شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حقوق همسایه

حوزه/ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: از جمله سنت ‏هاى زیبا و پسندیده اسلامى، برخورد خوب و شایسته با همسایگان و روش همسایه داری است که در قرآن و روایات به آن تاکید فراوان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ،حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی فاطمیان، صبح امروز در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه امام صادق (ع) گفت: پیشوایان معصوم اسلام همواره شعار «الجار ثم الدار» را سرلوحه  رفتار خود قرار داده و آن را به شیعیان خویش نیز توصیه ‏نموده ‏اند.

وی افزود: خداوند متعال در آیه‏ اى به گونه ای آشکار مؤمنان و مسلمانان را به رعایت همسایگان دعوت مى‏ نماید و مى‏ فرماید: «و خدا را بپرستید و چیزى را با او شریک نگردانید و به پدر و مادر احسان کنید و درباره ی خویشان و یتیمان و مستمندان و همسایه ی خویش [و قوم] و همسایه بیگانه و همنشین و در راه ‏مانده و بردگان خود نیکى کنید.

استاد حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: حقوق همسایه بسیار زیاد است. مراعات همه آن چیزهایی که نسبت به برادران ایمانی سفارش شده نسبت به همسایه با شدت بیشتری توصیه شده است.

 حجت الاسلام والمسلمین فاطمیان تصریح کرد: همسایگی از نظر اسلام زمانی تأثیرات خوب و مناسبی خواهد داشت که در چارچوب اصول اسلام شکل گرفته باشد و در این صورت است که آثار مادی و معنوی و دنیوی و اخروی بسیاری بر آن مترتب خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: سی که به همسایه خویش احسان روا می دارد، محبت خدا و پیامبرش(ص) را جلب می کند؛ چرا که نیکوکاری و احسان از صفات الهی است و خداوند کسانی که متخلق به صفات خدایی می شوند را دوست داشته و قرب ایشان را می پسند و از این رو رسول اکرم(ص) پیشنهاد می کند برای اینکه محبوب خدا و خودش شوید، به همسایگان خویش محبت کرده و نیک رفتار باشید.

امام جمعه شهرستان اقبالیه خاطرنشان کرد: از جمله سنت ‏هاى زیبا و پسندیده اسلامى، برخورد خوب و شایسته با همسایگان و روش همسایه داری بوده که در قرآن وروایات به آن تاکید فراوان شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha