پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
اقتصاد ایران

حوزه/ سیر صعودی حجم نقدینگی در کشور که نسبت به سال گذشته حدود ۱۷ درصد رشد داشته ، در صورتی که برنامه مناسبی برای آن وجود نداشته باشد، به سان فرصتی است که به تهدیدی جدی تبدیل می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در سالی که واپسین روزهای آن را سپری می کنیم، میزان نقدینگی در کشور به ویژه در ماه های اخیر، آن چنان رشد حیرت انگیز و فزاینده ای داشته که در حال حاضر این مساله به یکی از نگران کننده ترین شاخص های اقتصادی تبدیل شده به طوری که بسیاری از اقتصاددانان نسبت به تداوم این وضع و آسیبی که به اقتصاد کشور در سال آینده می زند، هشدار داده اند.

البته ناگفته نماند که رشد نقدینگی فی نفسه یک تهدید و آسیب نیست بلکه اگر در مسیر درست از آن استفاده شود، می تواند برای اقتصاد فرصتی قابل توجه به شمار رود؛ لذا در این خصوص نوع نگاه و رویکرد برنامه ریزان و تصمیم گیران و مجریان اقتصادی کشور بسیار اهمیت دارد.

با این توضیح جالب و البته تاسف آور این است که به رغم نقدینگی افزون بر 1460 هزار میلیارد تومانی اقتصاد ایران، بخش تولید هنوز از نبود و یا کمبود منابع مالی به شدت گلایه مند است و این یعنی در مواجهه با چنین تناقضی ایراد کار را باید پیدا کرد و برایش چاره ای اندیشید.

بی شک چنانچه حجم عظیم نقدینگی در اقتصاد ایران به بخش مولد هدایت نشود، وارد بازار دلالی و غیرتولیدی همچون سفته بازی های مرسوم بخش غیررسمی اقتصاد خواهد شد که طبعاً این وضع می تواند اثرات مخربی به همراه داشته باشد، ضمن آن که از این نکته هم نباید غافل شد که به هر حال حجم نقدینگی سرگردان یکی از عوامل برهم خوردن تعادل بازار ارز و طلا به عنوان یکی از معیارها و شاخص های سنجش اقتصاد کشور است و متاسفانه گاه بی تدبیری مسئولان بر شدت این قضیه افزوده است، چنان که در روزها و هفته های اخیر شاهد وضعیت آشفته بازار سکه و ارز در کشور از جمله در پایتخت بودیم.

میزان نقدینگی در سال جاری به نسبت سال گذشته چیزی در حدود 17 درصد افزایش داشته و این در حالی است که هنوز دولت به طور مشخص و شفاف اعلام نکرده که چه سیاستی در قبال این وضعیت اتخاذ کرده یا می کند؛ هر چند که کلی گویی هایی از سوی مسئولان صورت گرفته اما باید به صورت عملیاتی برنامه و راهکار برون رفت از این وضعیت با توجه به مشکلات جدی در حوزه تولید و اشتغال ارایه شود تا منتقدان و کارشناسان اقتصادی به درستی به ارزیابی و نقادی آن بپردازند و عیار آن برنامه و سیاست را در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی کشور بسنجند.

نکته مهم دیگر این که این حجم بالای نقدینگی آن طور که باید و شاید به سمت بخش های مولد اقتصاد از جمله مسکن و صنعت سوق داده نشده که اگر این گونه بود، تولیدکنندگان در این عرصه ها با کمبود شدید نقدینگی روبرو نبودند و به تبع آن شاهد رکود در این بخش ها نبودیم.

به تعبیر سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ، چنانچه این حجم انبوه نقدینگی در مسیر تولید قرار نگرفته و دولت فکری برای آن نکند، سیل مخربی در انتظار اقتصاد ایران خواهد بود که در سال آینده نشانه های خود را بارز تر از زمان فعلی نشان می دهد.

از سویی این واهمه وجود دارد که نقدینگی با رفتن به سمت بخش های دلالی و غیرمولد باعث تورم قابل توجهی در سال پیش رو شود.

مخلص کلام هم این که همان طور که مقام معظم رهبری نیز اخیراً در دیدار اعضای مجلس خبرگان با ایشان فرمودند: "هیچ مشکل حل نشدنی در کشور وجود ندارد" و از این حیث آنچه مردم از مسئولان و تصمیم سازان و تصمیم گیران مطالبه دارند ،چاره اندیشی و برنامه ریزی صحیح در مواجهه با مشکلات و مسایل اقتصادی است و این که به صرف شعار و وعده های بی سرانجام اکتفا نکرده و البته در ارایه راهکارها و جدیت بر انجام آن ها ،واقعیت ها و شرایط امروز توده های مردم را هم در نظر بگیرند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha