جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ سومین نشست فصلی ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش

حوزه/ روحانیون متعهد و توانمند می توانند فعالیت های جدّی در آموزش و پرورش داشته باشند و از جمله آن تدریس و تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه علمیه اصفهان در همایش دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و  مبانی نظری در قم برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه گزینش معلم مهمتر از قاضی است، گفت: دلیل این مطلب این است که معلم نقش مؤثری در تربیت جوانان دارد، و همین امر می طلبد افرادی شایسته در آموزش و پرورش قرار گیرند.

مدیر حوزه علمیه اصفهان بر استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه از سوی آموزش و پرورش تأکید کرد و عنوان کرد: روحانیون متعهد و توانمند می توانند فعالیت های جدی در آموزش و پرورش داشته باشند و از جمله آن، تدریس و تربیت معلمان تراز انقلاب اسلامی است.

همکاری بین حوزه عملیه خواهران و آموزش و پرورش بیتشر شود

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران  نیز در سخنانی بر افزایش سطح همکاری ها تأکید کرد و گفت: تمام تلاش دو نهاد باید بر روی مسئله تربیت دانش آموزان و جامعه متمرکز شود.

وی عنوان کرد: برای همین منظور باید سعی کرد افرادی که در آموزش و پرورش هستند نیز خود از تربیت دینی واقعی برخوردار باشند.

 حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه در حوزه تربیت اسلامی دانش آموزان و جامعه نتوانسته ایم خوب عمل کنیم  اظهار داشت: برای از بین بردن مشکل ابتدا همکاری بین دو نهاد  افزایش داده شود و سپس کارگروه معینی راه انداز شود تا نظام جامع تربیتی را استخراج کنند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران  با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران ظرفیت بسیار خوبی برای همکاری با آموزش و پرورش دارد و نمونه آن 45 هزار فارغ التحصیل است، افزود: این حوزه می تواند در مسائل مختلف به آموزش وپرورش کمک کند.

حجت الاسلام والمسلمین رجائی مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه  نیز برهمکاری دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش در قالب اهداف کمی  و کیفی تأکید کرد.

اعزام 7 هزار طلبه خواهر به  مدارس آموزش وپرورش برای اقامه نماز

حجت الاسلام و المسلمین رضا اسکندری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران نیز بر رفع مشکلات و استفاده از ظرفیت حوزه علمیه خواهران تأکید کرد و گفت: یکی از مشکلات عدم آموزش در غالب آموزش مهارت افزایی در موضوعات مختلف روانشناسی و سایر مسائل به طلاب خواهر است.

وی عنوان کرد: اکنون 7هزار طلبه خواهر در مدارس آموزش وپرورش در حال اقامه نماز هستند، ولی به دلیل عدم آموزش های لازم مهارتی به طلاب، شاهد آثار چندانی نبودیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه در شرایط کنونی برای آثار بیشتر نیاز به محتوای نظام تربیتی هستیم، افزود: قطعا تولید محتوای آموزشی و تبلیغی برای حضور طلبه خواهر در مدارس آموزش و پروش می تواند مشکلات زیادی  را از بین ببرد.

طرح روحانی معلم طلبه در آموزش و پرورش به تصویب برسد

حجت الاسلام والمسلمین نبوی نیز در سخنانی گفت: ظرفیت بسیارخوبی برای همکاری با آموزش وپرورش به خصوص در بحث علوم قرآنی هست، ولی از این ظرفیت استفاده نشده است.

 معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه عنوان کرد: لازم است در آموزش و پرورش طرح روحانی معلم به تصویب برسد. برای علوم دینی می توان از روحانی استفاده کرد، ولی در این موضوع دقت و حساسیت نمی شود  که  مشکلاتی را ایجاد کرده است.

طرح سرباز طلبه برای همکاری بیشتر افزایش یابد

حجت الاسلام والمسلمین ملکدار، مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه نیز گفت: طرح سرباز طلبه، طرح خوبی برای حضور طلبه ها در آموزش و پرورش بوده و می توان با ارائه برنامه بهتر آن را گسترش داد.

نیازمند جدی به مباحث تئوریک در آموزش و پرورش هستیم

دکتر نوید، معاون وزیر آموزش و پرورش نیز بر ارائه نظریه و تئوری در سند تحول بنیادین از سوی حوزه تأکید کرد و گفت: در شرایط کنونی نیازمند جدی به مباحث تئوریک هستیم و باید این کار برای رشد و پیشرفت دو نهاد صورت گیرد.

وی با بیان اینکه باید طرح مدارس امین را با عنوان غربالگری برای حضور جوانان به حوزه تأکید کرد و افزود: این طرح در شرایط کنونی بسیار ضروری است. اگر این طرح اجرا شود،قطعا آسیب ها کمتر و جوانان موفقی جذب حوزه خواهند شد.

کاظمی، معاون پرورشی آموزش و پرورش هم در سخنانی با بیان اینکه بزرگترین چالش سند این است که معلمان، نقش پرورشی ایفاء نمی کنند، گفت: باید معلمانی  تربیت کرد که بتوانند مشکلات دینی و عقیدتی دانش آموزان را پاسخ گو باشد.

وی عنوان کرد: اگر  در دانشگاه فرهنگیان سرمایه گذاری شود، قطعا شاهد تربیت معلمان فرهیخته ای در عرصه تربیت علوم دینی و علوم اسلامی مطابق مبانی دینی و ارزشی خواهیم بود.

نقش حوزه در اعتماد سازی مردم با آموزش و پرورش افزایش یابد

مهندس سرافشار، معاون آموزش، آموزش و پرورش نیز بر اعتمادسازی و حفظ آن از ناحیه مسئولان آموزش و پرورش با مردم تأکید کرد و گفت: حوزه می تواند نقش مهمی در پیوند بین مردم و تربیت و حاکمیت با آموزش و پرورش ایفاء کند.

 لزوم جاری سازی تفکر تربیت اسلامی از سوی حوزه در آموزش و پرورش

دکتر مددی، دبیر ستاد اجرایی سند تحول نیز خواستار جاری سازی تفکر تربیت اسلامی  از سوی حوزه در آموزش و پرورش شد.

وی عنوان کرد: در بحث فهم مبانی نظری ضعف های وجود دارد و حوزه در این عرصه می تواند نقش مهمی ایفاء کند.

۴۰/۳۱۳

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha