری، 100 نفر بوده که از برکات وجودی کانون های فرهنگی است.

حجت الاسلام معتمدی بیان کرد: راه اندازی کتابخانه ها در مساجد تحت مدیریت کانون های فرهنگی و هنری مساجد، از دیگر عرصه ها برای جذب جوانان  و خانواده ها به محیط های مساجد است.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی و  هنری مساجد اصفهان عنوان کرد: در سطح استان 1300 کتابخانه از هزار جلدی تا 25 هزار جلدی در مساجد راه اندازی شده است.

وی افزود: باید جذابیت فعالیت های فرهنگی را در مساجد به اندازه ای بالا ببریم که مردم به صورت عام و جوانان به صورت خاص  برای حضور در مساجد اشتیاق داشته باشند.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: شایسته است که محیط های مساجد به صورت شبانه روزی در اختیار جوانان باشد و خدمت به مردم  24 ساعته باشد، این یکی از شاخصه های مسجد در تراز انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: مسئولیت کانون های فرهنگی هنری مساجد، بر عهده امام جماعت می باشد و یک نفر به نمایندگی از هیئت امنای مسجد، فرمانده بسیج مسجد، و دو نفر از معتمدین و نخبگان فرهنگی محل، دیگر اعضای شورای کانون را تشکیل می دهند.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به محور فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد، خاطرنشان کرد: عمده محور های فعالیت کانون فرهنگی هنری مساجد شامل فعالیت هایی نظیر کتابخانه ای، هنری، فرهنگی، آموزشی، پرورشی و قرآنی می باشد.

وی با بیان این که در بخش فرهنگی جشنواره های مختلفی برگزار می شود، تصریح کرد: در حوزه آموزش، دوره های مختلف آموزشی برای مدیران کانون فرهنگی هنری، ائمه جماعات مساجد، آموزش سبک زندگی، آموزش تربیت فرزند و ... برگزار می شود.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان ادامه داد: در بخش برنامه های اوقات فراغت و اردوهای فرهنگی امسال بالغ بر یک هزار کانون فرهنگی هنری همکاری داشته اند.

 حجت الاسلام معتمدی با اشاره به حوزه امورات مسجد و کارکردهای آن، خاطرنشان کرد: اسلام، مسجد را محور جامعه قرار داده است و لذا حول مسجد، بازار و منازل تعریف شده است و طبق تاکیدات مقام معظم رهبری، عموم جامعه باید دسترسی آسان به مساجد داشته باشند.

وی با بیان این که یکی از کارکردهای اصلی مسجد، اقامه نماز است، تاکید کرد: مساجد، کارکردهایی نظیر آموزشی، پرورشی، فرهنگی، مهارتی و حرفه ای، اقتصادی و سیاسی نیز دارند.

مسئول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در پایان تاکید کرد:  در حال حاضر بالغ بر 1900 کانون فرهنگی و هنری در مساجد سراسر استان  وجود دارد  که برخی به صورت فصلی و یا مناسبتی فعالیت می کنند ولی قریب به 1800 نفر از مسئولان این کانون های ائمه جماعات مساجد است که مجدانه بعضی از آن ها امور را مدیریت می کنند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha