جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام گنجی

حوزه/ حجت الاسلام گنجی با بیان این که انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت‌های علما و فضلای حوزه های علمیه بود، گفت: اگر حوزه های علمیه نسبت به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن بی توجهی کنند، نعمت جمهوری اسلامی از همه ما گرفته خواهد شد زیرا خداوند متعال با هیچ امت و ملتی عقد اخوت نبسته است.

حجت الاسلام محمد گنجی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با گرامی داشت 12 فروردین روز جمهوری اسلامی با بیان این که انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت‌های طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه بود، اظهار داشت: حفظ و استمرار روحیه انقلابی‌گری در حوزه های علمیه، موجب ماندگاری نظام جمهوری اسلامی است یعنی چنانچه روحیه انقلابی‌گری در حوزه‌های علمیه نباشد شاید به جرئت بتوان گفت که نظام جمهوری اسلامی هم حفظ نخواهد شد.

وی با اشاره به برنامه‌های مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) در حفظ روحیه انقلابی گری طلاب، گفت: تولیت محترم حوزه حضرت آیت الله مجتهد شبستری که خود از شخصیت های مبارز، انقلابی و بارز نظام جمهوری اسلامی هستند، بر مباحث و مسائل مرتبط با انقلاب اسلامی بسیار تاکید دارند از این رو در همه اتفاقات و رویدادها، حوزه علمیه آیت الله ایروانی مواضع صریح و محکمی در دفاع از کیان و آرمان های انقلاب اسلامی دارد.

مدیر مدرسه علمیه ایروانی(ره) ادامه داد: پیرو تأکیدات تولیت محترم حوزه و در راستای ارتقاء بصیرت و بینش سیاسی طلاب مدرسه علمیه ایروانی دوره ها و گارگاه‌های مختلفی همچون نشست های سیاسی روز، تحلیل دوران مبارزات انقلاب اسلامی، آشنایی با جریان های سیاسی کشور، بررسی شخصیت حضرت امام(ره)، و موضوعاتی از این قبیل برگزار می شود.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: توسعه حوزه‌های علمیه و فراهم شدن شرایط برای حضور و تحصیل طلاب در مدارس علمیه نمونه‌ای از برکات انقلاب اسلامی می‌باشد و شاید برخی طلاب هنوز مطلع نباشند که حضور پررنگ روحانیت در بین مردم، و نشر معارف اسلامی در شبکه‌های سیما و دیگر رسانه های اجتماعی چه فرصت مغتنم و خوبی برای حوزه های علمیه به شمار می رود.

وی افزود: در دوران طاغوت اجازه تبلیغ اسلام ناب محمدی(ص) در این وسعت و با این ابعاد داده نمی شد و مردم دین و اسلام را صرفاً در نماز و روزه می‌دیدند ولی با وقوع انقلاب اسلامی ابعاد مهم اجتماعی اسلام به ویژه نقش آن در زندگی فردی و سیاسی انسان‌ها به خوبی نشان داده شد.

حجت الاسلام گنجی با بیان این که انقلاب اسلامی حاصل مجاهدت‌های علما و فضلای حوزه های علمیه بود، تصریح کرد: اگر در حوزه های علمیه نسبت به انقلابی بودن و انقلابی عمل کردن بی توجهی شود، همین نعمت از همه ما گرفته خواهد شد زیرا خداوند متعال با هیچ امت و ملتی عقد اخوت نبسته است بنا بر این اگر پای دین خدا محکم و استوار ایستادیم، آنگاه نصرت و یاری خدا نیز شامل حال ما خواهد شد.

وی اظهار داشت: باید ارزش آزادی بیان و اندیشه، نعمت استقلال و نعمت عزت و اقتدار اسلام برای طلاب حوزه های علمیه تبیین شود، و برای دستیابی به این مطلب باید گارگاه‌هایی با هدف افزایش دانش سیاسی و ارتقاء مبانی علمی، و آگاهی یافتن نسبت به جریانات سیاسی، برای طلاب و اساتید مدارس علمیه برگزار شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به انتقاد برخی افراد از ناکارآمدی نظام اسلامی در عرصه اقتصادی، گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها با اینکه رابطه بسیار نزدیکی با آمریکا دارند در شرایط بد اقتصادی به سر می برند ولی جمهوری اسلامی با وجود همه دشمنان خارجی و مزدوران قلم به دست داخلی توانسته است در عرصه اقتصادی فعالیت نموده و در حد توان خود مشکلات پیش روی اقتصاد را از میان بردارد.

مدیر مدرسه علمیه ایروانی(ره) افزود: هم اکنون شبهات بسیار زیادی در همه عرصه‌ها متوجه انقلاب و نظام اسلامی است و کسانی که باید به این شبهات پاسخ داده و مسائل را برای مردم تبیین و روشن سازند، روحانیت و حوزه‌های علمیه هستند زیرا حوزه علمیه به عنوان پاسدار انقلاب اسلامی باید نسبت به شبهات و ابهامات به وجود آمده بی تفاوت نبوده و بتواند پاسخ قانع کننده‌ای را ارائه دهد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای سکولاریزه کردن حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: ما باید اسلام ناب محمدی(ص) را به جهانیان تبیین کنیم؛ آنگاه معلوم می شود که آیا سیاست همان اسلام است یا سیاست غیر از اسلام است! اگر وقایع منطقه و کشور را به خوبی رصد کنیم این سوال پیش می آید که چرا اسلامی که در عربستان و کشورهای عربی است مورد تایید آمریکایی‌ها است! ولی اسلام در ایران مورد غضب مستکبرین بوده و اصرار بر جدایی دین از سیاست دارند، با توجه به این مسائل، روشن است که ملت ایران قرائت درستی از اسلام ناب محمدی(ص) دارند.

حجت الاسلام گنجی با بیان اینکه تقویت بنیه علمی و پژوهشی می تواند در حفظ روحیه انقلابی‌گری حوزه‌های علمیه مؤثر باشد، گفت: چنانچه نظام علمی حوزه دقیق، قوی و محکم نباشد و نتواند نظریه پردازی کند، نخواهد توانست پشتیبانی راهبردی از انقلاب اسلامی داشته باشند بنا بر این حفظ روحیه انقلابی‌گری در کنار تقویت بنیه علمی و پژوهشی در حوزه های علمیه به ویژه در رشته های علوم انسانی و فقه حکومتی نقش مهمی در تقویت نظام اسلامی داشته و توانمندی حوزه های علمیه در پاسخ به شبهات را ارتقاء خواهد بخشید.

وی افزود: در همین راستا دفتر پژوهش حوزه علمیه آیت الله ایروانی(ره) نیز نشست‌ها و کارگاه های مختلفی با موضوعات گوناگون علمی در موضوعات مرتبط با دانش افزایی سیاسی، بررسی مبانی و گفتمان انقلاب اسلامی و نظایر این موضوعات را برگزار کرده است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha