جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سعد حریری

حوزه/ دکتر حسین آجرلو کارشناس ارشد حوزه لبنان گفت: قدرتهای بین المللی و منطقه ای در تلاشند که منافع خود را در انتخابات اخیر لبنان کسب نمایند. لازم به ذکر است؛عربستان سعودی تلاش زیادی برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، کشور لبنان در ماه های اخیر در عرصه سیاست داخلی دارای فراز و فرودهایی بوده که از جمله آن ربودن نخست‌ وزیر قانونی این کشور توسط عربستان و استفاده از تکنیک «تله» و متوسل شدن به زور و اجبار بوده، تا آنجا که سعد حریری را وادار به استعفا کردند.

از سوی دیگر منابع موثق احتمال موج گسترده ترور در لبنان قبل از انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸  را بعید ندانستند. بنابراین احتمال؛ شخصیت هایی در جریان ۱۴ مارس و رقیب آن هشت مارس هدف قرار می گیرند که این موجب ایجاد فتنه و بی ثباتی در لبنان می شود و بر روند انتخابات و ثبات لبنان تاثیر منفی می گذارد.

سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در همین راستا با دکتر حسین آجرلو ،دکترای روابط بین الملل از دانشگاه اسلامی بیروت و پژوهشگر موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر تهران کارشناس حوزه لبنان در خصوص تحولات اخیر این کشور به گفت وگو پرداخت. دکتر حسین آجرلو

تحرکات اخیر سعودی ها برای دخالت در انتخابات پارلمانی لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

براساس توافقات داخلی و تصویب پارلمان لبنان قرار است در ششم می 2018، انتخابات پارلمانی این کشور بعد از تمدیدهای متعدد برگزار شود و همین امر فضای سیاسی را درگیر این انتخابات مهم کرده است. از یک سو هر یک از جریان‌های سیاسی به دنبال شکل ‌دهی به ائتلاف‌ها و معرفی کاندیدها هستند و همچنین گسترش فعالیت‌ در عرصه رسانه‌ای و فضای مجازی اند و در سطح خارجی افزایش سفرهای مقامات سیاسی به کشورهای دیگر برای جلب نظر و حمایت در دستورکار قرار گرفته که نمونه آن را می‌توان در سفر سعد الحریری به عربستان سعودی بعد از تحولات نوامبر 2017 ذکر کرد.

تلاش عربستان برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در منطقه

 از سوی دیگر قدرتهای بین المللی و منطقه ای نیز در تلاشند که منافع خود را در انتخابات اخیر کسب نمایند. لازم به ذکر است؛عربستان سعودی تلاش زیادی برای کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران می کند. در ابتدا رو به‌ سوی راهبرد سخت و مواجه نظامی غیرمستقیم و مستقیم با گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی ایران کرد، که برای مثال می‌توان به ورود نظامی عربستان سعودی به جنگ با یمن برای از بین بردن انصارالله و همچنین تقویت گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق برای کاهش قدرت محور مقاومت اشاره کرد، اما به نظر می‌رسد در یک سال اخیر محمد بن سلمان در کنار راهبرد سخت خود ،‌ وارد راهبردهای نرم نیز شده است، برای مثال با جریانات و گروه های شیعی عراق تعامل خود را گسترش داده و سعی کرده به‌ نوعی با ورود به عرصه سیاسی عراق حضور و نفوذ جمهوری اسلامی ایران را در عراق کاهش دهد . یا در یمن با ایجاد اختلاف میان انصار الله و نیروهای هوادار علی عبدالله صالح در صفوف نیروهای یمنی اختلاف ایجاد کرده و به تضعیف این نیروها می پردازد.

ضربه زدن به حزب الله لبنان و ایران هدف نهانی سعودی ها است

 لذا به نظر می رسد عربستان بعد ماجراجویی مختلف در صحنه سیاسی لبنان در چند ماه اخیر مجددا به دنبال احیای روابط خود با سعد الحریری است، زیرا سعد الحریری یکی از هم‌ پیمانان سنتی عربستان سعودی در لبنان است و تقریباً هیچ اقدامی را بدون مشورت با ریاض انجام نمی‌دهد. هدف نهانی عربستان در دخالت در امور لبنان ضربه زدن به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی محور مقاومت است.

مواضع متغیر سعد حریری در رفتار های متناقض با دولت و حزب الله لبنان از یک سو و دیدارهای جدید با ولی عهد عربستان سعودی را چگونه ارزیابی می کنید؟

لبنان به دلیل وجود هویت‌های مذهبی و طایفگی همواره از سطح ملی‌گرایی کمی برخوردار بوده است به همین دلیل گروه‌های سیاسی از نزدیک شدن به طرف‌های خارجی و همسو شدن با سیاست‌های ایشان ابایی نداشتند، اما شرایط کنونی سیاست در لبنان به سمتی پیش رفته است که ملی‌گرایی تشدید شده است. همین امر زمینه اتفاق‌ نظر گروه‌ها و جریان‌های سیاسی در این دوره فراهم کرده است و شعارها و وعده‌های ملی بیشتر به چشم می‌خورد.

سعد الحریری نیز بر اساس همین فضای حاکم در داخل سعی می کند مواضع ملی اتخاذ نماید و اما در خارج از لبنان به سمت جهت گیری منطقه ای خود پیش می رود که همین امر موجب بروز رفتارهای سیاسی متناقض شده است.

سعد الحریری

در خصوص نامه محرمانه سعد حریری به العبادی نخست وزیر عراق و آیت الله سیستانی مبنی بر ممانعت از سفر فرماندهان حشد الشعبی به لبنان لطفا توضیح بفرمایید که سعد حریری چه اهدافی را دنبال می کند؟

همانطور که در بخش قبلی گفته شد هدف نهانی عربستان سعودی ضربه زدن به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران و به طور کلی محور مقاومت است. در چنین فضایی از هر فرصتی برای کاهش حضور و نفوذ محور مقاومت و همچنین ایجاد فاصله ما بین ایشان استفاده می کنند.

 یکی از ابزارهای کارآمد نیز استفاده از شیوه های رسمی و روابط دوجانبه است به طوری که یک مقام رسمی در سطح نخست وزیر لبنان از مقام رسمی در سطح نخست وزیر عراق درخواستی نماید و سطح روابط فی مابین را منوط به اجابت این درخواست نماید. به نظر می رسد اگر خبر وجود چنین نامه ای صحت داشته باشد سعد الحریری سعی کرده از پتانسیل جایگاه حقوقی خود در جهت اهداف سیاسی محور متبوع خود استفاده کند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha