چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سومین نشست گفت‌وگوهای اسلام و بودیسم در تايلند

حوزه/ سومين نشست گفت‌وگوهاي اسلام و بوديسم با حضور نمایندگانی از ۴ کشور تایلند، میانمار، سریلانکا و ایران، در دانشگاه چولا لانگ کورن تایلند برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» با همكاري رايزني فرهنگي ايران در تايلند، دانشگاه معتبر و ممتاز چولا لانگ کورن (قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه تایلند با بیش از یکصد سال سابقه فعالیت)، سازمان  صلح و حقوق بشر تايلند (متشكل از فعالان فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مسلمان شیعه و سنی تايلند) و مركز بين‌‌المللي اديان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، سومين نشست گفت‌وگوهاي اسلام و بوديسم به صورت بين‌المللي و با حضور نمایندگانی از کشورهاي تایلند، میانمار، سریلانکا و ایران، در تايلند برگزار شد.

در اين دور از گفت‌وگوها انديشمنداني از میانمار (سه نفر از مانک‌های عالیرتبه بودایی و 2 نفر از روحانیون شیعی و تعدادی از فعالان مسلمان میانماری)، سریلانکا (یک نفر از مانک‌های عالیرتبه)، ایران (هیأت اعزامی از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي متشكل از مظلومی، گواهی، قنبری و صبوری) و تايلند (ترکیبی از مانک‌های عالیرتبه، استادان دانشگاه از مسلمانان و بودايیان و روحانیون شیعه و سنی) مشاركت داشتند. سفیر ايران در تایلند، معاون شیخ‌الاسلام تایلند، رئیس دانشگاه چولالانگ کورن، نماینده وزارت فرهنگ تایلند و نماینده دفتر شیخ‌الاسلام تایلند از ديگر شخصیت‌هایی بودند که در این همایش حضور یافتند.

روز نخست

همایش در طول 2 روز کاری فشرده در چهار بخش مستقل اجرا شد و برنامه‌هاي روز نخست به اين شرح بود:

باندیت یو آرپورن، ريیس دانشگاه چولالانگ کورن طي سخناني از شروع فعالیت‌های مشترک فرهنگی و علمی میان اين دانشگاه و رایزنی فرهنگی ايران تمجید و حمایت خود را از گسترش اینگونه فعالیت‌های فرهنگی و علمی مشترک با ایران اعلام کرد.

محسن محمدی، سفير كشورمان در تايلند سخنراني افتتاحيه را ايراد كرد و طي آن با بیان اینکه تمامی ادیان از جمله دين اسلام و آيين بودا، همواره بر صلح و دوستي و مدارا و همزيستي مسالمت‌آميز انساني تأكيد داشتهاند، گفت:  تاریخ ادیان نشان میدهد که افراطگرایی مذهبی در زمانهایی به نوعی در همه ادیان ظهور کرده است. در حالیکه این ادیان، خود منابع ایجاد صلح بین بخشهای مختلف بشریت هستند، اما شوربختانه سابقه تاریخی برخی از پیروان آنها از خشونت عاری نیست.

وي افزود: از این رو، احیای پیام راه اعتدال و یا ملت معتدل و متعادل یک وظیفه فوری است؛ به ویژه امروزه که افراطگرایی ناسیونالیستهای مذهبی و بنيادگرایان دینی بشریت را تهدید میکند.

محمدی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره بر پرهیز از خشونت تأکید داشته و در همین راستا، دکتر حسن روحانی، ربیس جمهور محترم ایران در سال 2013 «قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطگرایی» را به مجمع عمومی سازمان ملل ارايه داد که با اجماع به تصویب رسید.

در ادامه پیام شیخ‌الاسلام تایلند قرائت شد و پس از آن محمدرضا زينلي، رایزن فرهنگی كشورمان در تايلند به طور خلاصه به تاریخچه برگزاری این همایش و دورهای قبلی آن اشاره و ابراز امیدواری کرد كه این همایش‌ها بصورت مستمر و مکرر برگزار شود تا زمینه‌های سوءتفاهم میان ادیان مختلف به ویژه اسلام و بودیسم از میان برداشته شود.

پس از پايان سخنراني‌ها میزگرد «اسلام و بودیسم در بحران‌های انسانی و نقش ادیان در آنها» با مدیریت و اجرای جیرایود سینتوپان، مدیر مرکز مطالعات آسیای جنوبی دانشگاه چولا لانگ کورن تايلند و با حضور مرتضي صبوری (معاون مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی)، آشین داماپیا (مانک عالیرتبه از میانمار)، شریف سی چرن، (معاون شیخ‌الاسلام تایلند) و تانومسینگ کوزول ناوین (مدیر بنیاد بودایی داما دراپ تایلند) برگزار شد که در آن مقالات شركت‌كنندگان ارايه شد و در بخشي از آن به پرسش‌های حاضران و نقد منتقدان پاسخ داده شد.

همچنين در نوبت بعد از ظهر نخستين روز اين دور از گفت‌وها میزگرد «چالش‌های پیش روی ادیان و مذاهب در جهان معاصر» با حضور مظلومی (معاون فرهنگی بعثه حج مقام معظم رهبری)، کالوپاهانا ترو (مانک عالیرتبه سریلانکا)، گواهی (ريیس انجمن مطالعات ادیان جهان) و شیخ محمد شریف کیت سومبون (مشاور بنیاد مطالعات اسلامی تايلند) برگزار شد.

در ديگر ميزگرد اين دور از گفت‌وگوها در روز نخست، چاران معلولیم (استاد دانشگاه تاماسات تایلند)، قنبری (استاد دانشگاه ادیان ایران)، پین نیاوو باتا (مانک عالیرتبه میانمار) و کارون کویا از تایلند، درباره موضوعات مختلفی در خصوص اختلاف بین ادیان و ریشه‌یابی علل و عوامل بروز اختلافات و شیوه‌های تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز بین پیروان ادیان به بحث و تبادل نظر پرداختند.

روز دوم

در ابتداي دومين روز از سومين دور گفت‌وگوهاي اسلام و بوديسم نيز میزگرد تخصصی و کارشناسی با رویکرد بیان صریح مواضع و دیدگاه‌های مسلمان و بودايي با حضور هیأت ایرانی، هیأت مانک‌های میانماری و گروهی از مسلمانان و شیعیان میانمار و نماینده بودايیان سریلانکا و نيز ريیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چولالانگ کورن و رایزن فرهنگی ايران در تایلند برگزار شد و در طي آن درباره موضوعات کنکاشی پیرامون علل و عوامل افراط‌گری در حوزه اندیشه‌های دینی، نقش رهبران مذهبی در ایجاد خشونت و درگیری، بردباری و آرامش نسبت به پیروان سایر ادیان در اسلام و بودیسم، نقش تعالیم دینی در نظام آموزش کودکان و نظام آموزش دینی در اسلام و بودیسم، بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

در نوبت بعد از ظهر روز دوم هم حدود 40 نفر از شخصیت‌های دینی، فرهنگی و سیاسی تایلندی كه به طور ویژه دعوت شده بودند در جلسه مشترکی با هیأت‌های ایرانی، میانماری و سریلانکايی به بحث آزاد و رو در رو در خصوص مسايل و موضوعات مورد اختلاف و مورد اتفاق طرفین پرداختند.

در این جلسه مظلومی و گواهی به نمایندگی از هیأت ایرانی و همچنین اعضای هیأت عالیرتبه مانک میانماری و نیز مانک سریلانکا، به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و از گروه میهمانان تایلندی نیز عمران معلولیم، از اساتید معروف و علمای دینی تایلند، مغ سلیمان، ربیس سازمان غیردولتی صلح و حقوق بشر تایلند و نماینده سابق 4 دوره پارلمان تایلند، آشین واتوا کرابو آبوت، مانک برجسته و چهره معروف رسانه‌ای در جامعه مانکی تایلند، الیاس کیتاراتای، ريیس انجمن مطالعات اسلامی تایلند و تعدادی از روحانیون مسلمان و بودايی و استادان دانشگاه سخنرانی كردند و به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود و نقد و پرسش و پاسخ نسبت به نظرات دیگر سخنرانان پرداختند.

در پایان این همایش دو روزه بیانیه مشترکی به عنوان قطعنامه با استفاده از خلاصه مطالب و نکات و نظرات مطرح شده در طول 2 روز برگزاری همایش تنظیم شد بود كه توسط رایزن فرهنگی كشورمان قرائت شد و نسخه‌ای از آن در اختیار شرکت‌کنندگان در همایش قرار گرفت.

این همایش به طور مستقیم از طریق پخش زنده تصویری در شبکه‌های اجتماعي فیسبوک پخش شد و رکورد 10 هزار بیننده در پخش زنده را از خود برجای گذاشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha