جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یت‏ الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان این که شیعه در مقابل قدرتها صف کشیده و سازش کار نیست گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در آن یهودی ها رسما زندگی می کنند آن هم در پناه اسلام. نه عربستان، نه عراق، نه مصر و نه کشور دیگری چنین چیزی ندارند. این خیلی مهم است که ما از اقلیت ها شهید داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید جواد علوی بروجردی در دیدار جمعی از سپاهیان شهرستان رباط کریم با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، اظهارداشت: ما در یک شرایط خاص و بحرانی زندگی می کنیم. در حالی که توفیق ما و افتخارمان این است که پاسدار صدیقه کبری (سلام الله علیها) هستیم. ایشان شخصیتی اند که اگر تعبیر کنیم شخصیت محوری در اسلام، تعبیر نادرستی نکرده ایم. در خیلی از ادعیه و صلوات ها این نکته را داریم. مثل اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسرالمستودع فیها بعدد ما احاط به علمک.

استادحوزه علمیه قم گفت: فاطمه (سلام الله علیها) محور بوده و حتی نسبت به وجود مقدس امیرالمومنین(علیه السلام). گاهی اوقات حجت است. هر چند حضرت امیر(علیه السلام) ولیّ بر ایشان اند و او در راه علی (علیه السلام) جان می دهد اما خود فاطمه زهر ا (سلام الله علیها) موضوعیت دارد. تمام زندگی کوتاه بعد از رسول(صلی الله علیه وآله وسلم)، حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) در مبارزه به معنای واقعی و با تمام وجود و همه صدماتی که خوردند گذشت. آن هم برای پاسداری از ارزش های اصیل، یعنی انچه پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آورده است با وحی به ایشان رسیده و ایشان آن را تبیین فرموده اند و حضرت زهرا (سلام الله علیها) می خواستند این اصالت ها ملعبه دست نابکار ها قرار نگیر و وسیله توجیه افراد ظالم قرار نگیرد وآن کسانی که فقط به فکر قدرت هستند نتوانند از دین به عنوان ابزار قدرت استفاده کنند.

وی افزود: شما امروز بروید در نماز جمعه مکه و مدینه و اقصی نقاط بلاد اسلامی و ببینید به عنوان ولی امر اسلامی از چه کسانی نام برده می شود. کسانی که ظالم بوده اند و به ناحق و با کودتا بر روی کار آمدند و خود را بر مردم تحمیل کردند، در نماز جمعه ها از آنها نام برده می شود، آن هم به عنوان ولی امر. انگار که ارزش های اسلامی فقط آمده که ثابت کند اطاعت از این آدم های ظالم واجب است و اگر کسی آنها را اطاعت نکند مستوجب عذاب الهی است.

آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: اگر این اسلام است اصلا برای چه اسلام آمده است.جاهلیت عرب هم همین را داشت و ضرورتی نبود اسلام بیاید. آن چیزی که بعد از پیامبر 180 درجه آن را تغییر دادند برای اینکه اسلام بالاخره آمده و جزیره العرب را تحت حکومت واحدی آورده حالا زمان آن است که اهداف جاهلیت و قبیله ای را می توانیم در اسلام پیاده کنیم. لذا بعد از 1400 سال داعش ایجاد می شود. آنچه امروز بر زن و بچه مسلمانان می گذرد همان است که قبلا بر فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گذشته است. البته این از عنایات خداست که داعشی پیدا شود و نشان دهد که نتیجه و چهره واقعی و عملی و خارجی تفکر وهابیت یعنی تفکر مقابل علی (علیه السلام) مشخص شود.

وی تاکید کرد: منتهی چه کسانی آن را درست کردند؟ آن کسانی که می خواستند اساس چهره اسلام را خراب کنند. آمریکا ترتیبش را داد و تزیینش کرد، عربستان پولش را داد و پاکستان تربیتشان کرد و تجهیزات نظامی شان را داد، تا اینکه القاعده و طالبان به وجود آمد که ثمره اش داعش شد و اگر شما می خواهید ببینید به فاطمه(سلام الله علیها) چه گذشته و چه مسیری در مقابل ایشان بوده به داعش بنگرید.

استاد حوزه اظهارداشت: اینها سالها در طول زمان همیشه شیعه را روی ازدواج موقت متهم می کردند و خودشان تصریح می کنند که خلیفه دوم گفته زمان پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) این حکم وجود داشت و من آن را حرام کردم،  اینها آن را نقل می کنند؛ اما جهاد نکاح درست کردند، آن هم چطور؟ بچه های معصوم و دختران کم سن و سال را در اختیار لشگریان خود گذاشتند، آن هم بدون عده و رعایت شرایط دیگر. فلذا فاطمه (سلام الله علیها) پرچمدار است در مقابل این جریانی که به مطامع و اهداف خودشان بیایند و اسلام را ابزار دست خود کنند. کما اینکه بعد از پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) اتفاق افتاد. پیامبری که می فرمود فضلی بین عرب و عجم نداریم و ان اکرمکم عندالله اتقاکم، اما ببینید که در تاریخ بخشنامه رسمی حکومتی صادر می شود که به موالی کارهای حکومتی ندهید و فقط بین اعراب تقسیم کنید. این یک نمونه است.

وی افزود: آنجا مالک ابن نویره به عنوان اینکه زکات نمی دهد و گفته خلیفه را به رسمیت نمی شناسد، خالد ابن ولید آمد او را کشت و همان شب با همسرش بر خلاف تمام اصول اسلامی نزدیکی کرد. الان هم از سرداران بزرگ عرب است و چنین فردی نامش بر بزرگترین خیابان مکه گذاشته شده است.

استاد حوزه  یادآور شد: آنجا امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند که خالد زنا کرده است و باید حد زده شود و گفتند نه این آقایی است که به درد ما می خورد و درون تیم ما اگر کسی اشتباهی مرتکب شود ایرادی ندارد. فاطمه(سلام الله علیها) میراث داری بود که ریشه ای را گذاشت که بعدا حتی امیرالمومنین(علیه السلام) بر اساس آن حرکت کردند. سیدالشهدا(علیه السلام)  هم بر همین اساس حرکت کردند. بنابراین خود ائمه(علیهم السلام) فرمودند فاطمه زهرا(علیهاالسلام)  برای ما اسوه است و امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند ما حجت خدا بر مردمیم و مادرمان حجت خدا بر ماست.

وی بیان داشت: این مقام حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و شما این افتخار را دارید که مسیری را طی می کنید و در جایگاهی خدمت می کنید که پرچمدار این میراث هستید. یعنی ما در همان خط و ربط داریم حرکت می کنیم به همان صورتی که فاطمه(سلام الله علیها) حرکت کرده و ما ادامه دهنده همان مسیر هستیم. فلذا این هم افتخار برای ما می آورد و هم توفیقی الهی است و هم اینکه ما را خیلی مسئول می کند و موظمان می کند که خیلی با توجه کار کنیم. کار شما رسالت است نه شغل. شما یک رسالتی بر عهده دارید که در چنین روزگاری می خواهید آن را به دوش بکشید، آن هم در دنیای ظالم خطرناک تر از هر زمان دیگر.

آیت الله علوی بروجردی ابراز داشت: همین روزها در سیاست های بین المللی ببینید مثلا در یمن عده زیادی دارند کشته می شوند و عربستان با هواپیمای جنگی دارد مردم را هدف قرار می دهد. زیرساخت اقتصادی و نظامی که نمانده، دارد خانه های مردم و بیمارستان ها را می زند و تمام نهاد های حقوقی بین المللی هم متوجه اند و سکوت کرده اند.

وی بیان داشت: سلاحی که عربستان به کار می برد بمب خوشه ای است که سازمان ملل هرگونه استفاده از آن را ممنوع کرده. این تجهیزات از کجا فراهم می شود؟ از آمریکا و انگلیس. بعد صحبت از جنایت جنگی در یمن که می شود ، آمریکایی که بمب می دهد و انگلیسی که تجهیزات می دهد و عربستانی که حمله کرده هم نه، بلکه ایران محکوم می شود.

2 میلیون طلبه در پاکستان درس وهابیت می خوانند

استاد حوزه یادآورشد: در مورد پاکستان که کشوری است که نظامی هایشان تمام بساط طالبان در افغانستان را اداره می کنند و تمام آنچه در افغانستان می گذرد زیر سر همین هاست و سازمان اطلاعات پاکستان هم می دانیم چه کاره است. پاکستان کشور خطرناک و بسیار تندی است. همین چند وقت اخیر رسانه ها نوشتند 2 میلیون طلبه در این کشور دارند درس وهابیت می خوانند و دولت پاکستان تجهیزات نظامی در اختیار مدارس علمیه می گذارد و از این نظر هم آنها را آموزش می دهد.  وهابیت هم که معلوم است چه تفکری دارد. می گوید غیر از من همه باید تکفیر شوند و شیعه و مخالف و مسیحی و یهودی هم ندارد. البته غیر از شیعه با بقیه فقط در ظاهر مشکل دارند.

وی بیان داشت: کشور پاکستان با این وضعیت بمب اتم دارد. هیچ کسی هم کاری ندارد. آمریکا کمک کرده و حتی گاهی اوقات صحبت می شود که ممکن است پاکستان بمب اتم بفروشد به عربستان، ولی هیچکس با آنها کاری ندارد. اما ایرانی که غنی سازی شروع کرده و امکان دارد روزی به بمب دست یابد باید از امروز تحریم شود. این ظلم است و توجه داشته باشید که ما در این دنیا زندگی می کنیم.

آیت الله علوی بروجردی تصریح کرد: از آن طرف اسرائیل  رژیمی است  است که از ابتدا با تجاوز شروع به کار کرده البته عرض کنم که ابتدا با خریدن زمین فلسطینی ها آغاز کردند، اما بعد ها کم کم زمین های کوچک خود را تبدیل کردند به این وسعت بزرگ و از جایی به بعد فلسطینی ها را از زمین های خودشان هم بیرون کرد. زمانی سازمان ملل ایستاد که تا حالا چندین قطعنامه صادر شده که اسرائیل زمین هایی که تصرف کرده باید به صاحبانش برگرداند اما تمام قطعنامه ها زیر پا گذاشته شده و هیچکس هم چیزی نمی گوید. ولی قطعنامه صادر می شود که ایران حق ندارد موشکی بسازد که توانایی حمل کلاهک هسته ای داشته باشد. وقتی ایران محدودیت علیه ساخت بمب هسته ای را پذیرفته دیگر چه محدودیت مضاعفی؟ از الان محکوم است که روزی تصمیم نگیرد چنین کار کند. در این دنیا ما می خواهیم دوام بیاوریم.

شیعه در مقابل قدرتها صف کشیده و سازش کار نیست

وی تاکید کرد: در آمریکا و انگلیس سیاستمدار ها تمایل به اسلام سنی دارند، نه اسلام شیعه چرا؟ چون شیعه همیشه در مقابل قدرتها صف کشیده و سازش کار نیست. فکر نکنید در چنین تقابلی با دنیای مروج ظلم، پاسداری از حضرت زهرا(سلام الله علیها) راحت است.

این استاد حوزه یادآور شد: آمریکایی ها با صراحت مسلمانان را تحقیر می کنند که عربستان گاو شیرده است که می دوشیمش، آن ها هم با افتخار صف می کشند که با ترامپ دست بدهد و فکر می کنند هنر کرده اند که 100 میلیارد اسلحه خریده اند. بنابراین آن روالی که روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) خطابه ای نسبت به زنان مدینه خواندند که تعبیرات عجیبی در  آن است مثل اینکه "من بشارت می دهم شما را به شمشیر های برافراشته بالای سرتان. فکر نکنید آینده همینطور خواهد ماند." همینطور هم نسبت به زنان مدینه شد. یعنی 30 سال دوران امام علی و 20 سال هم دوران امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) را در نظر بگیرید. بعد از این ایام بود که یزید مدینه ای ها را قتل عام کرد بصورتی که تا پای قبر پیامبر خون جمع شد و مورخین نوشته اند که تا سالها برای نوشتن عقدنامه قید بکارت را برداشته بودند چون چنین چیزی باقی نمانده بود. حال چرا چنین کشتاری شد؟ چون با یزید نساخته بودند. همین مدینه ای هایی که حضرت زهرا(سلام الله علیها) به امیرالمومنین(علیه السلام) عرضه داشت شنیدم در کوچه ها سلامت نمی کنند. فرمود نه، بلکه سلام هم می کنم پاسخ نمی دهند. این سرنوشت محتوم کسانی است که درمقابل ظلم سکوت کنند و ما و شما که به هر نحوی به مذهب و علی ابن ابیطالب(سلام الله علیهما) و اهل بیت وابسته ایم، میراث دار حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این میراث داری هم بدانید توفیقی است که نصیب همه نمی شود. در بین ما ها خیلی ها هستند که نمی توانند تا پایان بمانند، چرا؟ چون همه را نمی خواهند. دست خودمان هم نیست. توفیق از جای دیگر است. اگر دیدیم در مقابل مشکلات توانستیم بایستیم، بدانیم که ما را خواستند و حالا که انتخاب شده ایم باید کاری کنیم که اعمالمان مرضی رضای آنها باشد و روی اصول حرکت کنیم. چون بنای شکل گیری ما بر اساس ارزشهاست. نه اینکه ارزش ها را برای رسیدن به هدف زیر پا بگذاریم. دشمنان ما هستند که هر اصالت و ارزشی را زیر پا می گذارند تا به بالاتر از جیزی که هستند برسند. اما ما نمی توانیم مثل آنها عمل کنیم.

استاد حوزه گفت: ما باید حقوق مردم را دقیق رعایت کنیم. جهات حیثیتی را مخصوصا برای نظام آن هم در شرایطی که بعضی در جاهایی نشسته اند و از جاهای مختلفی پول می گیرند که علیه ایران فعالیت کنند و آمریکایی ها هم می گویند هدف ما ساقط کردن این رژیم است. به صراحت هم می گویند و بودجه و پول هم می گذارند و مردم تحریک می کنند و به نارضایتی ها می افزایند. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما زخم داریم و مگس می آید روی زخم ها می نشیند. بیاییم این زخم ها را برطرف کنیم. اشدا علی الکفار و رحما بینهم باشیم. این مردم 40 سال است در مقابل همه دشمنان ایستاده اند. عراق که حمله کرد من یادم می آید که این بچه ها می آمدند و التماس می کردند که بگذارند به جبهه بروند.

وی ادامه داد: آن زمان همه دنیا هر چه داشت در اختیار صدام گذاشت، اما ما هیچ چیز نداشتیم. حتی یک موشک نداشتیم که در مقابلشان بزنیم که بازدارنده باشد. در یک شب در دزفول 300 نفر از زن وبجه مردم کشته شدند. مردم ما در مقابل تمام جهان ایستادند. دنیا مواد شیمیایی در اختیار عراق می گذاشت و ما هنوز جانبازان شیمیایی از آن دوران داریم. مردم چنین فداکاری هایی با دست خالی انجام دادند و حتی یک سانتی متر مربع از خاک جمهوری اسلامی را از دست ندادند.

آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: در ایام محرومیت اقلام را کوپنی کردیم و هیچ چیزی نگفتند. زمانی که شکر سهیمه ای شده بود مردم شکر برای تامین قنداب بچه هایشان نداشتند، اما شربت دسته ها و هیات اباعبدالله الحسین (علیه السلام) کم نشد.

وی گفت: این مردمی که تمام این سالیان در کنار ما بودند ما هم باید در کنارشان باشیم. ما خواسته هایشان را در نظر بگیریم و زخم ها را ترمیم کنیم تا مگس نتواند روی آن بنشیند. امروز دشمن خیلی قوی تر از گذشته عمل می کند اما اگر زخمی نباشد مگس چکار می تواند بکند؟

ایران تنها کشور اسلامی است که در آن یهودی ها رسما زندگی می کنند

استاد حوزه تصریح کرد: اینجا کشوری است که شهید یهودی دارد. ایران تنها کشور اسلامی است که در آن یهودی ها رسما زندگی می کنند آن هم در پناه اسلام. نه عربستان، نه عراق، نه مصر و نه کشور دیگری چنین چیزی ندارند. این خیلی مهم است که ما از اقلیت ها شهید داریم.

وی تاکید کرد: بنده در زمان جنگ تحمیلی برای یک مراسمی به انجمن یزدی های زرتشتی بمبئی رفته بودم که طی هزاران سال و خیلی وقت ها هم بخاطر سخت گیری های امثال ما به هند مهاجرت کرده بودند. من دیدم یک صندوقی در آتکشده خودشان گذاشته اند برای کمک به جبهه های جنگی ایران. من سوال کردم که قضیه چیست؟ گفتند ایران آب و خاک ماست و ایران ما مورد تعرض قرار گرفته. بعد گفتند از اینجا ما برای جبهه ها بصورت داوطلبانه شرکت هم می کنیم.

آیت الله علوی بروجردی ادامه داد: خب ما هم باید در راه حفظ وحدت و عزت این مردم تمام تلاشمان را انجام دهیم. این مردم اند که عاشورا و فاطمیه را زنده نگه داشته اند. باید بدانیم که معتقدین و دوستان حضرت زهرا (سلام الله علیها) را باید تحمل کنیم. بله گاهی علیه ما حرفی می زنند اما ما باید اینها را به سمت خودمان جذب کنیم. جاذبه ما باید بیش از دافعه مان باشد. خدا رحمت کند مرحوم آقای بروجردی می فرمودند نسبت روحانیت و مردم مثل ماهی و آب است. تا مردم نباشد ما اصلا به حساب نمی آییم و آنها هستند که موضوعیت دارند.

وی خاطرنشان ساخت: آن ها که سعی می کنند مردم را در مقابل ما قرار دهند دستگاه مقابل حضرت زهرا(سلام الله علیها) هستند و بنده می دانم الان شرایط بسیار سختی است، اما به هر حال کشور ما کشور شیعه است و این مجموعه شما آبروی شیعه است و رهبری ما عمود خیمه است. اگر این عمود بشکند شیعه می شکند. توجه داشته باشیم که به هرقیمتی باید این نظام را حفظ کنیم. فلذا بعضی ها نمی توانند تفکیک کنند. درست است فساد است و انتقاد هست و... مگر آنهایی که مسئول اند معصوم اند؟ خود ما اشتباه نداریم؟ ببینید حفظ این خیمه ای که به نام فاطمه زهرا(سلام الله علیها) سر پا شده است عمودی دارد و تمام شیعیان جهان به آن چشم دوخته اند.

تولیت مسجد اعظم یادآور شد: آمرلی شهری در عراق است که داعش آن را محاصره کرده بود و آن زمان حتی بغداد در خطر بود. این شهر 45000 شیعه دارد که تهدید شده بودند به قتل عام. جمهوری اسلامی با یک تلاش عجیب و غریب شبانه روزی توانست محاصره را بشکند. شیعیان دنیا به ما دل بسته اند. ما فقط در هندوستان به اندازه تمام ایران شیعه داریم. ثلث پاکستان هم شیعه است. این همه کشتار شیعیان ولی بازهم خدارا شکر این همه شیعه وجود دارد.

شهادت میراث ماست

وی گفت: خدا حفظ کند آقای بشیر نجفی فرمود، شیعه در پنجاب زمانی از ثلث کمتر بود، الان تقریبا نصف شهر را شیعه تشکیل می دهد و روبه رشد است. شهادت برای ما خیلی عجیب نیست، بلکه میراث ماست. امیرالمومنین، فاطمه زهرا، امام مجتبی ، امام حسین، ائمه بزرگوار دیگر (سلام الله علیهم)  همه شهید اند و ما ترسی از شهادت نداریم.

آیت الله علوی بروجردی افزود: مرحوم آقای گلپایگانی می فرمودند آقای بروجردی همیشه می فرمود من از خدا شهادت می طلبم. یک وقتی که ایشان از نجف به ایران می آمد ایشان را دستگیر کردند و به تهران بردند و فرموده بودند که من خوشحال بودم که آرزویم دارد تحقق می یابد که نشد.

وی اظهارداشت: بلاخره ما که باید بمیرم، اما مرگ در راه هدف، در راه سیدالشهدا است که هنر ماست. امیدواریم خداوند متعال ما را در راه انجام رسالتمان یاری کند که این رسالت را اولا درک کنیم که در چه شان و مقامی واقع شدیم و بعد در اعمال آن کوشش کنیم و بدانیم هرکسی در راه آنها خدمت کند در راه رضای خدا عمل می کند.

استاد حوزه خاطرنشان ساخت: در پایان یک بشارتی هم خدمت شما عرض کنم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله وسلم) در خطبه غدیر بعد از اینکه فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه، دعا فرمودند اللهم انصر من نصره و اخذل من خذله. خدایا به کسی که او را نصرت می دهد نصرت ده و آن کسی که در راه حذف علی (سلام الله علیه) گام برمی دارد را نابود کن. بنابراین هر کس خواست امام حسین(سلام الله علیه) را بکوبد نابود شد. حسین(سلام الله علیه) و اربعین ماند اما صدام رفت.

وی تصریح کرد: قبر معاویه در شام کجا و مزار مطهر حضرت زینب(سلام الله علیها) کجا. افرادی هستند که این مسائل را دست کم می گیرند. عزیزانی برای حفظ حرم مطهر حضرت زینب(سلام الله علیها) و حضرت رقیه(سلام الله علیها) خون دادند. ان شاءالله اگر جزء ناصرین اهل بیت(سلام الله علیهم) باشیم خدا هم ما را نصرت می دهد چون دعای پیامبر اکرم(سلام الله علیه وآله وسلم) یک دعای مقبول است.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha