جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‎الاسلام والمسلمین محمد شیخ‎الاسلامی

حوزه/ حجت الاسلام شیخ الاسلامی گفت: فراگیر شدن رویدادهای نوآورانه و استارت‌آپی در وهله اول نیازمند ایجاد مرکزی در حوزه است که مدیریت این فعالیت‌ها اولویت کارش باشد تا این فضا بتواند خودش را پیدا کند.

حجتالاسلام  محمد شیخالاسلامی، در حاشیه نخستین رویداد «نوآوری در علوم و معارف اسلامی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد، با اشاره به مسأله‌ فعالیت‌های دینی امروز، اظهار کرد: ما در دو زمینه محتوای نوآوری در دین و ساختار محتواهای دینی است ضعف داریم و متأسفانه نتوانستیم در دنیای جدید یک طراحی فکری مناسب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این دو مسأله در چهار مرحله ایده‌پردازی، تولید، تبلیغ و توزیع نیازمند طراحی‌ها نو است، تصریح کرد: طرح های انجام شده مرتبط با سیستم توزیع فعالیت های دینی است در حالی که ما در سیستم تولید محتوا، تبلیغ و اصل ایده مشکل داریم.

نقش استارت‌آپ‌ها در تغییر و اعتلای فرهنگ

این کارشناس حوزوی، تغییر و اعتلای فرهنگ را مسأله‌ای مهم عنوان کرد و افزود: پیش از این تصور می‌شد اعتلای فرهنگ مستقیما به دست حاکمیت رخ می‌دهد و ساختارگرایانه است البته صحیح است اما کافی نیست بنابراین ما باید به سمت تغییر فرهنگ برویم زیرا در عصر امروز و در دنیایی که ما زندگی می کنیم حاکمیت عامل تغییر دهنده اصلی و قطعی فرهنگ نیست.

حجتالاسلام شیخالاسلامی افزود: شبکه‌های مردمی می‌توانند در تغییر فرهنگ به سمت فرهنگ اهل بیت(ع) تأثیرگذار باشند و  استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند فرهنگ به کف جامعه کشیده شود.

وی عنوان کرد: حوزه و طلاب ظرفیت تمام فرآیندهای تولید محتوا و محصول را دارند، اما اقتضای هر کدام ویژگی‌های خودش را دارد، ممکن است بخشی در حوزه بیشتر فراهم و بخشی دیگر کمتر فراهم و کار برای حوزویان سخت‌تر باشد.

این کارشناس حوزوی خاطرنشان کرد: بنابراین هر چه از سمت ایده و محتوا به سمت سیستم‌های توزیع می‌رویم، چون از سابقه حوزه کمتر است کار برای حوزویان سخت‌تر می‌شود، واقعیت این است، اگر بخواهیم در این مرحله پیشرفت کنیم باید در چهار مرحله ایده‌پردازی، تولید، تبلیغ و توزیع تمرین کنیم تا اثرگذار باشیم.

عدم اقتصادکارآمد برای استارت‌آپ های فرهنگی

وی با اشاره به روند فعالیت تیم‌های ایده‌پرداز شرکت‌کننده در نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی بیان کرد: چند مورد از طرح‌ها قابلیت رسیدن به مرحله تجاری‌سازی را داشت، اما برای اقتصاد این فعالیت فرهنگی هنوز فکر کارایی صورت نگرفته است، بنابراین تا این طرح ها به مرحله‌ای نرسند که خود تأمین‌کننده هزینه هایشان باشند، وابسته به نهادهای فرهنگی می شوند و با وضعیت امروز بوجه‌ای دستگاه‌های فرهنگی معلوم نیست تا چه اندازه از این طرح ها استقبال شود.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: چنین رویدادهایی در پرورش خلاقیت و بالفعل شدن استعدادهای بالقوه اثر بسزایی دارد، اما هنوز فراگیر نشده، یعنی ما ادبیات این نشست‌ها نداریم و مقداری زمان می‌برد تا بتوانیم این را تبدیل به فرهنگ کنیم البته باید مراقب بود در بستر این گونه فعالیت‌ها انحرافاتی به خصوص انحرافات مالی از سوی کسانی که سودای مالی دارند، رخ ندهد.

حجتالاسلام شیخالاسلامی عنوان کرد: به‌نظر می رسد شرط فراگیر شدن رویدادهای نوآورانه در وهله اول ایجاد مرکزی در حوزه علمیه است که این فعالیت‌ اولویت کارش باشد و حداقل این فضا را تا سه سال مدیریت کند تا این فضا بتواند خودش را پیدا کند.

انتهای پیام 313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha