جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ستاد همکاریها

حوزه/ دبیر خانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در قم، شاهد یکی از جلسات پر بار و ثمر بخش مدیران عالی و معاونین دو نهاد مهم حوزه و آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیر خانه ستاد همکاری ها ،سیزدهم اسفند 96 دبیر خانه ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش در قم، شاهد یکی از جلسات پر بار و ثمر بخش مدیران عالی و معاونین دو نهاد مهم حوزه و آموزش و پرورش بود.

از حوزه گرانسنگ و با قدمت خراسان تا حوزه کهن اصفهان،از وزیر سخت کوش، پرتلاش و دغدغه مند آموزش و پرورش و معاونین پابه کار و هوشمندش ،تا مدیر و معاونان حوزه علمیه فاخره خواهران ،همه میهمان مدیر خوشفکر و خلاق حوزه های علمیه و معاونانش در قم بودند تا در یک جلسه کاری فشرده، آرا و نظرات متفاوت و در عین حال دلسوزانه خود را برای تربیت  نسلی که به تعبیر آیت الله العظمی خامنه ای ،"آینده نظام و انقلاب در دست آنان خواهد بود" به یکدیگر نزدیک کنند.

*اولین سیگنال مثبت جلسه

جلسه با تلاوت آیاتی از قرآن با صدای دلنشین  دکتر علیرضا کاظمی معاون فرهنگی و تربیتی وزیر آموزش و پرورش آغاز شد و این اولین سیگنال مثبت جلسه بود ، سکاندار  معاونت پرورشی از جنس این حوزه است ، او ضمن تحصیلات حوزوی از مدیران موفق عرصه تعلیم و تربیت بوده و این حوزه را به خوبی می شناسد،جبهه رفته و دغدغه مند است و با توجه به کسوت  حوزوی اش عرصه های همکاری را خوب می شناسد و باید به وزیر آموزش و پرورش برای این انتخاب دست مریزاد  گفت.

*دستور جلسه با یک گزارش تحسین بر انگیز

پس از بهرمندی از کلام الهی ، آیت الله اعرافی و سید محمد بطحائی کوتاه و مختصر با اعضای ستاد خوش وبش کردند ، وزیر و مدیر حوزه رئیسان ستاد هستند ،مدیر حوزه به عنوان میزبان، دستور کار جلسه را صادر و از دبیر ستاد همکاری ها خواست گزارشی  از روند آنچه تا کنون در قالب همکاری حوزه و آموزش و پرورش شده را ارایه نماید.

حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی نیز  با تقدیر از همه اعضای ستاد و همراهی مدیران حوزه های علمیه قم، خراسان و اصفهان و نیز حوزه علمیه خواهران و معاونان وزیر در حوزه ستادی، عملکرد دبیر خانه ستاد را مرهون همکاری همه دستگاه های مرتبط و مدیران آموزش و پرورشی و حوزوی دانست و گفت؛حقیقتا اعضای ستاد مخصوصا مدیران عالی هر دو نهاد و معاونین و مسئولان  استانی سهم بسزایی در موفقیت های ستاد داشته اند و اکنون پس از مرحله گفتمان سازی به نقطه ای رسیده ایم که هفتصد کمیته همکاری در سراسر کشور از مراکز استانی گرفته تا شهرستانها و مناطق، فعالانه روند همکاری ها را به ریاست ائمه جمعه و معاونت مسئولان آموزش و پرورش پیگیری و رصد می نمایند .

پس از گزارش دبیر،علیر ضا رحیمی معاون پژوهش و برنامه ریزی دبیرخانه از فعالیت های محتوایی و پژوهشی و نیز دوره های توانمند سازی معلمان و روحانیون در گیر با کار تعلیم و تربیت گفت ، سپس اعضای ستاد وارد شور شده و هرکدام از آنان نظرات کارشناسی خود را برای ارتقا بهتر همکاری ها بیان کردند .

* سند تحول بنیادین بدون حضور حوزه محقق نمی شود

دکتر نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از سند تحول گفت و خواستار حضور جدی حوزه در جلسات و کمیسیونهای این شورا برای طرح مباحث نظری تعلیم و تریبت و راهکارهای فقهی و کلامی برای بالا بردن سطح علمی قوانین و مباحث تعلیم و تربیت اسلامی جهت تحقق سند تحول بنیادین شد.

*سخنانان مدیر تازه نفس حوزه خواهران

حجت الاسلام و المسلمین عبد الکریم بهجت پور که به تازگی سکانداری مدیریت  حوزه های علمیه خواهران را برعهده گرفته است گزارش دبیر ستاد را ستود و پذیرش قطعی ستاد همکاری ها از نا حیه سیاستگذاران و برنامه ریزان دودستگاه را گام مهمی در رونق بخشیدن به تعلیم و تربیت اسلامی دانست، او که خود عضو شورای عالی آموزش و پرورش است به خوبی فضای حاکم بر عرصه تعلیم و تربیت را می شناسد و امید می رود، اکنون که مسئولیت بخش مهمی از حوزه علمیه را بر عهده گرفته است، بتواند منشا اثرات مثبت و عملیاتی برای همکاری حوزه و آموزش و پرورش دربخش بانوان طلبه و مدارس دخترانه باشد .

*شمیم عطر رضوی ودست های پر مدیر حوزه خراسان 

حجت الاسلام و المسلمین مصباح عاملی مدیر حوزه خراسان از اعضای اصلی ستاد همکاری ها که به لحاظ اهمیت موضوع از خراسان و جوار حرم مطهر امام رئوف به شهر خواهرش کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها طول مسافت سفر را به جان و دل خریده بود، نیز نتوانست ابراز خرسندی خود را از عملکرد آنچه تاکنون انجام شده کتمان کند ، اما  با دست پر و اجرای طرح های عملیاتی به جلسه آمده بود ، او خواستار کار عملیاتی برای اموزش و پرورش بود و با ارایه چند نمونه از همکاری های حوزه خراسان با آموزش و پرورش استان گفت ؛اگر می خواهیم در این عرصه موفق ظاهر شویم، نیازمند اعتبار و اطمینان بخشی به یکدیگر هستیم ، کاری که در حوزه خراسان تجربه شد و با شناخت و درک متقابل از یکدیگر، طلاب و رو حانیون در یک فرایند  کاملا قانونی مسئولیت مدیریت برخی از مدارس را در قالب مدارس غیر انتفاعی برعهده گرفتند،مردم و اولیا دانش آموزان نیز وقتی  خروجی کار را دیدن پذیرفتند فرزندان خود را در چنین مدارسی ثبت نام نمایند . 

حوزه خراسان از حوزه های کهن و مطرح کشور است، امید میرود عضویت مدیر ارشد این حوزه گرانسگ ،ستاد را در انجام ماموریت های جدید کمک نماید.

*تراکم نظرات و اخلاق مداری مدیر حوزه

وقت تعیین شده برای بر گزاری جلسه دو ساعت بود و طرح ها و نظرات اعضا فراوان بود و هرکدام از معاونین حوزوی و آموزش و پرورشی تلاش داشتند حوزه کاری خود را در ستاد تعریف نمایند،  در این میان منش اخلاقی آیت الله اعرافی بر استفاده ازنظرات همه اعضای ستاد بود، اما از آنان درخواست کرد کوتاه و گویا صحبت کنند، از طرفی  وزیر آموزش و پرورش نیز برخی از معاونین و مشاورین خود را درگیر بحث و ارایه نظرات کارشناسی میکرد.

*تربیت معلمان حوزه محور

نظرات آیت الله طباطبایی نژاد مدیر حوزه اصفهان برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش در نوع خود قابل توجه بود ، او نیز عملکرد ستاد را خوب ارزیابی کرد، اما نا کافی دانست.

وی خواستار تعریف فرایندی برای تربیت معلم با استفاده از اساتید و فضلای حوزوی بود ، باورش بر این بود نیروی انسانی حوزه به اندازه ای نیست که بتوان برای همه مدارس کشور یک طلبه تعریف کرد ، اما این امکان وجود دارد حوزه با همفکری آموزش و پرورش معلمان مدارس را گزینش و به حوزه تحویل دهد تا آنان را از لحاظ اطلاعات دینی و دانش تربیت اسلامی آگاه کرده و بدین ترتیب در هر مدر سه ای معلمان، ضمن تخصص مورد علاقه  خود ،آموزه های دینی و تربیت اسلامی را نیز نهادینه کنند.

*دیدار دو دوست پس از بیست سال

در این میان دیدار وزیر با امام جمعه اصفهان در نوع خود جالب توجه بود ، سابقه دوستی آیت الله طباطبایی نژاد با  سید محمد بطحایی به زمان تصدی او  به عنوان نماینده رهبری در سوریه بر می گشت، که در آن زمان بطحایی مسئول آموزش و پرورش ایران در سوریه بوده است ، از قضا بعد از انتقال این دو بزرگوار به ایران تا کنون یکدیکر را ملاقات نکرده بودند ، آنان از همکاری و همدلی با یکدیگر در آن زمان می گفتند؛ امید است این همدلی ها در  ستاد همکاری ها نیز منشا  خیر و برکت شود. 

*جمع بندی مدیر حوزه های علمیه

نشست اعضای ستاد همکاری ها آرام آرام به اذان ظهر نزدیک می شد و دیگر اعضا، چون معاونین ستادی آموزش و پرورش و حوزه های علمیه ترجیح دادند در کوتاه ترین زمان ممکن نظرات خود را بیان کنند .

به هر حال نوبت به جمع بندی مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش رسید ، آیت الله اعرافی که خود از ناظران علمی تدوین سند تحول بنیادین است ، روند همکاری ها و گزارش ارایه شده توسط حجت الاسلام والمسلمین ملکی را مثبت ارزیابی کرد و گفت؛ قطعا این خروجی مرهون  همکاری همه مجموعه های مرتبط با ستاد است و امیدواریم در دوره جدید مدیریت حوزه ،شاهد اثر بخشی همکاری ها در سطح بالاتری باشیم .

*سهم آموزش و پرورش از اولین طرح پنج ساله حوزه

وی گفت؛ هم اکنون اولین  طرح پنج ساله حوزه در دستور کار است و خوب است برای همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش نیز با حضور نخبگان هردو نهاد، طرح اولیه ارتقاسطح همکاری ها تدوین و برای تصویب به صحن علنی ستاد بیاید.

وی گفت ، حوزه علمیه یک نهاد پاسخ گوست و علاوه بر مطالبه گری هیچ گاه از پاسخ گویی طفره نرفته و انتظار داریم در دوره وزارت آقای بطحائی،هم مطالبات حوزه ازآموزش و پرورش به سر انجامی برسد، هم حوزه پاسخ گوی نیاز های تخصصی آموزش و پرورش باشد .

*وزیری که حوزویان به وزارتش امید دارند

آیت الله اعرافی با ابراز خرسندی از حضور سید محمد بطحائی در آموزش و پرورش خطاب به وی گفت ؛حوزویان به دوره وزرات شما امید دارند واطمینان داریم مشی ارزشی  شما منشا تحولات خوبی در عرصه تعلیم و تربیت خواهد شد .

*روایت وزیر از دل نگرانی های مقام معظم رهبری 

بطحائی نیز اولین حضورش در جمع اعضای ستاد همکاری ها را به عنوان وزیر آموزش و پرورش مغتنم شمرد و با تقدیر از مدیریت حوزه های علمیه و سه حوزه بزرگ  دیگر کشور، یعنی خراسان ، اصفهان و حوزه علمیه خواهران ابتدا از دل نگرانی های  خود در دو عرصه فضای مجازی و آسیب های اجتماعی گفت و بیان داشت؛ در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم ،نگرانی های معظم له از آسیب های اجتماعی و رواج اعتیاد در بین نسل جوان و نوجوان کاملا مشهود بود ، فضای مجازی نیز که جای خود دارد و به دلیل اینکه نتوانسته ایم از ظرفیت این فضا  استفاده کنیم بنیان های تربیتی دانش آموزان به مخاطره افتاده  است .

*دست نیاز نه از روی تعارف بلکه از باب احتیاج

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد ؛بر این اصل باوردارم نیازآموزش و پرورش به حوزه علمیه و ضرورت حضور روحانیت در صف و ستاد به مراتب چندین برابر بیست سال پیش است و اگر در آن زمان حضور روحانی را در نهاد تعلیم و تربیت لازم می دانستیم امروز به یک ضرورت و واجب تربیتی تبدیل شده است .

بطحائی ضمن تقدیر از عملکرد ستاد همکاری ها، بر این نکته تاکید کرد، خانواده بزرگ آموزش و پرورش بیشتر از آنچه تاکنون انجام شده نیازمند حوزه و روحانیت است ودست نیاز خود را نه از روی تعارف یا احترام محض ،بلکه از باب احتیاج مبرم به آرا و اندیشه های حوزویان در لایه های مختلف همکاری با آموزش و پرورش دراز میکنیم و همه تلاش من و معاونان ستادی و مدیران استانی براین خواهد بود از محضر حوزه و روحانیت به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

*استقبال از تدوین طرح پنج ساله  ارتقا سطح همکاری ها

وی ضمن استقبال از تدوین طرح پنج ساله  ارتقا سطح همکاری ها از مدیران حوزه خواست کمیته ای متشکل از کارشناسان هردو نهاد تشکیل و پیش نویس طرح را آماده نمایند و در خرداد سال آینده در صحن علنی ستاد مطرح و با در نظر گرفتن همه جوانب کار جهت اجرا به تصویب برسد.

نشست فصلی ستاد بالاخره به اذان ظهر ختم شد و حتی بخشی از سخانان وزیرتوام با تلاوت قرآن قبل از اذان بود و آیت الله اعرافی ختم جلسه را با مصوبه کاربردی "تدوین طرح پنج ساله  ارتقا سطح همکاری ها "اعلام نمود.

وزیر آموزش و پرورش نیز راهی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی شد تا ضمن اقتدای  نماز جماعت ظهر و عصر  به این مرجع تقلید از رهنمودهای ایشان بهره مند گردد.

*نشستی منحصر بفرد

نشست ستاد در آخرین ماه سال 96 در نوع خود منحصر بفرد و کم نظیر بود ، زیرا کلیدی ترین اعضای این ستاد از وزیر و معاونین گرفته تا مدیران و معاونین حوزه در سطح عالی حضور داشتند و امید میرود با تدوین و تصویب طرح پنج ساله همکاری ها، شاهد فصل نوین برای ایجاد تحول درتعلیم و تربیت دینی باشیم .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha