جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام فرحزاد

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه ایمان انسان با صبر تثبیت می‌شود، به زندگی بانو مجتهده امین(ره) اشاره کرد و گفت: انسان با صبوری می‌تواند در علم، تحصیل، کار، همسرداری و فرزندداری موفق باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله فرحزاد روز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: بحث ما در باره موضوع صبر است که در قرآن بیش از صد بار واژه صبر آمده و بیش از بیست بار به صبر توصیه شده است.

وی اظهار داشت: ایمان با صبر توأم است و ثابت بودن بر حقیقت، استقامت در مسیر حق، عمل به حق، ترک گناه، ابتلائات، سختی‌ها و ناگواری‌ها نیاز به صبوری دارد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه در شادی‌ها نیاز به صبوری است، افزود: بسیاری از گناهان در حالت رفاه و فراوانی نعمت‌ها اتفاق می‌افتد و به همین خاطر در زمان شادی هم باید صبوری کرد.

وی ادامه داد: زمانی که انسان به نعمت‌های زیادی می‌رسد، احتمال طغیان در او زیاد است و در این حال، مبارزه با شیطان نیاز به صبوری دارد.

وی  با بیان اینکه صبر، ایمان انسان مؤمن را تثبیت می‌کند، تصریح کرد: علامت مؤمن صبر است و صبر در ایمان به منزله سر در بدن است، یعنی همانطور که بدن بدون سر زنده نمی ماند، مؤمنی که صبور نیست مؤمن نیست و ایمان او از صبر نشئت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد در ادامه با بیان اینکه ابتلا برای همه انسان‌ها قطعی است گفت: ابتلائات بر دو نوع است؛ از جمله ابتلائاتی که دستاورد اعمال خود ما است و دیگر ابتلائاتی است که ربطی به اعمال انسان ندارد و حتی کودکان هم مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه برخی ابتلائات، گرفتاری ها، بیماری ها، کمبودها و کاستی‌ها به خاطر اعمال ما است، ادامه داد: درمان بلاهایی که بر اثر گناه به ما می‌رسد، توبه و استغفار است؛ همانطور که پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرمایند: «چیزی در نزد خداوند محبوب تر از جوان توبه کننده نیست».

ملامت و سرزنش افرادی که مورد ابتلا قرار می‌گیرند، در اسلام نهی شده است

وی در ادامه به دومین نوع ابتلائات اشاره کرد و افزود: انسان شاید به ابتلای سنگینی دچار شود اما گناهی نداشته باشد؛ بسیاری از ابتلائات ربطی به گناهان ما ندارد، و کودکان که گناهی نمی کنند، بلا می‌بینند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد یادآور شد: اهل بیت(علیهم‌السلام) مرتکب گناه نمی‌شدند، اما به ابتلائات سختی دچار می‌شدند؛ برخی افراد به شیوه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند، برخی بچه دار نمی شوند و یا وسیله ازدواج آنان فراهم نشده و یا به بیماری خاصی دچار می‌شوند که این ابتلائات از نوع دوم است.

وی با بیان اینکه کودکان بی گناه و معصوم، ولیّ خدا بر روی زمین هستند، گفت: در روایات آمده: «اگر به خاطر کودکان معصوم و انسان‌های خالص نبود عذاب الهی بر سر شما می‌بارید»؛ و یا «اگر کسی می‌خواهد بوی بهشت را در دنیا استشمام کند؛ کودکی که تازه متولد شده، بوی بهشت می‌دهد چون معصوم و بی گناه است»؛ همچنین امام باقر(علیه‌السلام) کودکان را جمع می‌کردند و می‌فرمودند من دعا می‌کنم شما آمین بگویید؛ با این حال، کودکان هم مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد بیان داشت: امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: «مَن عَيَّرَ مُؤمِناً بِذَنبٍ لَم يَمُت حَتّى يَركَبَهُ؛ كسى كه مؤمنى را براى گناهى سرزنش كند، نميرد تا خودش آن گناه را مرتكب شود».

وی اضافه کرد: امام علی(علیه‌السلام) در حدیثی می‌فرمایند: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِيَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِيَاءِ كَرَامَة؛ بلاها برای ظالم تـأدیب و برای مؤمنان امتحان و برای پیامبران درجه و برای اولیای الهی، کرامت و مقام است».

وی تصریح کرد: افرادی که به گناه مبتلا می‌شوند با سختی‌ها و گرفتاری‌ها پاک می‌شوند؛ ابتلا برای اولیای خداوند که از انبیا بالاتر هستند، کرامت و عنایت ویژه است که آنان را رشد می‌دهد و به مقامی والا می‌رساند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد یادآور شد: اصحاب امام حسین(علیه‌السلام) در روز عاشورا سبقت می‌گرفتند، زیرا از کار خود لذت می‌بردند و رنج تیر و نیزه را احساس نمی کردند.

انسان با صبوری می‌تواند در علم، تحصیل، کار، همسرداری و فرزندداری موفق باشد

وی در ادامه عنوان کرد: پیشامدها، حوادث و گرفتاری‌ها دو نوع است؛ در برخی، حیله ای برای برون رفت از آن بلا وجود دارد، اما ابتلائاتی وجود دارد که حیله، معالجه و درمانی برای آن نیست و در این مواقع نیاز به صبر است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: بنا بر روایات اسلامی، زمانی که بلایی نازل شد، باید صبر کرد و سر تسلیم فرود آورد تا این موج و سیل بنیان کن بیرون رود.

وی با بیان اینکه انسان با صبوری می‌تواند در علم، تحصیل، کار، همسرداری و فرزندداری موفق باشد، به زندگی نامه بانو مجتهده امین(ره) اشاره کرد و گفت: خداوند به بانو مجتهده امین(ره) هشت فرزند عنایت کرد که هفت فرزند ایشان به وسیله بیماری از دنیا رفتند، اما ایشان صبوری کردند.

وی  بیان داشت: امام صادق(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «يك فرزند كه پيش از پدر در گذرد، بهتر از هفتاد پسرى است كه پس از او بمانند و به سعادت ركاب حضرت قائم(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) رسند»؛ همچنین در روایت دیگر آمده، کسی که داغ جوان ببیند مزد او بهشت است.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha