جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
چهارشنبه سوری

حوزه/ کارکنان مدیریت حوزه علمیه یزد نظرات متفاوت خود را نسبت به برگزاری سنت چهارشنبه سوری بیان کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، کارکنان مدیریت حوزه علمیه یزد نظرات متفاوت خود را نسبت به برگزاری سنت چهارشنبه سوری بیان کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از یزد، با اشاره به این که شادی های آخر سال باید در چارچوب و قانون مشخص و معین برگزار شود، تصریح کرد: اسلام با اصل شادی مخالف نیست ولی شادی و نشاط چارچوب خاصی دارد که نباید موجب آزار و اذیت دیگران شود.

مدیر حوزه علمیه یزد ادامه داد: مردم در زمان های شادی باید به این مسئله توجه کنند که مرتکب حق الناس نشوند که آزار و اذیت مردم مصداق حق الناس است.

وی با بیان این که بنابر آموزه های دینی انسان هیچ حقی ندارد که به جسم و روان خود آسیب بزند، تصریح کرد: یعنی همچنان که نباید به جسم و جان دیگری آسیب زد، نباید به جسم و روح خود هم آسیب بزند و باید مراقب خود باشد و از انجام اعمال و رفتن به مکان هایی که موجب آسیب و خطر است، پرهیز کند.

در تاریخ اسلام برنامه ای به نام چهارشنبه سوری نداریم

حجت الاسلام سید محمد محسن حسینی پور با اشاره به اینکه از نظر تاریخی ما به عنوان مسلمان در تاریخ اسلام مبحث و برنامه ای به این نام نداریم، گفت: به نظرعموم مراجع بزرگوار هم اصل چهارشنبه سوری زیر سؤال است و هم حركاتی كه در این مراسم صورت می گیرد مورد نقد است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه یزد خاطر نشان کرد: از نظر عقلی هر كار یا مراسمی كه هیچ نفعی برای انسان ندارد و حتی مضر هم می باشد مورد پذیرش نیست.

وی تصریح کرد: از نظر عرف قابل انكار نیست كه بعضی از مردم به دلایل مختلف از جمله تحت تأثیر تبلیغات، بدون در نظر گرفتن عواقب یك امر، نسبت به انجام آن و حتی ترویج آن اقدام می كنند، اما بدون شك این عده در مقابل جمعیت كشور در اقلیت می باشند ولی  روش كار چون با آتش و مواد منفجره سرو كار دارد و همچنین نحوه انعكاس آن چنین به نظر می رسد كه تمام جامعه درگیر این مسئله می باشند.

 حجت الاسلام حسینی پور با تاکید بر این که مردم فهیم و بافرهنگ ما باید در نظر داشته باشند كه چهارشنبه سوری و اعتقاداتی كه نسبت به بعضی از مراسمات آن وجود دارد، نه در تاریخ  اسلام و نه در شرع اسلام و نه از نظر عقلی و عرفی هیچ جایگاهی ندارد گفت: علاوه بر اینكه به دلیل یكسری برنامه های خرافی و لذت های زودگذر، بعضی ناقص العضو و یا حتی جان خود را از دست می دهند كه موجب پشیمانی مادام العمر برای خود یا خانواده ها می شود.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه علمیه یزد افزود: در پایان این سوال مطرح می شود که آیا كدام عقل سلیمی می پذیرد برای یك شب و یا یك لحظه شادی بدن مبنی كه قابل جایگزین با برنامه های مناسب هم می باشد، انسان یا انسانهایی با نقص عضو و یا با دوری از نزدیكانشان زندگی كنند؟

لزومی ندارد برخی از سنت های اشتباه گذشته را امروزه هم اجرا کنیم

حجت الاسلام سید مهدی حسینی راد با بیان اینکه دلیلی ندارد که اگر گذشتگان ما سنت هایی را داشتند، ما نیز آنها را اجرا کنیم، افزود: منظور از این که می گوییم سنت های گذشته، منظورمان سنت های غلط و اشتباه است.

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه یزد افزود: یکی از سنت هایی که به اشتباه از گذشته تاکنون در کشور ما رواج پیدا کرده، سنت چهار شنبه سوری است که مردم با به آتش کشیدن چوب درختان و از بین بردن طبیعت، اقدام به برپایی مراسم اشتباه، آتش سوزی و پرش از روی آن می کنند.

وی افزود: متاسفانه امروزه نه اینکه برخی فقط آتش روشن می کنند بلکه کارهای خطرناکی مثل ساخت نارنجک های دستی، بمب های دستی و غیره باعث به خطر افتادن جان خود و دیگران می شوند که این کار اساسا غلط و اشتباه است.

چهارشنبه سوری؛ سنتی که مربوط به ایرانیان نیست

حجت الاسلام رضا خدادادی با اشاره به اینکه انجام کارهای خطرناک و مضر برای انسان در هیچ کجا سفارش نشده است اظهار داشت: اینکه برخی مدعی هستند که چهارشنبه سوری سنت زرتشتیان است، درست نیست چون در با نگرش در سنت زرتشت می بینید که آنها اصلا اینگونه سنتی نداشتند.

نماینده مرکز امور صیانتی در حوزه علمیه یزد افزود: در گذشته شاید برخی بر اینکه این سنت نبوده را اجرا کنند فقط مقداری آتش روشن می کردند و با پریدن از روی آتش به نوعی زردی خود را به آتش و سرخی آتش را می گیرند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه امروزه برخی از این سنت سوء استفاده می کنند و با ساخت وسایل آتش زای خطرناک سالانه اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی رخ می دهد که باعث داغدار شدن خانواده های بسیاری در پایان سال و آغاز سال بعد می شود، امیدواریم که جوانان با آگاهی بیشتر سنت چهارشنبه سوری را برگزار کنند.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha