چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد

حوزه/مرکز امور نخبگان بخش کوچکی از حوزه است، اما بازوی این بخش کوچک حوزه های علمیه شهرستانها است و باید حمایت کند تا شاهد نتیجه برای آینده نظام باشیم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین عماد پیش از ظهر امروز در دومین نشست نمایندگان مدیریت های استانی مرکز امور نخبگان که در قم برگزار شد، با بیان این که رسیدگی به امور نخبگانی و استعدادهای برتر سابقه دیرینه در حوزه و مدینة العلم سید مرتضی(ره) دارد، گفت: علمای گذشته توجه خاص به استعدادهای برتر داشتند و الان هم باید این چنین باشد.

 رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه افزود: در امور نخبگانی سید مرتضی، نظام استعداد یابی بوده و  بسیار هم مورد توجه سید بوده است و به مسئله اهتمام خاص می دادند.

وی با بیان اینکه هویت هر مرکز علمی به  نخبگان علمی آن مجموعه است، اظهار داشت: در گذشته این گونه بوده است و در این عرصه می شود صاحب معالم، صاحب مدارک، مرحوم محقق و مرحوم مقدس اردبیلی را معرفی کرد که در همین استعداد یابی و شناسایی، حمایت و رشد کردند و این حوزه هم نظام نامه تربیتی و توصیه های تربیتی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: در همان مدرسه برکات زیادی برای اسلام به همراه داشته و توانستند همین علما خدمات شایسته ای به جامعه اسلامی ارائه کنند.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه بابیان اینکه استعداد یابی و حمایت از نخبگان حوزه از تأکیدات رهبر انقلاب اسلامی است و اینها هستند که می توانند در آینده نظام و حوزه اثر گذار باشند، عنوان کرد: رهبر انقلاب در سفری که به شهر قم داشتند در دیدار مراجع و مسئولین حوزه و شورای عالی حوزه، بر اهمیت این مسئله تأکید و بر همین اساس نهاد ملی امور نخبگانی حوزه شکل گرفت.

وی عنوان کرد: اما این نهاد با اهدافی چون فرا بخشی بودن، ملی بودن، هئیت امنایی بودن آغاز به کار کرد.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: اما مأموریت این نهاد، شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان حوزه، ساماندهی، سازماندهی و حمایت، هدایت و راهبری از نخبگان است و این کار دوم مهمترین مأموریت نهاد نخبگانی است و اگر چه چندان در این امر موفق نبودیم و سرمایه گذاری نشده است اما باید این کار برای آینده نظام و رشد حوزه صورت گیرد.  

 رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه افزود: باید با همکاری همه مسئولین امور شهرستانی زمینه ای فراهم شود تا نظام و انقلاب و جامعه از امور نخبگانی حوزه استفاده کند تا به همان منویات رهبری در راهبری آینده نظام به دست نخبگان برسیم.

وی عنوان کرد: سازکاری که برای تحقق این مأموریت ها تعیین شده، نباید به صورت متمرکز باشد، بلکه باید عمده کار از شهرستان ها شروع شود. باید در موضوع شناسایی نخبگان براساس معدل و سایر مسائل نقش استان ها پررنگ تر باشد تا در فرایندی، پرونده کامل از شناسایی امور نخبگانی داشته باشیم و این امر نیاز به همکاری همه جانبه مراکز امور نخبگانی استانها و شهرستانها دارد.

 رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه افزود: امور آموزش هم در بحث شناسایی می تواند در کنار مراکز مدیریت امور نخبگانی استانها نقش آفرین باشد. مسئله دیگر که در کنار بحث حمایت و پشتیبانی از استعدادهای برتر مهم است، نوع آموزش دادن و مهارت افزایی برای اثرگذاری بهتر و مؤثر تر است.

وی گفت: این سه مأموریت رسالت همه مراکز علمی و حوزه های علمیه است. راهبری علمی و دینی دائما با زعمات و برجسته ترین چهره دینی بوده است و الان هم خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عمادبا بیان این که نهاد و قله کار استعداد یابی با آموزش است و آموزش می تواند اثر گذار باشد،‌ افزود: مرکز امور نخبگان بخش کوچکی از حوزه است، اما بازوی این بخش کوچک حوزه های علمیه شهرستانها است و باید حمایت کند، تا شاهد نتیجه برای آینده نظام باشیم.

وی عنوان کرد: اگر دنبال شعار باشیم همین اندازه فعالیت کافی است، اما این اندازه نمی تواند برای آینده نظام مثمر ثمر باشد. باید با انگیزه و جدیت وارد بحث شناسایی امور نخبگانی شد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان اینکه امروز شاهد اتفاقات مهم در امور نخبگانی کشورهای حاشیه خلیج فارس هستیم، گفت: امروز در کل 28 هزار دانشجوی خارجی در کشور حضور دارند که بخشی در امور دینی و بخشی در سایر مراکز علمی و دانشگاهی مشغول تحصیل برای کشور خودشان می باشند که قطعا آثار آن شامل آن کشورها خواهد شد.

 رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه افزود: ایران از کشورهای نخست در امور نخبگانی بوده در زمانی که کشوری مانند استرالیا وجود خارجی نداشته است، اما امروز آن اوضاع چگونه است.

وی عنوان کرد: اگر امروز بر روی استعدادهای خود سرمایه گذاری و عناصر تربیتی،حس مسئولیت و اخلاص در آنها احیاء نکنیم، قطعا در آینده نزدیک از رقبای خود عقب می مانیم.

حجت الاسلام والمسلمین عماد با بیان اینکه باید سهم خود را از علوم انسانی مشخص کنی؛‌ در این عرصه کار خاصی از سوی حوزه صورت نگرفته، اظهار داشت: حوزه و امور شهرستانی باید برای تحقق امور نخبگانی با تمام وجود به میدان بیایند تا این مسئله شکل جدی تری به خود بگیرد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه افزود: باید رقابت علمی و دانشی در مراکز علمی شهرستانها وجود داشته باشد و شکل جدی تری به خود بگیرد تا شاهد برکات بهتر و بیشتر امور نخبگانی باشیم.

وی عنوان کرد: بی توجهی به امور نخبگانی درامور شهرستانها، مشکلاتی را امر شناسایی نخبگانی ایجاد کرده و افرادی که در گذشته نخبه بودند، اگر شناسایی و حمایت می شدند، الان اوضاع به مراتب بهتری داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: وقتی چند نفر استعداد برتر در شهرستانها معرفی و شناسایی می شوند، لازم است مورد توجه قرار گیرند تا این استعداد برتر به مرور زمان بی انگیزه و دلسرد نشود.

۴۰/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha