جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در ویژه برنامه سالروز وفات حضرت زینب(س)، گفت: یک زن می تواند مشا تحولات تاریخی باشد، آنجا که بنی امیه بعد از واقعه کربلا جشن گرفته بودند، حضرت زینب(س) با یک انقلاب فرهنگی جشن پیروزی آنها را تبدیل به عزا کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در مراسم عزاداری و سوگواری سالروز رحلت حضرت زینب کبری(ع) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، در رواق امام خمینی(ره) اظهار کرد: حضرت زینب کبری(س) تنها کسی بود که هفت معصوم را درک کرد؛ پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) برادران ایشان بودند، امام زین العابدین(ع) و محمدباقر(ع) هم را در کربلا درک کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: تربیت فرزندان شجاع و انقلابی از جمله خصایص این بانوی بزرگ است که در راه امام حسین(ع) فدا شدند، حضرت زینب(س) عصر عاشورا را در حالی مدیریت بحران کرد که برادر، دو پسر خود و 18 نفر از اهل بیت شان را از دست داده بودند،

وی با بیان اینکه بزرگترین جهاد، گفتن حق در برابر طاغوت است، خاطرنشان کرد: حضرت زینب کبری(س) رژیم یزید را استیضاح کرد؛ ایشان بنی امیه را در پایتخت حکومتش استیضاح کرد، اما در سخنرانی خود کلمه ای گله نکرد و فرمودند هر چه می بینم زیبایی است ایشان به درجه ای رسیده بودند که شهادت امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) را زیبا می دیدند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: ایشان در واقعه کربلا نه تنها از واجبات دست نکشید حتی مستحبات هم را انجام داد و در شام غریبان نماز شب را نشسته خواندند.

وی با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) و ابن عباس به ایشان فرموده اند: «عالمه غیر معلّمه»، عنوان کرد: یک زن می تواند مشا تحولات تاریخی باشد، بنی امیه شام را چراغانی و جشن گرفته بودند اما حضرت زینب(س) با یک کودتای فرهنگی جشن پیروزی آنها را تبدیل به عزا کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: تمام حرکات ایشان با اجازه شوهر بود، اما متأسفانه گاهی بانوان ما معتکف می شوند یا روضه می گیرند در حالی که از همسر یا پدر خود اجازه نمی گیرند.

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: یکی از اسامی حضرزت زینب(س) عقیله است ایشان عاقل و فکور بود، در مدینه برای زنان تفسیر می گفت و پاسدار اسرا بود، در مقابل یزید از بی حجابی گله کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی افزود: ائمه اطهار(ع) با طرق مختلف تهدیدها را تبدیل به فرصت کردند، امام حسن(ع) با صلح کودتای فرهنگی کردند؛ ایشان شرایطی را در صلح نامه با معاویه ذکر کردند که معاویه تحمل هیچ یک را نداشت و آن را پاره کرد، امام حسن(ع) با این کار خود به مردم علم و آگاهی و امام حسین(ع) به مردم شجاعت دادند.

وی متذکر شد: امروز اگر زینب کبری(س) نبود سوریه هم نبود در واقع مرقد ایشان، سوریه را نجات داد مدافعین حرم ما به عشق ایشان برای جنگ با کفار به سوریه رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: بیان حضرت زینب(س)، موضع گیری، اطاعت از شوهر، نگاهش به مصیبت ها برای ما الگو است بنابراین در زندگی از زینب(س) درس صبر بگیریم، تلخی ها را شیرین ببینیم و اسم فرزندان خود را نیز زینب بگذاریم.

انتهای پیام

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha