جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ازدواج

حوزه/محقق و پژوهشگر دینی با اشاره به اهداف ازدواج از منظر قرآن گفت: قرآن کریم اهدافی را برای ازدواج بیان می کند که در این نشست چهار هدف از ازدواج تشریح می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، چهارشنبه‌شب در مدرسه علمیه الزهرا اسفراین در جمع طلاب خواهر با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت زهرا (س) و روز زن اظهار داشت: ازدواج سنگ بنای تشكیل خانواده است، لذا آن را رابطه‌ای دینی و قانونی تعریف می‌کنند كه مرد و زن را برای مشاركت همیشگی در زندگی به هم پیوند می‌دهد.

وی با اشاره به اهداف ازدواج از منظر قرآن افزود: قرآن کریم چهار هدف برای ازدواج معرفی می‌کند که ازجمله آن‌ها رسیدن به معنویت و خدا،  برخوردارى از سكون و آرامش، نسل آوری و ارضای غریزه جنسی است.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی با اشاره به نخستین هدف ازدواج که رسیدن به معنویت و خداوند است، گفت: يكي از آثار ازدواج براى زن و مرد، ايجاد زمينه‏‎ ‎تقوا و دورى از گناهان است، زیرا زن و مرد، با ازدواج، يكديگر را از‎ ‎گناه حفظ مي‌كنند.

وی با اشاره به دومین هدف ازدواج که برخورداری از سکون و آرامش است، اظهار داشت: نياز روح به كانون آرامش، بااهمیت‌تر‎ ‎از نياز جنسى است. همسر ‏شايسته در پيش آمدهاى زندگي، راه وصول به آرامش و سعادت را‏‎ ‎نزديك ‏مي‌كند: «و من اياته أن خلق لكم من أنفسكم أزوجا لتسكنوا اليها...»، ‏‏«...و‎ ‎جعل منها زوجها ليسكن اليها...»‏.

مشاور خانواده تصریح کرد: برخي مفسران، مقصود از لباس را در آيه 187 بقره، سكون و آرامش ‏دانسته‌اند؛‎ ‎همان‌گونه كه خدا شب را لباس (مايه آرامش و سكون) ‏دانسته: «و جعلنا اليل لباس لكم و‎ ‎انتم لباس لهن» نيز به سكون و ‏آرامشي كه با همسر حاصل مي‌شود، اشاره خواهد داشت
وی تأکید کرد: يكي از بناهاى پراهمیت اجتماع، ازدواج و تشكيل خانواده است در اين ‏واحد‎ ‎اوليه اجتماعى سنگ بناى تعليم و تربيت نهاده مي‌شود و انسان در ‏عرصه ازدواج به‎ ‎آرامش و تكامل مي‌رسد.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی هدف سوم ازدواج را نسل آوری و حفظ نسل عنوان کرد و گفت: قرآن، بقاى نسل انسان و ‏اجتماع مدنى را به ازدواج منوط‏‎ ‎مي‌داند.

وی اظهار داشت: قرآن در آياتي، فرزند ‏را زينت زندگى دنيا شمرده‏‎ ‎كه بيان‌گر رغبت انسان به داشتن فرزند و ‏برقرار شدن رابطه پدر يا مادر و فرزند است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه هدف چهارم از ازدواج ارضای غریزه جنسی است، تصریح کرد: غريزه جنسي، نيرويى است كه در زن و مرد قرار‏‎ ‎داده شده و ازدواج، ‏وسيله‌اي مُجاز براى اطفاى نيروى شهوت و پاسخى به اين غريزه‏‎ ‎خدادادى است.

وی در ادامه با اشاره به اهداف منفی ازدواج نیز گفت: ازدواج به خاطر پول و ثروت، ازدواج اجباری، ازدواج به خاطر بالا رفتن سن،  ازدواج به منظور فرار از تنهایی، ازدواج به خاطر فرار از مشکلات خانوادگی، ازدواج به عنوان وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف دیگر و ... ازجمله اهداف منفی ازدواج است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha