پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
برجام

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

بسته ویژه خبری حوزه نیوز:                          

سیاسی

 

ریاض اتمی به تصویب رسید

عربستان سعودی سند سیاست ملی خود برای انرژی هسته‌ای را ـ که گفته برای اهداف صلح‌آمیز استفاده می‌شود ـ تصویب کرد. این اولین بار است که این کشور از زمان مذاکرات با ایالات‌متحده در ماه ژانویه در مورد این برنامه سخن گفته است. وزارت اطلاعات و فرهنگ عربستان، در بیانیه‌ای به بیزینس اینسایدر گفت: سیاست جدید در زمینه انرژی هسته‌ای، اطمینان حاصل خواهد کرد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای محدود به اهداف صلح‌آمیز در چارچوب تعریف شده توسط قوانین بین‌المللی، معاهدات و کنوانسیون‌ها خواهد بود.عربستان سعودی برای نخستین بار برنامه‌های خود را برای انرژی هسته‌ای تأیید کرده است؛ این سند بعد از مذاکرات هیأت آمریکایی ـ عربستانی در اوایل ماه جاری در خصوص این پروژه تدوین شده است.

 

ترامپ به برجام،ضرب الاجل داد

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ضرب‌الاجل ترامپ درباره برجام را خلاف تعهدات آمریکا خواند و بار دیگر تصریح کرد که توافق وین به هیچ وجه امکان مذاکره و بحث مجدد ندارد. عراقچی افزود: در این دیدارها مشورت های نزدیکی داشتیم و شرایط را تشریح کردیم؛ تحولاتی که در پیش است تحولات چندان آسانی نخواهد بود ؛ ضرب الاجلی که آقای ترامپ تعیین کرده است مسلما برخلاف تعهدات آمریکا است چون ایجاد فضای نگرانی و تردید درباره اینکه پس از این ضرب الاجل چه شرایطی پیش خواهد آمد، طبعا باعث عدم اجرای موفقیت آمیز برجام در زمان کنونی می شود و این از نظر ما نقض روشن برجام است. وی افزود: این ها مواردی بوده که در دیدارهای دوجانبه مطرح کردیم و در دیدارهای بعدی نیز مطرح خواهیم کرد و امیدواریم که در مجموعه کمیسیون مشترک بتوانیم به یک تفاهم و درک مشترک نسبت به شرایط جاری برسیم.

 

جنین،صهیونیست ها را در بهت فرو برد

منابع فلسطینی گفتند که یک فلسطینی با خودرو به شماری صهیونیست، نزدیک شهرک "میفو دوتان" در جنوب جنین زد که به خاطر آن، یک سرباز اسراییلی کشته و 3 نفر زخمی شدند.عملیات حمله با خودرو نزدیک شهرک دوتان در جنوب غرب جنین به کشته شدن دو سرباز اسراییلی و مجروحیت دو نفر دیگر انجامید.علاء قبها (26 ساله) آزاده فلسطینی، عامل اجرای عملیات یعبد در جنین بوده است.جنبش جهاد اسلامی فلسطین با انتشار بیانیه ای ضمن ستایش افزایش عملیات فدایی ضد ارتش صهیونیستی و شهرک نشینان صهیونیست اعلام کرد که این عملیات حق مشروع مردم فلسطین است که از خود، سرزمین و مقدساتش در برابر تروریسم اسراییلی ستمکار دفاع می کند، این عملیات تاکیدی بر آن است که این اشغالگر غاصب سرزمین های ما امنیت و ثبات ندارد و این پاسخ مردم فلسطین به جنایات دشمن است، ما خواستار ادامه مقاومت برای خنثی سازی توطئه صهیونیستی آمریکایی هستیم که هدفش حذف مساله فلسطین است.حازم قاسم سخنگوی حماس نیز گفت: عملیات جنین صد روز پس از تصمیم ترامپ انجام شد تا تاکیدی بر ادامه انتفاضه قدس توسط مردم ما باشد و اینکه این انقلاب ضد این تصمیم و اشغالگری، موجی از خشم نیست بلکه اقدام مستمر تا آزادی مردم ما به طور کامل است.

 

گلدرز گرین،حسینیه فتنه را تشکیل داد

ماموریتی که داعش در نفرت‌پراکنی و ایجاد دشمنی با تصویر اسلام سُنّی انجام داده و می‌دهد، فرقه شیرازی قرار است برای ملکوک کردن چهره تشیّع در سطح جهانی و همچنین تحریک دشمنی اهل سُنّت با شیعه انجام دهد. در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷، موضوع حمایت جنبش صهیونیستی «تبلیغ اسرائیل» از ساخت یک مسجد و حسینیه در گُلدرز گرین (golders green ) لندن در رسانه‌های بریتانیا بسیار برجسته شد.چند ماه قبل، یهودیان محله گولدر گرین لندن با جمع آوری امضا مخالفت خود را با ساخت یک حسینیه (الرسول الاعظم) در این منطقه اعلام کرده بودند. اما اعضای "جنبش تبلیغ اسرائیل " که یک حرکت صهیونیستی است ضمن بازدید از این مرکز به یهودیان اطمینان داده اند که این حسینیه به هیچ وجه تهدیدی برای آنها نیست.جوزف کوهن رئیس و بنیانگذار این جنبش که شخصا از حسینیه بازدید کرده گفته که صهیونیست ها پس از آنکه اطمینان پیدا کردند این مرکز مانند ایران نیست، هوادار تشیع خمینی نیست و وابسته به تشیع شیرازی است از ساخته شدن آن حمایت می کند.

 

درد زایمان برجام،به آمریکا رسید

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به آنچه در برجام در حوزه تحقیق و توسعه دیده شده و اقدامات تداوم یافته جمهوری اسلامی برای توسعه توان هسته ای خود در حوزه صلح آمیز، اگر آمریکا اشتباه خروج از برجام را مرتکب شود، حتما اشتباه دردناکی برای آمریکایی ها خواهد بود. ظریف گفت: در برجام کاملا پیش بینی شده که اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند از منافع اقتصادی اش بهره مند شود چه اقداماتی را انجام خواهد داد . وزیرامور خارجه کشورمان تصریح کرد:جمهوری اسلامی ایران خودش را برای شرایط مختلف، در زمان مذاکرات برجام هم آماده کرده بود.

 

سونامی اخراجی های کاخ سفید به تیلرسون رسید

کارشناس مسائل آمریکا با بیان این که تغییرات جدیدی در کابینه دونالد ترامپ اتفاق خواهد افتاد، گفت: آقای تیلرسون آخرین تغییر نخواهد بود و افراد دیگری هم در لیست اخراجی ها قرار دارند. وی افزود: غیر از این اختلاف نظر به چند نکته دیگر هم باید توجه شود؛ نکته اول این که ترامپ زمانی که رئیس جمهوری شد تازه کار بود و سابقه کار اجرایی نداشت و بخشدار هم نبود چه برسد به پست های بالاتر. اما برخی افراد که در کنار او قرار گرفتند به نوعی سفارشی و افرادی بودند که خود ترامپ هم علاقمند شد به دلیل سابقه خوبی که داشتند این افراد را وزیر و از وجهه شان استفاده کند.ایزدی گفت: با گذشت یک سال و دو ماه از ریاست جمهوری، ترامپ اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرده و متوجه شده که ریاست جمهوری و کار آن چیست و می خواهد افرادی را کنار خود نگه دارد که با فکرش همخوانی بیشتری دارند و نزدیک ترند و این را هم گفت که می خواهد کابینه مورد دلخواه خودش را داشته باشد.وی افزود: نکته دوم هم این که ترامپ در سیاست داخلی و خارجی موفقیتی نداشته و با گذشت یک سال و اندی، با این تغییرات می خواهد از خود سلب مسوولیت کند که به نوعی توجیه عملکرد ضعیف او هم هست.استاد دانشگاه تهران ادامه داد: مشکل ما این است که در حوزه سیاست خارجی ترامپ به سمت نومحافظه کارها می رود و پمپئو هم متعلق به تفکر صهیونیستی مسیحی و فردی افراطی است.

 

اسلام آباد،جشن دیپلماسی گرفت

وزیر امور خارجه در هفتادمین سالگرد روابط ایران و پاکستان این هفته عازم اسلام آباد شد تا دیپلماسی چندبعدی فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را در کشور همسایه شرقی پیگیری کند. سفر به بندر کراچی که از مهم ترین شهرهای اقتصادی پاکستان است، افتتاح و حضور در مجمع (فروم) اقتصادی در اسلام آباد، دیدار با وزیر امور خارجه پاکستان، ، دیدار با «شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر این کشور، سخنرانی در موسسه «مطالعات راهبردی اسلام آباد» و دیدار با «احسن اقبال» وزیر کشور نیز از دیگر برنامه های دیپلماتیک وزیر خارجه کشورمان در پاکستان بود.گام های تهران به اسلام آباد برای تحقق هدف پنج میلیارد دلاری مبادلات تجاری، تجارت آزاد با پاکستان،خط لوله گاز صلح،تبیین دیپلماسی اقتصادی تاکید بر اشتراکات فرهنگی و ... برداشته شد.

 

شرکای اروپایی،رشوه تحریمی ارائه کردند

خبرگزاری رویترز براساس اسنادی مدعی شد که سه قدرت اروپایی طرف برجام، تحریم های جدیدی در اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده اند تا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را برای ماندن در برجام ترغیب کنند.این خبرگزاری همچنین افزود که این تحریم ها افرادی را هدف قرار داده که با برنامه موشکی ایران و همچنین حضور این کشور در سوریه ارتباط دارند.

ترامپ که اردیبهشت ماه سال آینده باید درباره ماندن آمریکا در برجام تصمیم گیری کند، تداوم پایبندی به این توافق را به اعمال تغییرات مد نظر خود در آن مشروط کرده است.

 

رقص لندنی ها برای ریاض،جواب داد

آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری در مراسم نماز جمعه با اشاره به حمله به سفارت انگلیس گفت:  در این ایامی که بن سلمان، مهمان دولت انگلیس بود تلاشی شد که خوش رقصی برای او انجام دهند و با عوامل معلوم الحالی که حضور داشتند به سفارت خانه ما توهین کردند؛ چهره های آنها شناخته تر شد.وی افزود: این حرکت یک حرکت زشت بود که جا داشت در مسایل مختلفی که در طول تاریخ ما افتاده بود، موضع گیری می کردند امروز مقابل به نظام و رهبری آیا به عنوان یک وظیفه دینی و شرعی برای یک عده ای است که چنین رفتار کردند؟ ملت ما چنین اقداماتی که منشا و اساس آنها به مسایل دینی بر نمی گردد را به شدت محکوم می کند.آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند، ما نه سنی آمریکایی و نه شیعه انگلیسی را قبول داریم؛ امروزه نمی خواهیم نقطه مقابل، مظلوم نمایی کند؛ هر اقدامی که منجر به مظلوم نمایی این گروه شود با مصالح انقلاب همخوانی ندارند؛ مسئولان اطمینان دادندکه مرحله به مرحله اقدامات خود را انجام می دهیم.

 

خبرگان،ماراتن خدمتگذاری به پا کرد

عضو خبرگان رهبری افزود: مسئله امنیت اولین مسئله یک جامعه است و فکر و اعتقاد و معنویت بعد از امنیت است. مسئله بعدی مسئله اقتصادی است سپس شکر مردم نسبت به مسائل الهی و مادی است.آیت الله امامی کاشانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دو نعمت معنویت و زندگی و مسائل اقتصادی در کشور دست یافته و باید آنها را نگه داشته و پاس بدارد، البته همانطور که اعلام کردم در معنویت مسئله اول امنیت و بعد توحید است.امام جمعه موقت تهران با اشاره به زمان طاغوت و وضعیت سیاسی آن زمان، اظهار داشت: خفقان در آن زمان به حدی بود که اگر فردی مانند مرحوم آقای راشد در تریبون مجلس بسم‌الله می‌گفت و حدیث از پیغمبر نقل می‌کرد، به او تذکر می‌دادند و این نشان‌دهنده وضعیت آن زمان بود.خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: همه ما مخصوصاً مسئولان نظام اسلامی وظیفه داریم که به مردم خدمت کنیم در خدمتگزاری به مردم با یکدیگر رقابت داشته باشیم و مشکلات آنها را احساس و در راه حل آنها قدم برداریم و نباید به شرایط فعلی راضی بود.

 

خرم آبادی،دست مجازی ها را گرفت

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، عبدالصمد خرم‌آبادی گفت : علت فیلتر توئیتر و یوتیوب عدم تبعیت آن‌ها از قوانین کشور و جلوگیری از انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه و سدکردن راه جاسوسی، نفوذ و تسلط بیگانگان بر فضای مجازی کشور بوده است. نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد، بلکه در آستانه‌ی ورود به سال ۹۷، اتفاق نظر بی‌نظیری بین مسئولین برای قطع تسلط و نفوذ دشمن بر فضای مجازی کشور ایجاد شده است.وی افزود با تمهیداتی که به عمل آمده و در حال انجام است، ان‌شاء‌الله به‌زودی زود شاهد تحولی عظیم درخصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه ونفوذ برخی ازشبکه‌های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم از شبکه‌های خارجی به شبکه‌های داخلی خواهیم بود. وی تصریح کرد: البته باید هشیار بود چرا که اندک اشخاصی که این اتفاق‌نظر مبارک منافع آن‌ها را به خطر انداخته، با مطرح کردن موضوع انحرافی رفع فیلتر توئیتر،می‌خواهند فضای مجازی کشور را از چاله‌ی نفوذ برخی از شبکه‌ها خارجی به چاه ویل توئیتر و سایر شبکه‌های صهیونیستی هدایت نمایند.

 

مجلس،پرده استیضاح خانه سبز را کنار زد

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس در بیان جزئیاتی از پشت پرده استیضاح ۳ وزیر دولت در مجلس گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای این استیضاح در نشست اعضای فراکسیون‌های امید و مستقلان با سید‌محمد خاتمی مطرح و افرادی مأمور پیگیری این استیضاح‌ها شده بودند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما در مجلس قبلی وقتی برای استیضاح وزیر علوم (فرجی‌دانا) به جمع‌بندی رسیده و برای رسیدن به اهداف استیضاح تلاش کردیم و به نتیجه هم رسیدیم اما وقتی که مجموع مباحث در خصوص استیضاح در خصوص این 3 استیضاح شفاف نیست به همین خاطر من ورودی به استیضاح این 3 وزیر نداشتم و بر همین اساس به من مراجعه‌ای برای تطمیع و تهدید نشد اما شاهد بودم که چگونه به سراغ نمایندگان دیگر می‌رفتند و البته که اگر من جزء امضاء کنندگان استیضاح بودم به سراغم نمی‌آمدند چرا که من اگر در ارتباط با موضوعی به جمع‌بندی رسیدم تا پایان کار هستم و اگر به جمع‌بندی هم نرسم چیزی را امضا نمی‌کنم.

 

بقائی،نتوانست از دست دادستان فرار کند

جعفری دولت آبادی دادستان تهران در حاشیه آخرین نشست شورای معاونین در سال جاری با حضور در جمع خبرنگاران به بیان توضیحاتی در رابطه با اجرای حکم حمید بقایی پرداخت و با تشریح عناوین اتهامات وی مطابق با کیفرخواست گفت: اختلاس به مبلغ به ۱۶ میلیارد تومان، اختلاس سه میلیون و هفتصد و شصت و شش هزار و پانصد یورو، تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی که در این بخش دادگاه تجدید نظر برائت داده است، تصرف غیرقانونی در اموال دولتی شامل ۷۰۳ سکه تمام بهار آزادی، ۱۸۴۲ قطعه نیم سکه، ۱۵ سکه ربع و مبالغی وجوه نقدی که در این بخش دادگاه تجدیدنظر تایید کرده است.وی در ادامه بیان عناوین اتهامی این متهم گفت: تبانی در انجام معاملات دولتی از طریق عقد قرارد‌ها که در این بخش دادگاه تجدید نظر نقص گرفته که به دادگاه برگشته است تا رفع نقص شود.دادستان تهران ادامه داد: همچنین تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی به مبلغ ده میلیارد و اختلاس ۳۰۰ میلیون تومانی از صندوق قرض الحسنه شهیدان رجایی و باهنر نیز تایید شده است.جعفری دولت آبادی تصریح کرد: مطابق کیفرخواست در مورد ممانعت از انجام وظایف سازمان بازرسی کل کشور به شش ماه حبس محکوم که تایید شده است. همچنین چند مورد هم حمل لوازمی، چون شوکر برقی و امثالهم بوده که دادگاه تجدیدنظر آن را نپذیرفته و به ضبط این اقلام رای و اتهام را برائت داده است.دادستان تهران خاطرنشان کرد: طبق قانون مجازان اسلامی، وقتی دادگاه فردی را به مجازات‌های متعدد محکوم کند، حکم اشد اجرا می‌شود که در مورد ایشان ۱۵ سال حبس است که از آنجایی که تایید شده بود روز گذشته اجرا شد.

 

جعفری،آبروی سازمان ملل را بر زمین ریخت

بشار الجعفری نماینده سوریه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی اوضاع سوریه گفت که دمشق تاکید دارد که حل بحران سوریه، حل سیاسی از طریق گفت و گو میان سوری ها و بدون پیش شرط است، یکی از آژانس های سازمان ملل متحد فعال در دمشق خواستار خروج 76 تروریست از گروه "الخوذ البیضاء" شده است.نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: حکومت سوریه به ارسال کاروان های انسانی به غوطه در صورت فراهم شدن شرایط ادامه خواهد داد، 40 هزار غیرنظامی دیروز فقط از طریق گذرگاه حموریه در غوطه شرقی خارج شدند، حکومت سوریه گذرگاه امن جدیدی در حموریه پس از آزادی آن از تروریست ها برای کمک به غیرنظامیان برای خروج ایجاد نموده است.وی افزود: سازمان ملل متحد هیچ کمکی به سوری هایی که از چنگال تروریسم خارج شدند، نکرده است، گروه های مسلح به دستور حامیانشان هنوز غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی در غوطه شرقی استفاده می نمایند.

 

سوریه،دست شیمیایی دشمن را قطع کرد

ارتش سوریه در ادامه عملیات پاکسازی مناطق مختلف غوطه شرقی دمشق دومین انبار تسلیحات شیمیایی گروه‌های تروریستی در این منطقه کشف و منهدم کرد.دومین انبار تسلیحات شیمیایی تروریست‌های حاضر در غوطه شرقی شهر دمشق در عملیات ارتش سوریه کشف شد.شبکه «المنار» لبنان، چهارشنبه شب گزارش داد، ارتش سوریه در اطراف شهر دوما که اخیرا محاصره شده، انباری را که حاوی مواد شیمیایی و کلر بوده، در داخل یکی از مزرعه‌های منطقه «الریحان» کشف کرده است.ارتش سوریه در عملیات دیروز خود نیز در ۲ منطقه «الافتریس» و الشیفونیه» انبار‌های تسلیحات شیمیایی متعلق به تروریست‌ها را بعد از خروج آن‌ها از مناطق تحت اشغالشان کشف و ضبط کرده بود.دولت آمریکا و دیگر کشور‌های غربی در هفته‌های گذشته بار‌ها ادعا کرده‌اند که دولت سوریه در آستانه استفاده از تسلیحات شیمیایی است. این کشور‌ها می‌گویند در صورت وقوع حمله شیمیایی در سوریه علیه این کشور اقدام نظامی انجام می‌دهند. این در حالی است که دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ تحت نظارت سازمان ملل تمام ذخایر شیمیایی‌اش را از کشور خارج و نابود کرد. دمشق با اشاره به بالا گرفتن هشدار‌های غرب علیه سوریه، می‌گوید به نظر می‌رسد که تروریست‌ها قصد دارند با انجام یک حمله شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه، زمینه را برای اقدام نظامی غرب در این کشور فراهم کنند.

 

 

ترامپ،فرمان جنگ را صادر کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در دیدار از پایگاه تفنگداران دریایی در شهر «سن‌دیگو» آمریکا اعلام کرد دولت وی به برقراری صلح از طریق اعمال قدرت متعهد است.ترامپ اظهارداشت: فرماندهان آمریکایی در افغانستان از اختیارات لازم برخوردارند تا از تمام ظرفیت‌های نظامی برای پیروزی در جنگ با طالبان استفاده کنند.اگر چه رئیس جمهور آمریکا بر لزوم تشدید آتش جنگ در افغانستان تاکید کرده است اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد.این در حالی است که ژنرال «جیمزماتیس» وزیر دفاع آمریکا در سفر اخیرش به کابل گفته بود که آمریکا طریق سیاسی برای پیروزی در جنگ افغانستان تلاش می‌کند.از سوی دیگر، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از برکناریش از سمت وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری از افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان حمایت کرده است.پیش از این نیز دولت اوباما با اعزام بیش از 100 هزار نیرو به افغانستان تلاش کرده بود تا از طریق استفاده از گزینه‌های نظامی در جنگ افغانستان به پیروزی دست یابد اما تلاش‌های نظامی آمریکا در افغانستان همواره با شکست مواجه شده است.

 

زمانی از بزرگترین فتنه جهان اسلام،هشدار داد

همایش مقابله با جریان های افراطی و خشونت گرا از سوی دبيرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری با مشارکت انستیتو اسلامی مسکو و همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه صبح دیروز 24 اسفندماه در هتل آزیموت شهر مسکو با حضور علمای اسلامی و شخصیت های اسلام شناسی ایران و روسیه  برگزار گردید. حجت الاسلام و المسلمین زمانی دبیر کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در سخنان خود در این همایش اظهار داشت: بزرگترین فتنه جهان اسلام که صدها هزار نفر را با قتل عام مسلمانان و غیر مسلمانان به دام مرگ افکنده افراطی گرایی است.ایشان در ادامه به ابعاد مختلف فعالیت گروه های تکفیری در چند ساله اخیر از جمله: ویرانگری بلاد اسلامی در سوریه و عراق، حضور استکبار جهانی به همین بهانه در کشورهای اسلامی، ترویج فساد اخلاقی و قتل عام مسلمانان و علمای دین اشاره نمود.

 

هالرسون،مهره لندنی را خوش یمن،خواند

هالرسون معتقد است "جریان شیرازی" به عنوان بهترین کاراکتر برای ایفا نمودن نقش طرفداران امام حسین و مقابله با یزید ساختگی وی یعنی نظام جمهوری اسلامی می‌تواند ایفا کند.جفری هالرسون با انتشار این مقاله در سایت مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه آریزونا معتقد است که راهکارهای سخت و نظامی برای براندازی جمهوری اسلامی ایران چندان کارایی نداشته و موضوع براندازی نرم را همچون سایر استراتژیست های امنیتی به عنوان بهترین راهبرد پیشنهاد می دهد.وی در این خصوص عنوان می کند که برای موفقیت در برابر حکومت ایران باید روایت کربلا را برای نظام ایران به یک ضد روایت تبدیل کنیم. بدین صورت که "تمامی امکانات خویش را برای یزدی معرفی کردن حکومت ایران مورد استفاده قرار دهیم."وی معتقد است باید روایت کربلا را به صورت واژگونه و با محوریت شیرازی ها و حکومت جمهوری اسلامی به مورد بهره برداری قرار دهیم.وی در نهایت دوره زمانی ایده آل برای انتشار چنین پیام هایی را ماه محرم و روزهای منتهی به روز عاشورا دانسته و می نویسد: "این زمانی است که مسلمانان شیعه بیشتر به لحاظ عاظفی، معنوی و جسمی از روایت کربلا آگاه هستند و هر گونه تلاش برای از بین بردن انتشار این پیام یا سرکوب حامیان شیرازی، تنها روایت کربلا را از اذیت و آزارهای سیاسی رژیم ایران و بازیگری آنها در نقش یزدی ستمگ تغذیه و تقویت می کند."

 

بمب "هنجارشکنی"،معبر فرار مسئولین را باز کرد

حجت الاسلام صالحی منش گفت: فسادهایی از سوی برخی مسئولان مردم را حساس کرده است و در مقابل، مردم انتظار پاسخ‌گویی دارند، هنجارشکنی‌های اخیر فرهنگی اذهان را به خود مشغول می‌کند و باعث ایجاد حاشیه امنی برای مسئولان می‌شود. حجت الاسلام علی صالحی‌منش درباره هنجارشکنی‌های اخیر کشور اظهار داشت: در هنجارشکنی‌های اخیر یکسری جریان‌های به هم پیوسته‌ای وجود دارد که یک حلقه آن اتفاقی است که توسط شهرداری تهران در برج میلاد به وقوع پیوست و حلقه‌های دیگر آن را می‌توان در کشف حجاب‌های اخیر مانند دختران خیابان انقلاب پیگیری کرد، البته صحبت‌های جنجالی و مذهبی برخی از سیاست‌مداران در این ایام می‌تواند حلقه دیگر این قضیه باشد که وجه مشترک بسیاری از این اتفاقات برانگیختن حساسیت‌های مذهبی در جامعه است.وی علت این هنجارشکنی‌ها را در دو زمینه بیان کرد: علت وقوع این اتفاقات را می‌توان در دو زمینه مشاهده کرد؛ یکسری برنامه‌های کوتاه مدت و یکسری برنامه‌های عمیق‌تر و بلند مدتی است که درحال انجام است.کارشناس فرهنگی عفاف و حجاب هدف کوتاه این اتفاقات را کمرنگ کردن مطالبات مردمی دانست و گفت: اهداف فوری و کوتاه مدتی در پشت پرده این قضایا وجود دارد، امروزه مطالبه‌گری جدی نسبت به مسئولان مملکت و نظام به‌وجود آمده است؛ چراکه مدیریت، اموال و سکان مملکت دست مسئولان دولتی است و باید پاسخ گو باشند که برای رفع مشکلات کشور چه کارهایی انجام داده‌اند.

 

گفت و گوی سه جانبه،ختم به خیر شد

وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست آستانه با صدور بیانیه ای بر ادامه مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه ؛ هم زمان با تداوم مبارزه با تروریست ها در این کشور تاکید کردند. وزیر خارجه ایران در پایان نشست امروز گفت : ابتکار آستانه ، در یک سال گذشته نتایج مهمی برای مردم و دولت سوریه داشته و ضروری است ، روند آستانه تا رهایی کامل سوریه از اشغال تروریست ها ، ادامه یابد . ظریف با تاکید بر اینکه همچنان باید مبارزه با تروریست ها در سوریه توام با کمک رسانی به مردم جنگ زده این کشور ادامه پیدا کند ، افزود : بیانیه امروز وزرای خارجه ایران ، روسیه و ترکیه ، می تواند این هدف را بیش از پیش محقق کند.وزیر خارجه روسیه هم با تاکید بر لزوم ادامه مذاکرات آستانه گفت : کسانی که خواستار تجزیه سوریه هستند ، با مذاکرات آستانه مخالفت می‌کنند . سرگئی لاوروف افزود : یکی از دستاوردهای مهم نشست آستانه اینست که ، باید حساب معارضان را در سوریه از تروریست‌های جبهه النصره تفکیک کرد.همچنین در نشست امروز آستانه مقرر شد نشست بعدی سران کشورهای ایران ، روسیه و ترکیه به عنوان ضامنین نظارت بر رژیم آتش‌بس در سوریه ، 15 فروردین 97 در ترکیه برگزار شود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha