جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شیروانی

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه ‏های علمیه کشور گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دیده بان حیات معاصر شیعه و سکاندار نظام اسلامی بارها رضایت خود را نسبت به پیشرفت‏ های چند حوزه علمی و همچنین برخی صنایع نظامی ابراز فرموده اند، ولی در زمینه کرسی های آزاد اندیشی اظهار رضایت ندارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی، صبح امروز در جمع مدیران و معاونین مدارس علمیه قزوین گفت: رخوت و رکود علمی، رهبری را از مرحلۀ تکرار و اصرار بر مطالبۀ آزاداندیشی و نقد و نوآوری به مرحلۀ گلایه و ابراز رنجش از کم‌تحرکی نخبگان حوزه و دانشگاه کشاند و مشخصاً روی برگزاری کرسی های آزاداندیشی انگشت اصرار گذاشته بودند و گاهی تعجب خود را از این رکود ابراز می‌نمودند.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‏ های آزاداندیشی حوزه‏ های علمیه افزود: گذشته از تاریخچه طرح و پیگیری این مهم یکی از بحث های مهم جایگاه مقولۀ «آزاداندیشی» در اندیشۀ اسلامی و اندیشۀ انقلاب اسلامی است.

وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) بر اساس تعلیمات قرآنی معتقد بودند اگر مردم چیزی را اراده کنند بی‌تردید هیچ قدرتی در جهان بشری نیست که بتواند جلوی تحقق و پیشبرد خواست و ارادۀ آنها را بگیرد.

حجت الاسلام  فلاح شیروانی تصریح کرد: مقام معظم رهبری  از سال های 77، 79 جامعۀ علمی را به جنبش نرم افزاری و جنبش تولید علم دعوت می‌کردند و در 8 بهمن سال 1381 انجمن اهل قلم خدمت ایشان می‌رسند و معظم له نکات قابل توجهی در خصوص آزاداندیشی می‌فرمایند.

دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه ‏های علمیه  کشور خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه نامه‌ای را در 13 بهمن همان سال خدمت ایشان ارسال می‌کنند و رهبر معظم انقلاب ضمن استقبال از این نامه بلافاصله پس از چند روز، پیامی مملو از نکاتی ژرف پیرامون نهضت تولید علم، آزاداندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی خطاب به ایشان صادر می‌کنند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دیده بان حیات معاصر شیعه و سکاندار نظام اسلامی بارها رضایت خود را نسبت به پیشرفت‏ های چند حوزۀ علمی و همچنین برخی صنایع نظامی ابراز فرموده اند، ولی در زمینۀ برگزاری کرسی های آزاد اندیشی اظهار رضایت ندارند.

وی اظهار کرد: مراجع معظم تقلید و برخی بزرگان حوزه در دیدارهایی که کمیته مرکزی کرسی های آزاداندیشی با ایشان داشتند، ضمن استقبال از رونق کرسی های آزاداندیشی و مطابق دانستن آن با فرهنگ دیرپای حوزوی مطالبۀ جدی داشتند که حتماً این کرسی ها از تراز مناسبی برخوردار باشند و این فرصت ارزشمند ما را به سمت سست‌اندیشی سوق ندهد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha