جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مدیر حوزه علمیه خواهران یزد

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد گفت: چهارشنبه سوری از جمله رسومی است که در طول زمان دچار تحریف شده و امروز با رفتارهایی آمیخته شده است که مغایر با فرهنگ اسلامی - ایرانی و در آموزه های دینی منکر و گناه شمرده می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»در یزد، حجت الاسلام والمسلمین محمد کارگر شورکی ظهر امروز در بیست و چهارمین نشست شورای معاونان سال تحصیلی 96-97 با توجه به بدعت هایی که در جامعه وجود دارد اظهار کرد: بعضی از کارها را اسلام امضا و تأیید نکرده است و باعث ضرر رساندن و آسیب به دیگران می شود.

وی افزود: اسلام با شاد بودن و شادی کردن مخالفتی ندارد و اتفاقا نشاط در زندگی لازم است و دین مبین اسلام شادی های حلال کم ندارد، اما باید از بدعت ها و خرافات جلوگیری کرد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد بیان کرد: یکی از برنامه های اسلام مبارزه با خرافات و ترویج آنها بود و در روایتی امده است وقتی پیامبر گرامی اسلام(ص) معاذ بن جبل را به یمن فرستاد به او سفارش کرد آثار جاهلیت(افکار و عقاید خرافی ) را از میان مردم نابود کن، مگر آنچه را اسلام سنت قرار داده است و سنن اسلام از خرد و کلان را زنده نما.

حجت الاسلام  والمسلمین محمد کارگر شورکی به نکاتی پیرامون شناخت معروف ها و منکرهای چهارشنبه سوری پرداخت و تأکید کرد: چهارشنبه سوری از جمله رسومی است که در طول زمان دچار تحریف شده و امروز با رفتارهایی آمیخته شده است که مغایر با فرهنگ اسلامی - ایرانی و در آموزه های دینی منکر و گناه شمرده می شود.

وی ادامه داد: لذت و نشاط در چهارشنبه سوری در این است که می توانیم شاد باشیم بدون آنکه خدای ناکرده مرتکب گناه و معصیت شویم و می توان در هفته آخر سال به عنوان هفته پاکسازی محیط زیست و سه شنبه آخر سال به عنوان استقبال از نوروز با گلریزان و کمک به نیازمندان، کاشت درخت یا گیاه مفید و ماندگار، تفریح سالم و انجام بازی های سنتی، خیرات نمودن برای اموات، خانه تکانی و پاکیزه کردن محل زندگی و همچنین دیدار با اقوام و حضور در کانون گرم خانواده و... پرداخت.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در ادامه با ذکر احادیث از لسان اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام )، منکرات چهارشنبه سوری را شامل  ترویج خرافات، تضییع حق الناس، اتلاف مال و اسراف نمودن، مردم آزاری، سد معبر و آلودگی محیط زیست برشمرد و با اشاره به نظرات مراجع معظم تقلید نسبت به چهارشنبه سوری و ترویج این فرهنگ غلط و حرام بودن آن تأکید کردند.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی به بیان حدیثی از کتاب شریف(گزیده حکمت نامه پیامبر اعظم ، ج‏1، صفحه ‏437)از لسان مبارک پیامبر گرامی اسلام(ص) پرداخت که حضرت فرمود: عَجِبتُ لِمَن يَشتَرِي المَماليكَ بِمالِهِ ثُمَّ يُعتِقُهُم كَيفَ لا يَشتَرِي الأَحرارَ بِمَعروفِهِ؟فَهُوَ أعظَمُ ثَوابا. یعنی ز كسى كه با مال خود، بردگان را مى خرد و سپس آزادشان مى كند، در شگفتم كه چگونه با نيكىِ خويش، آزادگان را نمى خرد؟ اين پاداشش بزرگ تر است.

وی نسبت به تشریح حدیث شریف نبوی(ص) و اهمیت انفاق در نگاه پیامبر(صلی الله علیه و آله)تأکید کرد و افزود: انفاق یکی از کارهایی مورد تأیید اسلام است و اسلام عزیز این کار را زیاد سفارش کرده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد یادآور شد: در صدر اسلام بنده آزاد کردن رسم بوده است و هرکسی به تناسب توان یا کفاره ای که بر گردن داشت این کار را انجام می داد و بنده ای را در راه خدا آزاد می کرد در صورتی که می بینیم در لسان پیامبر گرامی اسلام(ص) علاوه بر بردگان توجه به آزادگان و دیگر انسانها نیز از اهمیت و ثواب بیشتری برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین کارگر شورکی در ادامه با قدردانی از تلاش همکاران و معاونت ها در طول یک سال گذشته و نیز در برگزاری دومین همایش بازآفرینی محتوای دینی در فضای مجازی، توصیه کرد: در راستای خدمت به طلاب و اساتید و مدارس علمیه از هیچ کوششی دریغ نکنند و تا می توانند با رعایت قوانین و ضوابط مرکز گره از کار طلاب و مدارس باز کنند.

انتهای پیام / 313/47

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha