جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اعرافی- نماز جمعه

حوزه/ امام جمعه قم اظهارکرد: آمریکایی ها باید بدانند که دوره بزن و دررو و فضولی های بیجا در جهان اسلام تمام شد و امروز با سد انقلاب اسلامی و رهبری فرزانه انقلاب مواجه هستید و قطعا به هیچ یک از آرمان های شیطانی خود نیز نخواهید رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‎الله اعرافی امروز در خطبه های نماز جمعه قم در مصلای قدس  با اشاره به روز شهید گفت: از کسانی که در خدمت خانواده های شهدا هستند باید تقدیر کرد و باید گفت که هرچه به آنها توجه کنیم و البته مسئولیت حمایت از این خانواده های شریف سنگین است و همه باید این میراث جهاد و دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و دفاع از حرم وشهیدان سرافراز آن حفاظ کنیم.

مدیر حوزه‎‌های علمیه کشور با اشاره به روز راهیان نور افزود: ارتباط نسل امروز ما به معارف دفاع مقدس یک اصل راهبردی است و خوشبختانه با تاکیدات رهبر انقلاب بستری فراهم شده است که دانش آموزان و دختران و پسران ما در صحنه های باقی مانده از دفاع مقدس حضور یابندو با آن تاریخ و سنت های پاک شهیدان آشنا شوند و این سنت، بسیار مهم است.

مسجد جایگاه اول را در جامعه اسلامی دارد

وی با اشاره به روز کانون‎های فرهنگی مساجد گفت: مسجد در اسلام و جامعه اسلامی جایگاه اول را دارد؛ مع الاسف امروز مسجد در جایگاه طراز خود قرار ندارد؛ طبق برخی تحلیل ها باید 100 هزار مسجد آباد سه وعده نماز و با امام جماعت آماده و پای کار داشته باشیم که با این عدد فاصله داریم.

خطیب جمعه قم افزود: مسجد باید پایگاه کتاب و مطالعه و توسعه ارزش های متعالی اسلام شود؛ علی رغم چهل سال از انقلاب و علی رغم گام های بزرگی که در این عرصه انجام شده است، باید این تلاش ها بیشتر شود؛ حوزه و سایر نهاد رسالت سنگینی در احیای مسجد دارند.

وی با اشاره به هفته درختکاری گفت: امروز از مهمترین اصول حیات آینده کشور، حفظ منابع طبیعی، آب و محیط زیست کشور است که این کار از یک جمع خاص بر نمی آید بلکه نیازمند یک سرمایه گذاری جامع است که از ده ها مشکل زیست محیطی نجات یابد.

آیت‎الله اعرافی اظهارکرد: اقداماتی که از سوی مردم و شهرداری و مسئولان انجام شده در خور تحسین است که باید از این حوزه به عنوان یک وظیفه مهم و انقلابی دفاع کنیم.

وی افزود: جشن نیکوکاری در ایام عید برگزار می شودو هرساله مردم مشارکت خوبی دارند و امسال نیزباید همین گونه باشد؛ جامعه اسلامی جامعه ای است که نباید در آن فقر و محرومیت و تبعیض باشد؛ فاصله و فقر و محرومیت و رانت خواری ما را از جامعه مورد نظر اسلام دور می کند ؛همه در این حوزه مسئولیت دارند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به ایام نوروز گفت: در طول سال بیش از 20 میلیون زائر در قم حضور می یابند و در نوروز سال گذشته 12 میلیون زائر به قم آمدند و به همین دلیل مسئولان باید به قم به عنوان اولین پایگاه علمی و معرفتی و انقلابی اهتمام ویژه ای داشته باشند و مردم نیز باید فرهنگ میزبانی از میهمانان را رعایت کنند.

جشن های غیر حلال ممنوع

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص جشن های اخیر در کشور بیان کرد: در عرصه مبانی دینی با کسی تعارف نداریم ؛مراجع و بزرگان و ملت متدین ما در مقابل برخی از حوادث ما که دیدیدم و برخی مسئولان آن را در تهران و برخی شهرهابا حضور خود تایید کردند قابل قبول نیست.

وی افزود: امروز نیز با تاسی به مراجع عظام و مردم متدین و رهبری معظم درخواست میکنیم که شادی را مهم بشماریم، زیرا اسلام دین شادی است ؛اگر نسخه شادی حلال می خواهید آماده هستیم که با شما همکاری کنیم؛ حوزه دارای اندیشه روشن باری ترویج شادی حلال در میان جوانان و نوجوانان است.

امام جمعه قم گفت: حوزه و مراجع عظام و مردم متدین در مقابل حرمت شکنی و رواج ضد ارزش ها و زیرپاگذاشتن معیارهای الهی حساس هستند و حرمت شکنی ها را دنبال کرده اند و امروز با صدای رسا آن را محکومت می کنند.

عضو شورای عالی حوزه بیان کرد: مسئولان باید برای شادی حلال و سرگرمی های درست برنامه ریزی کنند و نهادهای فرهنگی و حوزه نیز باید در این امر کمک کنند و همچنین با خط شکنی ها و مرزشکنی ها نباید همراهی کنند.

وی گفت: امروزه شاهد تعدی ها و سخنان بی ربط برخی ازمقامات اروپایی و آمریکایی هستیم ؛اصل عزت و مصلحت و هوشمندی در روابط خارجی را مهم می شماریم ولی در مقابل این مواضع زشت و پلید باید در مقابل این مسایل ایستادگی کنیم.

زیر بار تعدی دشمنان به قدرت نظامی نمی رویم

وی افزود: وزیرخارجه فرانسه به ایران آمد، ولی قبل و بعد از سفر حرف های بی ربطی زد؛ آنها در مقاطع مختلف عهد شکنی کردند و امروز نیز از قدرت دفاع ما سخن می گویند،‌ملت و مسئولان ما در مقابل آنها می ایستند در مقاطعی شاهد بودیم که مسئولان ما خوب حرف زدند.

امام جمعه قم اظهارکرد: آمریکایی ها باید بدانند که دوره بزن و دررو و فضولی های بیجا در جهان اسلام تمام شد و امروز با سد انقلاب اسلامی و رهبری فرزانه انقلاب مواجه هستید و قطعا به هیچ یک از آرمان های شیطانی خود نیز نخواهید رسید.

وی با تبریک روز زن و مادر گفت: در مقوله زن مهمترین اندیشه حقوقی و اخلاقی و فلسفی از سوی اسلام ارایه شده است و این نظریه برای دنیای گذشته نیست و دنیای امروز نیز با همه پیشرفت های فنی نیازمند این الگو و سبک زندگی متعالی و متعادل و منطقی و نورانی است و این مساله در زندگی حضرت زهرا(س) دیده می شود.

آیت الله اعرافی افزود: زنان و دختران ما از عصر انقلاب وارد یک دوره جدیدی شدند و امروز نیز دختران ما این مسیر را طی می کنند؛ فضای مجازی و وسوسه های گوناگون آمده و هزاران توطئه برای تخریب بنیان های عفاف و حجاب وارد عرصه شده است.

وی در پایان خطبه دوم بر لزوم حضور فعال طلاب و روحانیون در انتخابات مجمع نمایندگان حوزه تاکید کرد.

امام جمعه موقت قم در خطبه اول نماز جمعه نیز گفت: حضرت زهرا در همه وجود انسانی برای همه مردان و زنان الگو است و درس های بزرگ ایشان برای همه بشریت است.

وی افزود: در این میان فاطمه برای زنان الگوی خاص و ویژه است و در آن بخش شانیت خاص زنان یک الگوی کاملا الهام بخش و ممتاز است و به یک معنا در عالم اسلام یگانه است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در الگوی مشترک، پیامبر خدا و ائمه را داریم ولی در الگوی خاص زنان کسی که عصمت او قطعیت و حجتیت قول و فعل او محرز است حضرت زهرا است و این یگانگی با عظمتی که در تاریخ و رفتار وگفتار ایشان تجلی پیدا کرده است یگانه عالم به شمار می رود و این فاطمه الگو زن مسلمان است.

وی افزود:در چهره تابناک ایشان الگوی زن مسلمان تجلی پیدا کرده است؛ الگویی که امروز نیز در برابر الگوهای جاهلانه مدرن قابل عرضه است؛ زنان بزرگوار ما باید این بانو را بشناسند و به سیره نورانی او تاسی کنند و بدانند که همه عظمت و شکوه زن در چهره و سیره فاطمه تجلی یافته است.

مدیر حوزه های علمیه گفت: ایشان بانویی است که هنگامی که در خانه پدر بود در سنین نوجوانی ام ابیها شد؛ پدر فاطمه صدر و فخر بشریت و خلایق است و فاطمه نوجوان به حدی عظمت دارد که از سوی رسول خدا، مادر پدر و بهترین تکیه گاه است.

امام جمعه قم اظهارکرد: زمانی که او را در ارتباط با همسر و ولی خدا ببینیم به حدی این تکیه گاه معتبر است که با دیدن فاطمه همه غم ها از دل علی(ع) رخت بر می بندند؛ آنگاه که وظیفه او باشد در دفاع از ولی خدا تمام وجود خود را تقدیم کرده و به مقام شهادت می رسد.

وی گفت: همنگامی که فاطمه را در جامعه ارزیابی کنیم می بینیم که فاطمه(س) در مدینه، یک مرجع و پاسخگوی سوالات و اصحاب پیامبر و اهل مدینه است و زمانی که در عرصه دانش وارد می شود مصحف فاطمیه و 500 حدیث و خطبه فدکیه و... بروز می کند.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: زمانی که این بانو در عرصه اجتماع وارد می شود با حفظ ارزش های متعالی اسلام که برای زن مقرر شده است ایشان یک رهبر اجتماعی و موج آفرین است؛ ایشان نقشی تحولی در یک نقطه عطف تاریخی ایفا می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در اسلام، اگر محدودیتی برای زن و مرد مقرر شده است این محدودیت در جهت تکامل و آزادی بشریت است؛ نگاه اسلام به زن، کرامت و شخصیت متعالی است و زن محور محبت و نجابت است و اسلام به همه ابعاد زن توجه کرده است.

وی گفت: اگر اسلام در حجاب، محدودیتی قرارداده است و بخشی از آنها برای مرد نیز واقع شده است بر اساس تنظیم مصالحی است؛ اسلام برای انسان ها مصالح دنیا و آخرت را با هم می بیند؛ وقتی مصلحت یک سمت را ببینیم ممکن است یک سیر نظام حقوقی و فقهی و... را داشته باشیم ولی اسلام دنیا و آخرت را با هم دیده است.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: اسلام بیان می کند که مصلحت همسر، زن فرزندان و جامعه با هم دیده می شود ؛ اگر مصلحت خانه آباد و صمیممی و پررونق و جامعه را ببینیم به همین نظام حقوقی و فقهی اسلام می رسیم؛ گاهی در عرف و سنت های ما از این نظام مترقی عدول می شود، یعنی یا به سمت جاهلیت پیشین می رسیم که محدودیت های نابجا انجام می شود و یا به سمت جاهلیت مدرن امروز غربی می رویم که آزادی های کشنده مصالح معنوی و مخرب مسایل اجتماعی به زن داده می شود.

وی گفت: زنان قهرمان ما در انقلاب اسلامی ثابت کردند که زن هم در خانه مربی است و هم در جامعه نقش آفرین است که به ارزش های الهی و انسانی متجلی است  و در این روز باید تاکید کنیم که همه ما باید به این سیره پاک بازگردیم و از ایشان راه زندگی را فرابگیریم و در این میان زنان بزرگوار ما خود را در شعاع فاطمه تربیت خواهند کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha