شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نماز

حوزه/ صبر و نماز، وسیله‏ى جلب حمایت‏ هاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه 153 سوره بقره پرداخته است.

آيه:     

يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَعِينُوا بِالْصَّبْرِ والصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الْصَّبِرِينَ‏

ترجمه:            

اى كسانى كه ایمان آورده‏اید! (در برابر حوادث سخت زندگى،) از صبر و نماز كمك بگیرید، همانا خداوند با صابران است.

* نکته ها                     

مشابه این كلام الهى را در همین سوره [بقره، 45] خواندیم كه خداوند به بنى‏اسرائیل مى‏فرمود: در برابر ناملایمات و سختى‏ها، از صبر و نماز كمك بگیرید. در این آیه نیز به مسلمانان دستور داده مى‏شود تا در برابر حوادث سخت زندگى، از صبر و نماز یارى بجویند. آرى، دردهاى یكسان، داروى یكسان لازم دارد.

اصولاً انسانِ محدود، در میان مشكلات متعدّد و حوادث ناگوار، اگر متصل به قدرت نامحدود الهى نباشد، متلاشى و منكوب مى‏شود و انسانِ مرتبط با خداوند، در حوادث و سختى‏ها، خود را نمى‏بازد و براى او حوادث، بزرگ نمى‏نماید. كسى كه نماز را با حضور قلب و با توجّه مى‏خواند، به معراج مى‏رود. هرچه پرواز معنوى او بیشتر باشد و بالاتر رود، دنیا و مشكلات آن و حتّى خوشى‏هاى آن كوچكتر مى‏شود.

انسان، یا در نعمت بسر مى‏برد كه باید به آیه قبل عمل كند؛ «اذكرونى، اشكروا لى» و یا در سختى بسر مى‏برد كه باید به این آیه عمل كند؛ «استعینوا بالصبر»

خداوند مى‏فرماید: خدا با صابران است و نمى‏فرماید: با نمازگزاران است. زیرا نماز نیز نیاز به صبر و پایدارى دارد. [تفسیر روح‏المعانى]

در روایات مى‏خوانیم : هرگاه كار سختى براى حضرت على علیه السلام پیش مى‏آمد حضرت دو ركعت نماز مى‏خواند. [تفسیر صافى، ج‏1، ص 111] این سیره را بوعلى سینا نیز عمل مى‏كرد.

صبر، مادر همه كمالات است. صبر در جنگ، مایه شجاعت است. صبر در برابر گناه، وسیله تقواست. صبر از دنیا، نشانه زهد است. صبر در شهوت، سبب عفّت است. صبر در عبادت، موجب طاعت، و صبر در شبهات، مایه‏ى وَرع است. [تفسیر اطیب‏البیان، ج‏2، ص 258]

* پيام ها                      

1- ایمان اگر همراه با عمل و توكّل و صبر و عبادت باشد، كاربرد بیشترى خواهد داشت. [تفسیر راهنما] «الّذین آمنوا استعینوا بالصبرو...»

2- نماز اهرم است، بار نیست. «استعینوا بالصبر والصلوة»

3- صبر و نماز، وسیله‏ى جلب حمایت‏هاى الهى هستند. «استعینوا بالصبر والصلوة انّ اللّه مع الصابرین»

4- اگرچه خداوند با هركس و در هر جایى حضور دارد؛ «هو معكم اینما كنتم» [حدید، 4]و لكن همراهى خدا با صابران، معناى خاصّى دارد و آن لطف، محبّت و یارى رسانى خداوند به صابران است. «انّ اللّه مع الصابرین»

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha