پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام حسین کریمی مقدم

حوزه/ مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: پیروى از پیشینیان اگر به این صورت باشد كه انسان عقل و فكر خود را دربست در اختیار آنها بگذارد، نتیجه ‏اى جز عقبگرد و ارتجاع نخواهد داشت.

حجت الاسلام حسین کریمی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: سنت آباء و اجدادی، باورها و رفتارهایی اند که نوع انسانها به حفظ و نگهداری آن علاقه مند هستند و سعی می کنند به مانند نیاکان خود به آن باور، عقیده مند باشند و آن رفتار را به مثل قدیمی های خود تکرار کنند.

مسئول قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان ادامه داد: سخن در این است که آیا رفتارهایی که از گذشتگان به ما رسیده، همگی صحیح اند یا نه؟! برخی دارای اشکال هستند؟ اگر ثابت شد برخی از این سنت های باستانی خرافه ای بیش نیستند آیا باز هم باید بر آن اسرار ورزید و پا فشرد؟!

این کارشناس قرآنی ادامه داد: از نظر قرآن کریم اگر سنتی، عقیده و رفتاری که به ارث رسیده است دارای دلیل عقلی و یا نقلی معتبر بود تبعیت از آن صحیح است و اگر اینگونه نبود پیروی از آن مصداق پیروی کورکورانه است که هر انسان عاقلی خود و دیگران را از آن برحذر می دارد.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال خداوند در قرآن کریم در پاسخ به افرادی که سنت های غلط گذشتگان را با عقیده راسخ انجام می دادند، می فرماید: خداوند در پاسخ به ادعای این گروه ابتدا از آنها دلیل می خواهد می فرماید: «أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ»آیا خداى دیگرى جز خداوند هست؟ بگو: اگر راست مى ‏گویید، دلیلتان را بیاورید.

حجت الاسلام کریمی مقدم اظهار کرد: جنس این دلیل را هم شرح می دهد تا کسی گمان نکند هر چیزی را می توان به عنوان دلیل ارائه کرد و آن را پشتوانه حفظ فرهنگ باستانی قرار داد. بر همین اساس بود که به مدافعان آیین بت پرستی فرمود: «ائْتُونىِ بِكِتَابٍ مِّن قَبْلِ هَذَا أَوْ أَثَرَةٍ مِّنْ عِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِین‏»؛ اگر راست مى‏گویید، براى من از كتاب هاى آسمانى قبل از قرآن دلیلى بیاورید كه دلالت كند بر اینكه خدایان شما در خلقتِ قسمتى از آسمانها و یا خلقتِ قسمتى از زمین شركت دارند (دلیل نقلی معتبر) و اگر از كتابى آسمانى نمى‏آورید، حداقل یک دلیل علمى(عقلی معتبر) بیاورید كه این ادعاى شما را اثبات كند.

مسئول واحد قرآن و حدیث حوزه علمیه استان کردستان گفت: اصولا پیروى از پیشینیان اگر به این صورت باشد كه انسان عقل و فكر خود را دربست در اختیار آنها بگذارد، نتیجه‏ اى جز عقبگرد و ارتجاع نخواهد داشت، چرا كه معمولا نسل هاى بعد از نسل هاى پیشین با تجربه ‏تر و از نظر علمی پیشرفته ترند.

وی در پایان گفت: از جمله سنت های قدیمی ما ایرانیان که هر ساله خودی نشان می دهد همین چهارشنبه سوری است که نه دلیل عقلی برای درستی و فایده آن وجود دارد و نه دلیل نقلی معتبری از آن پشتیبانی می کند؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که این کار، خرافه ای است که مانند سایر موهومات توانسته است بین مردم جایی برای خود باز کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha