جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سروری

حوزه/ استاد حوزه به تشریح درس های نوروز برای انسان پرداخت که از مهمترین آثار و درس های آن، می توان به درس توحیدی بهار برای انسان اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اهمیت شناخت پدیده های آفرینش در کشف اسراسر عالم گفت: بهار،‌مهمترین جلوه زندگی و حیات زمین است و به همین دلیل است که ماهیت بهار،‌ ماهیت رسیدن بشر به زیستی جدید در دایره نظام کائنات است.

وی افزود: تغییر،‌ از مهمترین سنن طبیعت است و نوعا انسانها از یکنواختی در زندگی ملول می شوند و علاقمند به  تنوع است؛ از نیازهای ما انسانها می توان گفت تنوع وتجدد و نوخواهی است و آمدن فصل بهار هرساله برای ما این تنوع ونو شدن عالم طبیعت را به ارمغان می آورد و به قول معرف « لکل جدید لذة »؛ هر نوی را لذتی است .
استاد حوزه بیان کرد: در قرآن کریم مکرر از این تجربه حیاتی که برای زمین رخ می دهد یاد شده و از آن  به عنوان یک درس و تعلیم و به عنوان راهنمایی انسان، که از این فصل چه استفاده ای بکند و چه الهامی باید بگیرد.

نویسنده حوزوی بیان کرد: هر یک از موجودات زنده زمین از گیاهیان و حیوانات و انسان ها گرفته تا سایر موجودات از این فصل حیات بخش سهمی و حقی دارند؛ گلها و سبزه ها به حد اعلی جمال خود را طراوت می دهند. ما انسانها نیز از این فصل باطراوت از آن جهت که انسان است، عقلی دارد و فهمی، دلی دارد و احساساتی و عواطفی، او هم از این فیض عام سهمی داشته به نفع خود بهره برده های فراوانی می برد.

وی گفت: سهم انسان چیست؟ برای بسیاری از مردم فصل حیات بخش بهار الهام دهنده است، درس است، آموزنده است، نکته ها و رمزها و حقیقت ها در می یابند.
وی اظهارکرد: فصل بهار فصل تجدید حیات و زندگی از سرگرفتن طبیعت است؛ فصل نشاط و خرمی زمین است؛ فصلی است که زمین در شرایط تازه و جدید قرار می گیرد و مستعد می شود که بزرگترین موهبت های الهی یعنی حیات و زندگی به او اضافه شود؛ در قرآن کریم از این حالت زمین، از این تجربه حیاتی که برای این موجود رخ می دهد، مکرر یاد شده است.

این نویسده حوزوی بیان کرد: در حدود پانزده بار در قرآن کریم به این موضوع اشاره شده، ولی به عنوان یک درس و یک تعلیم و یک حکمت آموختنی. سهم ما انسانها از بهار، تفكر و تدبر از آيات قرآن کریم است.

اولین درس قرآنی بهار

وی گفت: اولین درسی که از بهار ما می توانیم بگیریم تغییر کردن است. بهار این درس را به ما می دهد بهاری که درختانش مرده بودند زمین افسرده بود از برکت باران زمین به جنبش و حرکت در می آید، می بینید که آرام آرام به فصل بهار و اعتدال رسیده است تغییر کرده زیبایی همه جا را گرقته است. سروری بیان کرد: اولین نکته ای که ما نگاه می کنیم می بینیم که طبیعت تغییر کرده است ما هم می توانیم تغییر کنیم انسانها هم می توانند تغییر کنند.

وی افزود: اولین سعادت و خوشبختی ما این است که امسال تصمیم بگیریم خودمان را پالایش کنیم و دستور خدا و حرف خدا را زمین نگذاریم؛ این مساله به خودی خود یک تغییر بسیار مثبت است.

قدرت الهی؛ درس دوم بهار

نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل بیان کرد: درس دومی که از بهار می گیریم ایمان و باور است که طبیعت را به این زیبایی اندام سبز پوشانده است چه قدرتی در کار است ایمان به خالق و پروردگار، ایمان تاثیر مهمی در زندگی دارد ایمان باعث می شود که انسان امید پیدا کند .

وی افزود: اگر ايمان در وجود انسان شكل گرفت بالاترين سرمايه را انسان در اين دنيا بدست آورده است، ايمان پشتوانه اخلاق، عفت، پاكدامني، عدالت است همه اين مسائل اخلاقي پشتوانه اش ايمان و اين باور است.

این محقق حوزوی تصریح کرد: علاوه بر ايمان به خدا ايمان به رستاخيز و زنده شدن دوباره انسان شكل مي گيرد در بهار خيلي سهم والايي خداوند متعال براي ما قرار داده است همه اش خوردن و آشاميدن و تخمه شكستن نيست تدبر در خلقت است كه ما را به آفرينش رهنمود كند، ما را به ايمان و تقوا برساند و به اين باور برساند كه همينطور كه طبيعت مرده جان مي گيرد و زنده مي شود همه انسانها مي ميرند و روزي زنده مي شوند اين سهم عالي انسانها از بهار است

این استاد حوزه یادآورشد: خداوند متعال می فرمایند: «و تری الارض هامدة» شما زمین را می بینید هامدة یعنی خشک و افسرده، جامد و بی روح است«فاذا انزلنا علیه الماء اهتزت» باران که روی زمین می آید زمین به جنبش در می آید و «ربت» فزونی می گیرد درختها به حرکت در می آید باد گرم هم می آید آنها را تکان می دهد و به حرکت در می آید.

وی افزود: در ادامه آمده است که «وانبت من کل زوج بهیج» می بینی که از دل طبیعت مرده و از این دل درخت به ظاهر خشک انواع گیاهان،گلها،روئیدنیها،انواع گیاهان «بجهت زا» وقتی نگاه می کنی آدم به شوق و ذوق می آید و لذت می برد شوق در آدم ایجاد می کند؛ سپس بیان می کند که «ذلک بان الله هو الحق» خدا را ببینید ایمانت نسبت به خدای تبارک و تعالی زیاد شود.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: یه یک باغچه شما نگاه کنید یک آب و خاک انواع و اقسام گلها ، سبزیها با طعم های مختلف چه کسی به وجود آورده است که در دل این طبیعت و خاک این اندازه قدرت گذاشته است « و انه یحیی الموتی». اين سهم انسان است به او ايماني كه بايد دست پيدا كند دست پيدا مي كند حالا ايماني كه در وجودش زنده شد تاثير آن روح و جسمش سالم مي شود سعي مي كند به دستورات او عمل كند اين ايمان پشتوانه حجاب و عفت است، اين ايمان بالاترين سرمايه است اگر كسي اين سرمايه را نداشته باشد هيچي ندارد.

وی گفت: تجارت سودآور در گرو ايمان به خدا است.در يكي از آيات مي فرمايد «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى تِجَارَةٍ تُنجِيكُم مِّنْ عَذَابٍ أَلِيمٍ » مي خواهيد شما را راهنمايي كنم به يك تجارت سودآور تا از بدبختي و دردناكي نجاتتان بدهد و سود سرشارببريد؟ «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ»(سوره صف، آيه 11و10)ايمان به خدا بياوريد.

حجت الاسلام و المسلمین سروری اظهارکرد: اگر در این عالم تفکر کنیم قطعا خدا را می بینیم؛ انسان به صحرا، كوه و دشت و به هر كجا نگاه كند قدرت، وجود و هستي او را مي بينند خوب اين يكي از بركات بهار براي ما انسانهاست.

وی گفت: نکته جالب تر اینکه اصلا نوروز روز ایمان به پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و ائمه معصومین(علیهم السلام) است؛ «وَ أَنْ يُؤْمِنُوا بِرُسُلِهِ وَ حُجَجِهِ» روز نوروز روزی است که خدا پیمان گرفته هم خدا را پرستش کنند و هم ایمان به پیغمبران الهی پیدا کنند به حجت خدا ایمان بیاورند «وَ أَنْ يُؤْمِنُوا بِالْأَئِمَّةِ علیهم السلام» در واقع چنین روزی است که به امامان معصوم ایمان بیاورند.

حجت الاسلام و المسلمین سروری افزود: بعد از پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم)به جانشین حقیقی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) مومن بشوند؛ «وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ طَلَعَتْ فِيهِ الشَّمْسُ» نوروز اولین روزی است که خورشید بر آن تابید؛ اولین روزی که خورشید به دنیا طلوع کرده در نوروز بوده است؛ سپس حضرت بیان می دارند که «وَ مَا مِنْ يَوْمِ نَيْرُوزٍ إِلَّا وَ نَحْنُ نَتَوَقَّعُ فِيهِ الْفَرَجَ»هر روز نوروز که می آید ما انتظار فرج و ظهور حضرت صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را داریم «لِأَنَّهُ مِنْ أَيَّامِنَا» چون نوروز از ایام ما محسوب می شود «وَ أَيَّامِ شِيعَتِنَا» نوروز از ایام شیعیان ما محسوب می شود «حَفِظَتْهُ الْعَجَمُ» ایرانیان او را حفظ کردند «وَ ضَيَّعْتُمُوهُ أَنْتُمْ» و امام خطاب به معلی می کند اما شماها آن را ضایع کردید«وَ هُوَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ سَنَةِالْفُرْسِ».

نویسنده کتاب اتحاد ملی انسجام اسلامی بیان کرد: این اولین روز از سال ایرانیان محسوب می شود اما در واقع از همه شیعیان است؛ این تعبیر زیبا از امام صادق(علیه السلام) درباب تفسیر عید نوروز است؛ ایرانیان او را حفظ کردند سنتهای بسیار نیکو، نظافت، پاکیزگی، صله رحم کردن، به دیدار فقرا و نیازمندان و کمک به آنها جزء دین است و از سالی که نظام جمهوری اسلامی هم برپا شد نوروز آن جایگاه خودش را در بین ما پیدا کرد.

وی گفت: این سنت های باارزش  با نبایدچشم هم چشمی، اسراف کردن ، وگناه چهره اش خراب نشود؛ امام علی (علیه السلام) بیان می دارند که «کلُّ یَوْمٍ لَا یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ فَهُوَ عِید» در هر روزی که نافرمانی خدا نکنی (گناه نکنی) آن روز عید تو است.

درس سوم از بهار یاد معاد است

این استاد حوزه بیان کرد: خداوند در سوره فاطر آيه 9 خداوند مي فرمايد كه اين بهار خودش يك رستاخيز و يك قيامت كوچك است كه هر ساله اين قيامت كوچك را انسان با چشم خودش مي بيند مي فرمايد«وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ» خدا بادها را مي فرستد «فَتُثِيرُ سَحَابًا» اين ابرهاي را به حركت در مي آورد.

وی گفت: سپس خداوند بیان می دارد که «فَسُقْنَاهُ إِلَى بَلَدٍ مَّيِّتٍ» ما به اين ابرها دستور مي دهيم در سرزمينهاي خشك ببارد «فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ» اين زمين بعد از اين باران كه مي آيد سرسبز مي شود «بَعْدَ مَوْتِهَا» اين زمين بعد از مردن زنده مي شود؛ حالا آن نتيجه اي كه خدا مي خواهد بگيرد به ما تدبر و دستور تفكر بدهد مي فرمايد آن است که «كَذَلِكَ النُّشُورُ» نشور يعني خروج و زنده شدن، قيامت هم هينجور است اين رستاخيز كوچك شما هر سال داريد مي بينيد چرا رستاخيز بزرگ را شما انكار مي كنيد؟

حجت الاسلام و المسلمین سروری افزود: مثل اينكه معماري بگويد اين ساختمان را من خراب مي كنم و دوباره مي سازم هيچ كس نمي گويد دروغ مي گويد. خدا مي فرمايد من اين جهان مرده را زنده مي كنم همه مي ميريد و من قدرتش دارم كه دوباره زنده كنم و انسان هر ساله یک رستاخیر کوچک را می بیند.

درس چهارم  از بهار درس توحید است

این نویسنده حوزوی بیان کرد: يكي از درسهاي بزرگي كه قرآن مجيد به ما انسانها از بهار مي دهد خداشناسي، توحيد و قدرت خداي تبارك و تعالي است؛ تمام اين طبيعت به حركت و جنبش در مي‌ آيد زير قدرت او قرار مي گيرد نشان مي دهد هرچه هست از اوست.

وی گفت: بر همه ما است که او را بايد بشناسيم قدرت، توانايي، خلاقيت خداوند متعال در تمام طبيعت كه ما مشاهده مي كنيم حتي در جان، جسم و روح خودمان خلاقيت خداي تبارك و تعالي را مشاهده مي كنيم. يكي از درسها اين است كه توانايي او را بشناسيم انس پيدا كنيم .

درس پنجم از بهار تاکید بر سنتهای خوب و با ارزش در این فصل

این استاد حوزه اظهارکرد: یک روایت بسیار زیبا از امام صادق(علیه السلام) در باب نوروز خدمتتان عرض می کنم؛ یکی از اصحاب امام صادق(علیه السلام) به نام معلی بن خنیس می گوید من روز نوروز خانه امام صادق(علیه السلام) آمدم.

وی گفت: امام فرمودند «فَقَالَ أَ تَعْرِفُ هَذَا الْيَوْمَ» آیا امروز را می شناسی؟ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ گفت جانم به فدایت فرمودند «هَذَا يَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْعَجَمُ» این روزی است که عجمها و ایرانیان بزرگ می دانند«وَ تَتَهَادَى فِيهِ» در این روز هدیه به همدیگر می دهند.

وی افزود: «فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقُ علیه السلام وَ الْبَيْتِ الْعَتِيقِ الَّذِي بِمَكَّةَ»؛ واو قسم است «الْعَتِيق» یعنی خانه قدیمی، اولین خانه ای که در این کره خاکی برای مردم ساخته شد خانه خدا بود.

این استاد حوزه تصریح کرد: امام قسم می خورند قسم به خانه قدیمی که عتیق است آن هم خانه در مکه است؛ یعنی قسم به کعبه، «مَا هَذَا إِلَّا لِأَمْرٍ قَدِيمٍ» این نوروز چیز جدیدی نیست که ایرانیان او را انتخاب کرده باشند این یک امر قدیمی است یعنی عمر طولانی دارد؛ «أُفَسِّرُهُ لَكَ» من برای تو این را تفسیر و بازگو می کنم (تفسیر یعنی کشف کردن حقیقت و پرده را کنار می زنند) و نوروز را برای شما بیان می کنم.

وی گفت: «حَتَّى تَفْهَمَهُ» تا تو حقیقت نوروز را درک کنی، ببینید این نوروز چه حقیقتی دارد؟ معلوم می شود این عید نوروز مورد تایید اسلام قرار گرفته است«يَا مُعَلَّى» خطاب به معلی بن خنیس می کنند «إِنَّ يَوْمَ النَّيْرُوزِ»ما به فارسی نوروز می گویم «هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَخَذَ اللَّهُ فِيهِ مَوَاثِيقَ الْعِبَادِ أَنْ يَعْبُدُوهُ» نوروز روزی است خدا عهد و پیمان از بندگان گرفته که او را عبادت کنند او را بشناسند و بندگی کنند.

این نویسنده حوزوی اظهارکرد: خدایی که همه چیز به دست اوست جهان مرده را لباس سبز می پوشاند؛ تدبیر عالم به ید قدرت اوست این روز خداشناسی و توحید است و روزی که خداوند از انسانها عهد گرفته که فقط فقط بنده او باشند و او را بپرستند؛ «وَ لَا يُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً» هرگز به خدا شرک نیاورند.

وی گفت: انسان باید به این نتیجه برسد که از بت، کاری ساخته نیست؛ امروز بخش عظیمی از جهان و از جمله هندوستان و کشورها دیگر اینها مشرک هستند و بت پرستی می کنند که هیچ قدرتی ندارد؛ به دست خود انسان ساخته شده است می فرمایند نوروز روزی است که خدا را بندگی کنند او را بشناسند و شرک به خدا نیاورند.

نکته پایانی

وی تصریح کرد: اینکه دقت وتوجه  وتامل و تفکر به دعای تحویل سال که دارای مضامین بلندی است که برگرفته از معارف اهل بیت علیهم السلام است.از هر جهت نگاه مثبتی را برای ما در زندگی ایجاد می کند.

این استاد حوزه در تشریح دعای تحویل سال گفت: در این دعا می خوانیم که ای خدایی که پروردگار ما هستی، هم دانایی و توانا، ای عزیز شکست ناپذیر، ای خدایی که خالق آسمان و زمین هستی و تدبیر زمین و زمینیان به دست توست، ای خدای که مقلب القلوب هستی، قلبهای را دگرگون می کنی و همه چیز به دست توست، در این سال جدید احسن الحال را به همه ما کرامت بگردان.

وی گفت: احسن الحال یعنی بهترین حالت در زندگی که کارهای ما خدایی باشد و ما بتوانیم به بندگان خدا خدمت کنیم؛ بتوانیم گره ای از کسی باز کنیم و بتوانیم زندگی خودمان را زندگی خدایی قرار دهیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha