جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
 یادمان شهدای شرهانی

حوزه/ یادمان شهدای شرهانی در خط مرزی و در جنوب استان ایلام، حقیقتاً بقیع یادمان های دفاع مقدس است که هنوز هم می توان غربت و مظلومیت سربازان صدیق و فداکار خمینی کبیر را در آن حس و درک کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گاه یک جغرافیا و یک تاریخ به جهت ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود ، آن گاه که امتداد می یابد در بستر همه زمان ها و مکان ها به کانون الهام بخشی مبدل می شود که قابلیت تکثیر پیدا می کند و از این رهگذر چنان امتدادی می یابد که گویی از ازل تا به ابد لاینقطع بوده و چونان رودی زلال در بستر زمان و مکان جاری بوده است.

عاشورا و کربلا بی گمان از همین جنس است که به خصوص در عصر خمینی کبیر، بارها و بارها در جبهه های غرب و جنوب تکرار شد و این تکرار البته لذت بخش ترین وقایع حیات آدمی است هر چند که با درد و رنج نیز توأم بوده اما چه می توان کرد که به تعبیر سید شهیدان اهل قلم ، ما را به سیاره رنج آورده اند و از رهگذر این رنج و سختی ، نیکنام آن کسی است که چون شهدا ، به مقام بالای بندگی و عبودیت رسیده و بدین سبب لبخند رضایت را بر لبان ولی خدا بنشاند.

در ایام تعطیلات نوروزی، توفیقی دست داد تا بار دیگر مهمان یادمان های شهدا در مناطق عملیاتی استان های ایلام و خوزستان در محور جنوب غرب شویم.

در این بین، یکی از مناطق عملیاتی که هنوز هم بوی غربت و مظلومیت از آن به مشام می رسد، یادمان شهدای شرهانی در حد فاصل یکصد کیلومتری اندیشمک و در استان ایلام است که وجب به وجب خاک مقدس آن ، نظاره گر رشادت و حماسه عظیم رزمندگان عملیات های محرم و والفجر یک بوده است.

در واقع شرهانی نام پاسگاه مرزی در همین منطقه است که خاک آن در دو عملیات یاد شده بر گام‌های استوار رزمندگان اسلام بوسه زد و این چنین با وجود همه محرومیت ها و مظلومیت برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم آبرومند شد.

امروز شرهانی یادمانی است که در میانه ی مناطق چم هندی، چم سری و عین‌خوش میزبان قدوم خیل عظیم مشتاقان و عاشقان ولایت و شهادت است. این یادمان به همراه یادمان‌های دوکوهه، فکه و فتح‌المبین از شمالی‌ترین یادمان‌های سرزمین‌های جنوب به شمار می رود که هنوز هم در آغوش آن، پیکرهای پاک و مطهر شهدای گمنام قرار دارد.

شرهانی ، شرح حماسه عاشقی و تدبیر و فرماندهی بزرگانی چون شهید زین الدین ، شهید خرازی ، شهید ردانی پور و نیز شهید حسن باقری است؛ فرماندهان بی ادعا و مخلصی که چون سربازان و رزمندگان پا به رکاب تیپ و لشکر خویش، برای اعتلای اسلام و تحقق فرمایشات خمینی کبیر ، جان شیرین خویش را فدا کردند و این فداکاری ها برای امروز و هر روز ما بالاترین درس است که هدف را گم نکنیم.

«معراج الشهدا» مهمترین جاذبه معنوی یادمان شرهانی است چه آن که مکان پیدا شدن پیکرهای بیش از یک هزار شهید دفاع مقدس بین سال‌های 71 تا 85 است که در محورهای عملیاتی محرم، فتح‌المبین، قدس3، عاشورا، والفجر مقدماتی، والفجر1، والفجر3، والفجر6 و مناطق عملیاتی مهران، میمک و سومار یافت شده اند.

با این وجود مزار یک شهید گمنام نیز به این منطقه جلوه دیگری از مظلومیت و حقانیت ماندگار بخشیده و از این رو به درستی باید شرهانی که را شرح عاشقی شهیدانی دانست که در مقام شهود خویش، بقیع دیگری در خطه جنوب غرب کشور پدید آوردند.

امام شهیدان چه زیبا فرمود که شهید نظر می کند به وجه الله و شهدای ما به راستی که با قبولی در کلاس درس سیدالشهدا(ع) به چنان مقامی رسیدندکه همه ما غبطه آن را می خوریم و حق نیز همین است.

البته که دفاع همچنان باقیست و معرکه شهادت همین حوالی است؛ دلی باید باشد که درک شهادت داشته و ناب ترین لحظات خدایی را برای خود رقم بزند تا دست یابد به آن جا که شایسته مقام خلیفه اللهی اوست.

خلاصه آن که در روزگار ما که هر کسی به خیال خود به دنبال حالِ خوش است ، غافل از آن که اوقات خوش آن بود که با دوست به سر شد و شهیدان بهترین دوست انسان هستند به شرط آن که حق رفاقت را درباره آن ها به درستی و تمام و کمال رعایت کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha