جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رمضانی گفت: ما در کشور آلمان خبرگزاری حوزه را به عنوان منبع رسمی رصد می کنیم؛ چراکه آن را دیدبان نظام در بخش های گوناگون می دانیم؛ پس مسئولیت شما بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی امروز در نشستی با مسئولان رسانه رسمی حوزه های علمیه که در حاشیه بازدید از این مجموعه انجام شد، اظهار داشت: یکی از نکته های مهم در رسانه رسمی حوزه های علمیه، معرفی حوزه علمیه قم است؛ چراکه امروزه شناخت مناسبی از این حوزه وجود ندارد و باید فعالیت بیشتری در این راستا انجام شود.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ ابراز داشت: نباید حوزه را منحصر در معرفی شخصیت های یک بخش از حوزه کرد؛ چراکه در این حوزه، فقیه، اصولی، فیلسوف، کلامی، تاریخ شناس و ... در کنار یکدیگر حضور داشته و همه باید معرفی شوند.

* عقلانیت و معنویت، مهمترین راهبرد رسانه رسمی حوزه های علمیه

امام جمعه هامبورگ خاطرنشان ساخت: مهمترین راهبردی که رسانه رسمی حوزه های علمیه باید داشته باشد، عقلانیت و معنویت است؛ حداقل باید به حوزه انصاف و اعتدال بدون افراط و تفریط پرداخته شود، تا بتوان انعکاس مناسبی از فعالیت ها، برنامه ها، شخصیت ها و ... داشت.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوک های شیعه با تأکید بر این که رسانه حوزه باید حلقه واسط باشد، تصریح کرد: بسیاری از اتفاقات در حوزه علمیه قم در حال رخ دادن است؛ اما بیرون از حوزه شنیده نشده و رسانه رسمی حوزه باید این حوزه را با دانشگاه، با جامعه، با دنیای تشیع، با دنیای اسلام، با بزرگترین مراکز علمی دنیا و ... متصل نماید.

* خبرگزاری حوزه را به عنوان یک منبع رسمی رصد می کنیم

وی بیان داشت: ما در کشور آلمان خبرگزاری حوزه را به عنوان منبع رسمی رصد می کنیم؛ چراکه آن را دیدبان نظام در بخش های گوناگون می دانیم؛ پس مسئولیت شما بسیار مهم است.

وی اذعان داشت: امروز در پیچ تاریخی و در مقابل مجموعه ای از هجمه ها قرار داشته و نقش این رسانه باید برجسته تر از گذشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی اظهار داشت: معنویت باید از این رسانه ببارد؛ چراکه حوزه بدون معنویت چیزی نخواهد داشت؛ شاید در موضوع علمیت برخی جلوتر باشند؛ اما معنویت است که حوزه را برجسته خواهد کرد.

وی ابراز داشت: دقت و کیفیت بخشی در گزارشات از مباحث بسیار مهمی است که در رسانه حوزه باید به آن توجه شود؛ هر گزارشی نباید از این رسانه پخش شود؛ چراکه سبب گسترش آن شده و خروجی مناسبی نخواهد داشت.

* رسانه حوزه در بخش جوانان و بانوان اختصاصی کار کند

امام جمعه هامبورگ خاطرنشان ساخت: رسانه حوزه باید در بخش جوانان و بانوان به صورت اختصاصی کار کند؛ جامعه و جوانان باید بدانند که حوزه برای آنان چه سخنانی دارد؟ چه راهبردهایی برای هدایت آنان دارد؟ در بحث خانواده چه نظرات و راه کارهایی دارد؟

وی تصریح کرد: ورود در مباحث مشاوره ای بسیار ضروری است؛ چراکه برای نسل امروز بسیار کم کار شده و نیازمند آن است که رسانه رسمی حوزه های علمیه در این مسئله فعالیت کند.

* در موضوع ولایت فقیه بسیار کم کار کرده ایم

رئیس اتحادیه اروپایی و تئولوک های شیعه بیان داشت: ما در موضوع ولایت فقیه بسیار کم کار کرده ایم  و آن را به درستی تبیین نکرده ایم؛ باید در این نوع از موضوعات ورود جدی داشت تا همه مردم آن را فهمیده و درک مناسب و صحیحی از آن داشته باشند.

رئیس مرکز اسلامی هامبورگ اظهار داشت: پرداختن به  آسیب های اجتماعی از دیگر موضوعات مهم برای رسانه رسمی حوزه است؛ امروز مشکل بی هویتی یکی از مشکلات نسل جوان ماست که برخی را وارد عرصه پوچ گرایی کرده است؛ حوزه باید این مشکلات را مرتفع کرده و برای آن راهکار داشته باشد.

* نقد عالمانه، دلسوزانه و متناسب با زمان و مکان داشته باشید

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ابراز داشت: نقد باید در رسانه حوزه وجود داشته باشد؛ اما باید عالمانه، دلسوزانه، متناسب با زمان و مکان و ... از سوی این رسانه انجام شود.

وی خاطرنشان ساخت: این رسانه باید گفتمان ادبیات حوزه را نشر دهد؛ حوزه دارای ادبیات فاخر و بی نظیر است و در موضوعات گوناگون همچون نقد خوب عمل کرده؛ حوزه در عین حال که حریم مخاطب و مصنف را در مسئله نقد، حفظ می کند؛ اما در درست وارد شده و به خوبی عمل می کند.

امام جمعه هامبورگ در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: در حال حاضر حوزه علمیه ای در آلمان تأسیس شده که 51 طلبه از شش کشور در این حوزه حضور داشته و مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان داشت: مرکز اسلامی هامبورگ نیز برنامه های گوناگونی دارد که از جمله آن: برگزاری مراسمات گوناگون در مناسبت های مختلف، ارتباط با مراکز شیعه و سنی، آکادمی اسلامی آلمان و برگزاری نماز جمعه می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha