پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حوزه/ یکی از نکات مهمی که در حوزه‌های علمیه خواهران باید به آن توجه شود، تبیین و آموزش مسائل و شبهات مربوط به زنان است و مبلغان خواهر این موضوع را جدی بدانند؛ علوم و معارف اسلامی به قدری غنی است که توانایی مقابله با تمام شبهات را دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کردند: نظر من نسبت به حوزه‌های علمیه خواهران همواره این بوده است که تابع شورای عالی حوزه‌های علمیه باشد و جنبه حوزویت در آن حفظ شود؛  مقام معظم رهبری نیز بر همین مسئله تاکید دارند. 
 
مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: در زمانی که بنده رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه بودم سعی کردیم کارهای متعددی انجام شود که یکی از آن‌ها پایه‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران و  همچنین تدوین اساس‌نامه حوزه های علمیه بود که در آن اساس‌نامه مسئله استقلال حوزه‌های علمیه نیز مورد تاکید قرار گرفت.
 
ایشان با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه باید مستقل باشند و نباید مانند الازهر مصر اداره شوند ادامه دادند: استقلال حوزه‌های علمیه بسیار مورد اهمیت است و مدیران و مسؤولان حوزه‌‌های علمیه باید این مسئله را پیگیری کنند و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت بنده و آیت‌الله العظمی صافی نیز از این مسئله حمایت خواهیم کرد.
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه توجه به کیفیت مهم‌تر از کمیت است تصریح کردند: کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است چراکه کیفیت عیار کار را مشخص می‌کند؛ اینکه ما در آمار به صورت مدام رشد کمی را مطرح کنیم اما کیفیت ضعیفی داشته باشیم مناسب نیست.
 
ایشان ضمن تأکید بر توجه به کیفیت در امور به آیه شریفه «الذی خلق الموت والحیاه لیبلوکم ایکم احسن عملا» اشاره کرد و گفت: امام صادق(ع) در رابطه با این آیه می‌فرمایند: خداوند متعال در این آیه احسن بودن و کیفیت بیشتر را ملاک قرار داده است؛ بنابر این کیفیت از کمیت و کثرت مهم‌تر است.
 
معظم له با بیان اینکه بخش عظیمی از خواهران طلبه نمی‌توانند به مرحله اجتهاد برسند و تنها بخش اندکی از آن‌ها توانایی رسیدن  به این مرحله را دارند، عنوان کردند: باید نسبت به مسئله تبلیغ طلاب خواهر اهمیت قائل شد و مبلغان قوی و توانمند برای پاسخگویی به شبهات تربیت شوند.
 
ایشان اظهار کردند: با توجه به اینکه بانوان وظیفه مادری و همسری را نیز بر عهده دارند، پس از ازدواج ارتباط آن‌ها با درس و تحصیل کم می‌شود بنا بر این برنامه‌ریزی تحصیلی در حوزه‌های علمیه خواهران به‌گونه‌ای باشد که بانوان طلبه در همان زمان محدود تحصیل، توانایی‌هایی لازم را کسب کنند.
 
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه نباید تنها به علم آموزی طلاب خواهر اکتفا کرد گفت: باید شیوه‌های انتقال علوم به طلاب خواهر آموزش داده شود، این شیوه‌ها در قالب‌های مختلفی مانند کتابت، خطابه، تبلیغات چهره به چهره و غیره نمود پیدا می‌کند، البته این آموزش ها باید از ابتدای دوران طلبگی شروع شود. 
 
ایشان ادامه دادند: یکی دیگر از نکات مهمی که در حوزه‌های علمیه خواهران باید به آن توجه شود، تبیین و آموزش مسائل و شبهات مربوط به زنان است و مبلغان خواهر این موضوع را جدی بدانند؛ علوم و معارف اسلامی به قدری غنی است که توانایی مقابله با تمام شبهات را دارد.
 
این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروزه برخی افراد شبهاتی پیرامون اجباری بودن حجاب مطرح می‌کنند بیان کردند: کسانی که این مسئله را مطرح می‌کنند معنای اجبار را نمی‌فهمند؛ در دین اسلام محرمات و واجباتی وجود دارد که رعایت نکردن آن‌ها موجب می‌شود تا امر به معروف و نهی از منکر بر آحاد جامعه و مسئولین لازم شود و در این مسئله تفاوتی میان رعایت نکردن حجاب، شرب خمر یا قمار و رشوه خواری نیست و نهی از منکر تمامی محرمات را شامل می‌شود.
 
ایشان در پایان خاطرنشان کردند: نکته‌ دیگری که در حوزه‌های علمیه خواهران باید به آن توجه شود، مدارا با آحاد مردم و رعایت اخلاق حسنه و گفتار و عملکرد نیکو و مهربانانه در مواجه با آن‌هاست.
 
 
۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha