جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست بررسی اندیشه ولایت فقیه در منظومه فکری استاد منذر

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این که بیش از ۵۰ حکم اسلام تنها با وجود حکومت اجرا می شود، گفت: نظام حکومتی در متن دین ادغام شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله حسن ممدوحی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر روز گذشته در همایش بررسی اندیشه ولایت فقیه از منظر فکری استاد ابوالحسن منذر با عنوان «بیدارگر بصیر»، که در سالن اجتماعات مسجد امام صادق(ع) تهران برگزار شد، با بیان این که ما علم غیر الهی نداریم، بیان داشت: اگر فردی در راه رضای خدا حتی علم هسته ای را بخواند همانند طلبه است که علم فقه، اصول و... را می خواند.

وی افزود: علم تنها علم الهی است به همین دلیل فکر کهنه گذشته مبنی بر این که علم دینی و علم غیر دینی داریم از اغلاط است. البته ممکن است فردی با نیت شوم خود بمبی بسازد که مردم را به کشتن بدهد، ولی نمی توانیم بگوییم علم او مشکل دارد بلکه نیت او مشکل دارد. اگر نیت فرد نیت درستی باشد حتی علم فیزیک و شیمی که می خواند علم دینی می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه در ادامه سخنان خود با اشاره به این که خداوند متعال می فرماید هیچ کسی بر دیگری حکومت ندارد، خاطرنشان کرد: حکومت ضرورت دارد و خدا این حکومت را به پیامبر(ص) و معصومین(ع) داده که از اهل بیت(ع) به مجتهدین واجد شرایط رسیده است. چون احکامی مانند دیات، حدود، قصاص، خمس و... بدون حکومت قابل اجرا نیست.

وی ادامه داد: حکمی همانند امر به معروف و نهی از منکر بدون وجود حکومت قابل اجرا نیست. این موضوع نیز مختص به یک مکان و زمان خاصی نیست بلکه امر به معروف و نهی از منکر باید در دانشگاه، اجتماع، زندگی، سیاست، روابط بین الملل، اطلاعات و... باشد.

آیت الله ممدوحی با بیان این که بیش از 50 حکم اسلام تنها با وجود حکومت اجرا می شود، گفت: نظام حکومتی در متن دین ادغام شده است. به همین دلیل نبی اکرم(ص) بلافاصله پس از مهاجرت حکومت را تشکیل دادند و پس از آن به اهل بیت(ع) رسید.

این استاد حوزه، فقها را جانشینان معصوم(ع) دانست و اظهار داشت: در عصر غیبت، تمامی آن چه وظیفه امام(عج) بوده بر دوش فقها است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha