جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امامزاده سلطان کریمشاه

حوزه/ظرفیت فرهنگی بقاع متبرکه موضوع مهمی است که نه تنها نمی شود از آن غافل شد، بلکه باید برای بالا بردن کیفیت آن، حداکثر تلاش مردم و مسئولین را می طلبد تا بتوان از ظرفیت معنوی این اماکن خلأ های موجود فرهنگی را پر کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پیوند ناگسستنی مردم با امامزادگان و بقاع متبرکه گویای روحیه دین مداری، امیدواری، انسجام و یکپارچگی دینی و معنوی ساکنان منطقه است.

در دنیای امروز ماهواره‌ها و تبلیغات مدرن همه بر سر تنوع اعتقادی و دینی تبلیغ می‌کنند و می‌کوشند که نه تنها شیعیان، بلکه تمامی مسلمانان را متوجه مذاهب دیگر کنند و آن ادیان را در نظر جوانان خوب و مطلوب جلوه دهند.

دشمنان برای دور ساختن مسلمانان از جنبه‌های ولایت مدارانه و فقیهانه اسلام، برآنند که نظرها را به برداشت های صوفیانه محض از دین و عرفان های نوظهور جلب کنند.

در چنین شرایطی یک امامزاده، در صورتی که فعال و قطب فرهنگی باشد؛ می تواند از عهده مقابله با غرب زدگی برآمده و مانع ذوب شدن فرهنگ دینی و ملی مسلمانان در مقابل موج جهانی شدن باشد.

در این میان مسئولیت خطیری که بر دوش اهل فن همواره سنگینی می‌کند، حفظ میراث گرانبهای معنوی و مذهبی اسلام و معرفی صحیح فرهنگ و هویت ملت مسلمان بوده است.

معرفی آستان امامزاده سلطان کریمشاه (ع)

آستان امامزاده سلطان کریمشاه (ع) در شهرستان سرایان، روستای کریمو واقع شده است، اين روستا از شمال به کوه سفيد و از شمال شرقی به کوه بيم محدود می‌شود و فاصله آن تا شهر سرايان 25 كيلومتر است.

روستای کریمو بر مسیر جاده آسفالته سرایان ـ کاخک قرار دارد و تا زیارتگاه امامزاده سلطان محمد عابد کاخک 18 کیلومتر فاصله دارد.

آستان امامزاده سلطان کریمشاه (ع) در منطقه ای ییلاقی قرار گرفته و اقليم آن معتدل و نيمه خشک است، آب و هواي اين روستا در بهار و تابستان و اوايل پاييز، مطبوع و دلپذير و در زمستان‌ها سرد است و رودخانه کال سبز کاخک از کنار روستا می‌گذرد.

بافت قديمی و بنای اما‌مزاده سلطان کريمشاه از قدمت و پيشينه کهن روستا حکايت دارند، آبشار زیبای سبز رود و چشمه سارهای فراوان، آب و هوای مساعد و اراضی مستعد، موجبات رشد درختان گردو در کنار سپید کوه شده است.

در خصوص بانی ساخت بنای این امامزاده اطلاع درستی در دست نیست و آنچه سالخوردگان بیاد می آورند، ساختمان گلی ـ سنگی به صورتی کاملاً سنتی در اندازه ای کوچک بود که در اطراف آن تعدادی ایوانچه دیده می شد.

در دوره های بعدی که توسعه فضای حرم در برنامه کاری هیأت امنا قرار گرفت؛ با استفاده از آجر و سنگ، ستون های ضخیم ایجاد شد تا گنبدهای متعدد بر فراز آنها قرار گیرد.

بازسازی ساختمان جدید امامزاده در سال 1360 با زیربنای 400 متر مربع انجام گردید، در مرحله بازسازی بر فراز بقعه گنبدی مرتفع ایجاد شد.

آیینه کاری امامزاده سلطان کریمشاه با هزینه‌کرد 52 میلیون تومان

رئیس اداره اوقاف سرایان پیرامون این بقعه متبرکه به خبرنگار خبرگزاری حوزه در بیرجند، اظهار داشت: آیینه کاری حرم بر روی همان ساختار قدیمی در سال 1387 با هزینه 52 میلیون تومان با کمک خیران صورت گرفت.

محمدرضا حاجتی‌برون با اشاره به اینکه اولین ضریح این امامزاده چوبی، دومین ضریح فلزی و سومین ضریح آلومینیومی بود، بیان داشت: ضریح فعلی امامزاده مطلا است که با استفاده از آهن و نقره و طلا در ابعاد 3/3 در 3/2 متر توسط هنرمندان اصفهانی ساخته شده است.

وی اعلام کرد: ضریح فعلی امامزاده با هزینه‌کرد 12 میلیون تومانی که 4 میلیون آن را اداره کل اوقاف و امور خیریه پرداخت نموده، ساخته و در سال 1384نصب شد.

رئیس اداره اوقاف سرایان احداث دو گلدسته با هزینه کرد 37 میلیون تومانی از دیگر اقدامات عمرانی این امامزاده ذکر کرد و افزود: همچنین طرح جامع این بقعه متبرکه در سال 1390 در زمینی به مساحت 4 هکتار ابلاغ و در حال اجرا است.

آستان امامزاده سلطان کریمشاه(ع) قطب فرهنگی منطقه

حاجتی‌برون با اعلام این مطلب که در ایام و مناسبت‌های خاص به ویژه اربعین و عاشورا، تحویل سال و شب های جمعه خیل عظیمی از مردم به این امامزاده مشرف می‌شوند، تصریح کرد: جذب خادمین داوطلب، اجرای نقاره خوانی به هنگام تحویل سال، برگزاری کلاس های آموزشی، برگزاری دعای کميل و ندبه، برپايی نمايشگاه، برگزاری همايش ها، احداث خانه روحانی و ایجاد پارک کودک، آستان امامزاده سلطان کریمشاه (ع) را به قطب فرهنگی تبدیل کرده است.

وی تعزيه‌خواني و توزيع نذورات را از مهم‌ترين مراسم برگزار شده در آستان مقدس امامزاده سلطان کریمشاه(ع) ذکر کرد و یادآور شد: هر سال چند هزار نفر برای شرکت در این مراسم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به این امامزاده مشرف می‌شوند.

رئیس اداره اوقاف سرایان به موقوفات آستان مقدس امامزاده سلطان کریمشاه(ع) اشاره کرد و گفت: این امامزاده دارای موقوفاتی مانند دو شبانه روز آب از قنات مزرعه کلاته زرد، چند قطعه زمین از اراضی کره، یک فنجان آب از قنات الله آباد و چند قطعه زمین از اراضی رودهن می باشد.

حضور سالانه بیش از 30 هزار زائر در بقعه متبرکه سلطان کریمشاه(ع)

حاجتی‌برون با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار زائر در این بقعه متبرکه حضور می‌یابند، اضافه کرد: این زیارتگاه علاوه برجاذبه های تاریخی به علت قرار گرفتن در یک دره سرسبز و ییلاقی با آب و هوای مطبوع و آبشار زیبای سبزرود و کوه‌های مرتفع سبب جذب گردشگران و مسافران شده است.

وی احداث پل ارتباطی امامزاده با اعتبار 28 میلیون تومانی، ساخت سرویس های بهداشتی با اعتبار 14 میلیون تومانی را از اهم اقدامات عمرانی انجام شده در این مکان مقدس ذکر کرد.

رئیس اداره اوقاف سرایان جذب کمک های نقدی زائرین جهت تأمین غذای زوار در ایام خاص، همکاری آموزش و پرورش در جهت اسکان زائرین و تأمین تجهیزات و نیروهای انسانی مورد نیاز و همکاری میراث فرهنگی در ایجاد تعدادی آلاچیق را از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این آستام مقدس بیان کرد.

اجرای طرح آرامش بهاری در 5 بقعه متبرکه شهرستان سرایان

حاجتی‌برون در ادامه از اجرای طرح آرامش بهاری در 5 بقعه متبرکه شهرستان سرایان خبر داد و گفت: طرح آرامش بهاری در امامزادگان سلطان کریمشاه کریمو، سلطان مصیب(ع) مصعبی، سلطان ابوالقاسم قاسم آباد، سید حسن(ع ) دوست آباد و سید محمد دوست آباد برگزار می شود.

وی از وجود 10 واحد زائرسرا با ظرفیت اسکان روزانه 50 نفر دربقاع متبرکه سرایان خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای طرح آرامش بهاری تاکنون 34 هزار و  906 نفر به زیارت امامزادگان و بقاع متبرکه شهرستان سرایان مشرف شدندکه از این تعداد یک هزار و 728 نفر در زائرسراها و سوئیت های اقامتی بقاع متبرکه اسکان یافتند.

رئیس اداره اوقاف سرایان خدمت رسانی مطلوب به زائران و مسافران نوروزی، تقویت باورهای دینی و مذهبی و همچنین تبدیل بقاع متبرکه به قطب‌های فرهنگی را از اهداف طرح آرامش بهاری ذکر کرد و گفت: آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه از جمله اماکن مذهبی هستند که می توانند فضای روحی و روانی جامعه را به سمت صحیح هدایت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha