جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پایتخت ۵

مفتی مصری،سر مگو را فاش کرد

شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر و عضو هیأت کبارالعلمای الازهر تأکید کرد که بیش از 40 میلیون سید در جهان وجود دارد.وی با حضور در برنامه «والله اعلم» در شبکه ماهواره ای abc گفت: همه فرزندان حضرت محمد(ص) از دنیا رفتند و تنها حسن (ع) و حسین (ع) فرزندان امام علی (ع) پسر عموی رسول الله(ص) و حضرت فاطمه زهرا (س) از نسل ایشان باقی ماندند.علی جمعه افزود:گرچه حسن (ع) و حسین (ع) دارای فرزندان زیادی بودند اما همه آنها از دنیا رفتند و تنها سه فرزند آنان زنده ماندند.مفتی سابق مصر اظهار داشت: از امام حسین (ع) فقط حضرت علی زین العابدین (ع) و از امام حسن (ع) نیز حسن المثنی و زید الابلج باقی ماندند.وی تصریح کرد: هم اکنون بیش از 30 الی 40 میلیون تن از نسل این سه تن از سادات و آل البیتی که نام آنان تا جدشان به ثبت رسیده است، در سراسر جهان وجود دارند.

 

مشت در برابر اسلحه،پیروز شد

عاموس هرئیل نویسنده و تحلیلگر رژیم صهیونیستی در امور نظامی در مقاله ای که در روزنامه هاآرتص منتشر شد در واکنش به توجه بین المللی به جنایت هایی که در غزه رخ داد، اعتراف کرد : راهپیمایی بازگشت و تظاهرات در نزدیک دیوار حائل راه بهتری برای برخورد با ارتش رژیم به جای شلیک موشک و خمپاره بود. در راهپیمایی بازگشت به مناسبت فرا رسیدن روز زمین نظامیان صهیونیست به سوی تظاهر کنندگان فلسطینی شلیک کردند و 16 فلسطینی را به قتل رسانده و صدها تن دیگر را زخمی کردند. وی افزود : نوار غزه همچنان یک بمب زمانی باقی می ماند و بحران کنونی می تواند تا چند هفته دیگر هم ادامه پیدا کرده و بر واکنش فلسطینیان در کرانه غربی و قدس تاثیر بگذارد.

 

بدترین پیام نوروزی از بهترین سریال عیدانه به ایرانیان رسید

سریال تلویزیونی پایتخت، که پیشتر و در فصل های گذشته، با حمایت از یوز و پلنگ ایرانی خودش را در دل مردم ایران جا کرد، هم اکنون برای ترکیه، تابلویی تبلیغاتی به بلندای فاصله چند صد کیلومتری شهر آدانا تا استانبول بلند کرده است و ابایی ندارد که نتیجه فصل پنجمش افزایش رغبت طبقه متوسط و چه بسا ضعیف ایرانی برای سفر به ترکیه شود. تأکید بسیار عجیب کارگردان، نویسنده و بازیگران این سریال بر مناظر زیبای شهر، امکانات تفریحی فوق العاده و آزادی هایی که برای آنها فراهم شده، به قدری زیاد است که هیچ عقل سلیمی نمی تواند منکر این مهم شود که این سریال خواسته و یا ناخواسته، بسیار موثر در حال تبلیغ سفر به ترکیه و مشخصاً استان و شهر آدانای این کشور است.تنها یکی از نام هایی که در تیتراژ پایانی به آن اشاره شده است، مؤسسه یونس امره ترکیه است. این مؤسسه بزرگ ترکیه در حال حاضر به ریاست فردی به عنوان شرف آتش در بسیاری از شهرهای جهان از جمله تهران نمایندگی و دفتر تبلیغاتی راه اندازی کرده و در تعامل نزدیک با وزارت خارجه ترکیه رسالت تبلیغ سفر به این کشور و افزایش تعامل مردم جهان با کشور ترکیه را دنبال می کند؛ مؤسسه ای که با حضور و حمایتش از سریال پایتخت 5 باید اعتراف کرد در رابطه با کشور ایران رسالتش را به نحو احسن انجام می دهد.

 

پایتخت،یک قدم بیشتر در کام کوه خواران فرو رفت

وقتی از دور به مناظر اطراف شهرها و روستاهای کشور نگاهی می اندازیم، پدیده ای شوم، تصاویر زیبای طبیعت را مخدوش کرده و مانند زخمی عمیق چهره شهرها و روستاها را خراشیده است.چند سالی است که در کشور با پدیده ای به نام کوه خواری مواجه شده ایم، پدیده ای که اگرچه نیازی به کشف و جستجوی زیاد ندارد اما با وجود وضوح کامل همچنان مغفول مانده و گویا از دید مسئولان امری نامرئی هستند.این معضل  به طور جدی بسیاری از ارکان کشور را درگیر کرده و در واقع پیش قراول اشکال متنوع تری از هجوم به عرصه های طبیعی و تصرف و تخریب آن است. اشکال متنوعی همچون جنگل خواری، مرتع خواری و حتی رودخانه خواری را شامل می شود.

 

دوربین ها بار دیگر پایتخت را زیر نظر گرفتند

رئیس پلیس راهور پایتخت از آغاز دوباره اجرای طرح ترافیک در تهران خبر داد و گفت : شهروندانی که دارای طرح ترافیک سال 96 هستند همچنان تا پایان فروردین امکان تردد در محدوده ترافیک را دارند. سردار مهماندار یادآور شد: از صبح امروز که طرح ترافیکی روز طبیعت اجرا می شود شاهد مورد تصادفی نبودیم و از فردا صبح نیز طرح ترافیک مانند روزهای عادی اجرا می شود و شهروندانی که دارای طرح ترافیک سال 96 هستند همچنان تا پایان فروردین ماه می توانند تردد داشته باشند تا طرح جدید اجرا شود.

 

 

اکسیر حیاتی ایران،رکورد ملی را ثبت کرد

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ایران بالاترین سطح سیستم ملی مراقبت از خون (هموویژیلانس) در منطقه مدیترانه شرقی را دارد ،بطوریکه یک سیستم نظارت کشوری بر سلامت خون و فرآورده های آن در تمام مراحل زنجیره انتقال خون از زمان خونگیری از اهداکنندگان تا پیگیری دریافت کنندگان خون و فرآورده ها را شامل می شود.سه میلیون و 334 هزار و 715 واحد خون و فرآورده شامل، گلبول قرمز فشرده، پلاکت و پلاسما در مراکز درمانی و بیمارستانی کشور توزیع شد. شاخص اهدای خون در کشورمان 27 واحد به ازای یک هزار نفر جمعیت است و ایران از این نظر، سرآمد کشورهای منطقه مدیترانه شرقی (امرو) است.براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2017 حدود 12 میلیون و 500هزار واحد اهدای خون در جهان انجام شد که از این میزان سهم کشورهای عضو مدیترانه شرقی حدود 9/9 میلیون واحد است.

 

اوتیسم به زنگ هشدار،نزدیک شد

مدیر واحد آموزش، پژوهش و توانبخشی انجمن اوتیسم با اشاره به اینکه تعداد کودکان و نوجوانان دختر طیف اوتیسم در حال افزایش است، خواستار توجه بیشتر و رسیدگی به نیازمندی های خاص این دختران شد. 2 آوریل مصادف با 13 فروردین، روز جهانی آگاهی از اوتیسم نامگذاری شده و شعار این روز در سال 2018 میلادی ' توانمندسازی دختران و زنان دارای اختلال اوتیسم' است. اوتیسم یک شرایط پیچیده‌ی عصبی-رفتاری و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است و به دلیل گستردگی علائم بیماری آن را اختلال طیف اوتیسم (ASD) می‌نامند. این بیماری شامل اختلال در طیف وسیعی از علائم و مهارت‌ها در سطوح مختلف است. علائم این بیماری معمولا در سه سال اول زندگی بروز می‌کند و برخی از کودکان از بدو تولد این علائم را نشان می‌دهند. برخی دیگر ابتدا نرمال به نظر می‌رسند، اما از ۱۸ تا ۳۶ ماهگی به یکباره علائم این بیماری را نشان می‌دهند. به هر حال اکنون مشخص شده است که در برخی افراد علائم ناهنجاری‌های ارتباطی تا وقتی در جامعه حضور نیابند نشان داده نمی‌شود. اوتیسم معمولا در پسران چهار برابر بیش از دختران مشاهده می‌شود. این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات نیز بر کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ تأثیری ندارد. این بیماری روند رو به رشدی دارد و هنوز کاملا مشخص نشده، رشد بیماری مرتبط با تشخیص آن است یا به دلیل بروز بیماری‌های دیگری رخ می‌دهد.

 

زرافشان،برگه آمار تکان دهنده شاغلان را رو کرد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به کاهش هفت میلیونی جمعیت دانش آموزی نسبت به دهه ۷۰ گفت: کاهش جمعیت دانش آموزی امروز به آموزش عالی رســیده است و میزان داوطلبان کنکور از یک میلیون و ۷۰۰ هزار به ۸۰۰ هزار نفر در سال‌های اخیر رســیده اســت و به تبع آن شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز دچار تغییراتی شده و پســران دریافته‌اند راه اشتغال لزوما از تحصیل در دانشــگاه نمی‌گذرد. طبق اعلام وزارت کار ۶۷ درصد شــاغلان کشور دارای مدرک دیپلم یا پیش دانشــگاهی هســتند. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طبق گزارش ســازمان ســنجش بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها درمشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شان کار نمی‌کنند اظهار کرد: در واقع سرمایه کشور چند سالی در راستای تربیت افرد در رشته‌هایی صرف می شود که بازار کاری ندارد. البته این موضوع به تغییر هرم جمعیتی کشور و کاهش شدید میزان داوطلبان دانشگاه‌ها باز می‌گردد.وی ادامه داد: به همین علت است که آمارها می‌گویند آمار دانش آموزان از ۵۵۰ هزار نفر در پایه سوم متوسطه نظری یک مرتبه به ۴۳۰ هزار نفر در دوره پیش دانشــگاهی کاهش می‌یابد و افراد با مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند.

 

ناجا،آمار جاده ای 97 را تشریح کرد

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: بررسی‌ها حکایت از آن دارد که علل بیش از ۸۵ درصد تصادفات در ایام اجرای طرح نوروزی، سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی است. این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: از ابتدای ایام نوروز تاکنون افزایش حدود 14 درصدی تردد در سطح کشور را شاهد بودیم در همین ایام مصرف سوخت روزانه 100 میلیون لیتر اعلام شد که نشان دهنده تردد روزانه یک میلیارد کیلومتر در سطح کشور است.مهری با بیان اینکه ایست های طولانی و گره ترافیکی در ایام نوروز نداشتیم، تاکید کرد: محورهای ورودی به شهر مشهد مقدس و همچنین محورهای شمالی کشور دارای ترافیک سنگین اما در عین حال روان بود.رئیس پلیس راهور ناجا افزود: همکاران من تا پایان تعطیلات در محورهای کشور مختلف مستقر هستند و امیدواریم بتوانیم آرامش خوبی در سفر برای مردم عزیز فراهم کنیم.

 

97 از دهه قبل،جلوتر زد

با ثبت سومین روز هوای ناسالم در تهران، نوروز ۹۷ آلوده‌ترین نوروز ده سال گذشته پایتخت شد. براساس آمار ده سال گذشته تنها در نوروز سال ۸۸ یک روز هوای ناسالم ثبت شده و نوروز‌های ده سال اخیر همواره با افزایش روز‌های هوای پاک همراه بوده است. شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت گذشته با نشان دادن عدد ۱۱۵ سومین روز هوای ناسالم در سال ۹۷ را ثبت کرده است. همچنین شاخص لحظه‌ای آلودگی هوای تهران نیز هم اکنون عدد ۱۱۴ را نشان می‌دهد و هوای تهران برای گروه‌های حساس ناسالم است. نوروز سال ۹۶ تهران تا روز ۹ فروردین ماه ۵ روز هوای پاک را تجربه کرده بود در حالی که تا ۹ فروردین ۹۷ تنها یک روز هوای پاک در تهران ثبت شده است.

 

تردد نوروزی،رقم ها را شکست

سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه استان‌ فارس پرتصادف‌ترین استان کشور در ایام نوروز بوده است، خاطرنشان کرد: استان‌های کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی بعد از استان فارس به ترتیب بیشترین تعداد تصادف را به خود اختصاص داده‌اند.وی با با تاکید بر اینکه، در ایام نوروز البرز پرترددترین استان کشور بود، گفت: استان‌های تهران، قزوین، مازندران، گیلان، قم، فارس، گلستان، مرکزی و خراسان رضوی به ترتیب رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند.رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در پایان با اشاره به افزایش 14 درصدی تردد در محورهای مواصلاتی کشور تصریح کرد: با توجه به آمار مصرف روزانه 100 میلیون لیتر سوخت، روزانه یک میلیارد کیلومتر تردد در کشور صورت گرفته است.

 

مهمانان شمالی با ساکنین پایتخت،هم تراز شدند

علی نبیان تعداد مسافران مقیم نوروزی استان را تا پایان ۱۲ فروردین ماه ۱۴ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۶۳۵ نفر شب اعلام کرد و گفت: از این تعداد سه میلیون و ۳۹۵ هزار و ۸۰۰ نفر شب در روستاها اقامت و دو میلیون و ۲۴۴ هزار و ۳۱۰ نفر نیز از روستاها بازدید کردند.وی تعداد اخطاریه های بهداشتی صادره شده برای صنوف را ۲۵۸ مورد تعداد اماکن غیربهاشتی تعطیل شده را ۵۳ واحد اعلام کرد و گفت: ۱۳ هزار و ۴۷۸ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و غیربهداشتی نیز در استان کشف و معدوم شد.وی تعداد تذکر کتبی به تاسیسات گردشگری اقامتی، پذیرایی و مسافرتی را ۱۵۱ مورد بیان کرد و گفت: ۶۹۱ واحد صنفی متخلف نیز در ایام طرح نوروزی شناسایی شده است.نبیان ادامه داد: در ایام نوروز ۷۵۸ هزار و ۷۱۱ زائر از اماکن مذهبی بازدید کردند و در این مدت ۱۰۰ کنسرت موسیقی و ۵۸۸ نمایشگاه صنایع دستی برگزار شد.نبیان،تعداد بازدید کنندگان از موزه های استان را ۳۶۳ هزار و ۱۱۲ نفر ذکر کرد و گفت: پنج هزار و ۵۵۹ نفر از اماکن فرهنگی و تاریخی در استان بازدید کرده اند.معاون استاندار مازندران یادآور شد: در ایام طرح نوروزی هفت هزار و ۵۱۳ بازدید و بازرسی از صنوف مختلف در استان انجام شد.

 

سیل بیسوادی،صدای نهضتی ها را هم درآورد

علی باقرزاده (معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نهضت سوادآموزی)گفت: این قاعده در تمام دنیا وجود دارد که دو سوم بیسوادان را زنان تشکیل می‌دهند. در کشورمان نیز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیسواد ۱۰ تا ۴۹ سال داریم که قریب به ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از بین خانم‌ها هستند، البته این آمار در بین اتباع خارجی کمی متفاوت است؛ یعنی آمار بیسوادی زنان اتباع، به خصوص اتباع افغانستانی نسبت‌شان از ایرانی‌ها بالاتر است. باقرزاده اضافه کرد: در بعضی استان‌ها این عدد خیلی بالاتر و جدی‌تر است؛ به طور مثال بیسوادی در برخی استان‌ها به بالای ۳۰ درصد می رسد و زنانشان از نعمت خواندن و نوشتن اولیه محرومند. زن مادر و مدیر خانواده است و مادر باسواد معمولا بچه بیسواد نخواهد داشت.وی روند باسوادی در سال های ۹۱ تا ۹۵ را با ۸۶ تا ۹۰ مقایسه کرد و گفت: میانگین رشد باسوادی در دنیا در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ ، ۱ درصد بوده و تقریبا تعداد بیسوادان ثابت مانده است.باقرزاده گفت: در فاصله سال های ۹۱ تا ۹۵، ۲ و ۸۵ صدم درصد نرخ باسوادی رشد کرده؛ یعنی ۳ برابر مدت ۱۵ ساله دنیا. همچنین ۱ و نیم میلیون از آمار بیسوادی کم شده است؛ سال ۸۶ تا ۹۰ نرخ باسوادی ۲ دهم درصد افزایش یافته است.

 

آمار مبتلایان به اچ بی وی،اعلام شد

دکتر سید موید علویان می‌گوید: در یزد 200 نفر زندانی هپاتیت سی آماده درمان داریم که هزینه تامین دارو را ندارند، نه دفترچه دارند و نه حتی بعضی‌شان شناسنامه و کارت ملی و همچنین برآورد کرده‌ایم که تعداد مبتلایان به هپاتیت سی 176 هزار نفر و هپاتیت بی یك میلیون و چهارصدهزار نفر است؛ البته هفتاد درصد این افراد شناسایی نشده‌اند.وی ادامه داد: کنترل هپاتیت سی در معتادان خواسته اصلی ماست چون الان شایعترین راه انتقال هپاتیت در شرایط فعلی كشورمان، انتقال از طریق معتادهاست كه سرنگ آلوده مشترك مصرف می‌كنند. 40 درصد معتادان تزریقی زندانی، هپاتیت سی دارند. این عدد، رقم کمی نیست.

 

متهاجران پایتخت،دربند سیزده رفتند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه تهران حدود ۳۰۰ هزار معتاد دارد گفت: معتادان متجاهر تا پایان تعطیلات نوروزی در شهر رها نمی‌شوند.محمدعلی اسدی در خصوص اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در سال ۹۶ و برنامه های این ستاد برای سال ۹۷ افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر یک دستگاه هماهنگ کننده است و خودش وارد کار اجرایی نمی شود. قانونگذار از این شورا انتظار دارد هماهنگی بین دستگاهها را انجام دهد.اسدی با بیان اینکه تهران حدود ۲۷۰ تا ۳۰۰ هزار معتاد دارد، از بیان کشف حدود ۴۰ تن مواد مخدر در استان در طول سال ۹۶ خبر داد و گفت: معتادان متجاهر در طول تعطیلات نوروز رها نمی شوند تا چهره شهر در این ایام و برای مسافران نوروزی پایتخت دچار زشتی نشود.وی در مورد برنامه های این شورا در سال ۹۷ افزود: برای سال ۹۷ طرح جمع آوری معتادان متجاهر را ادامه خواهیم داد و به هر میزان که ظرفیت خالی در مراکز اقامتی شهر تهران داشته باشیم، معتادان متجاهر را جمع آوری می کنیم.

 

فتا از اپلیکیشن های سارق،هشدار داد

فتا بیان داشت: یکی از مواردی که در ایام نوروز بیش از گذشته مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار می‌گیرد، سوء استفاده از اپلیکیشن‌های تقلبی تلفن همراه می‌باشد به گونه‌ای که مسیرها و آدرس‌های مهم کاربر را در اختیار سارقان قرار می‌دهد. تنها کافی است که هموطنان، در دانلود و نصب اپلیکیشن‌های مسیریاب و ...از نسخه‌های اصل و ایمن استفاده نکنند؛ این اقدام، سارقان را در بهترین وضعیت برای کلاهبرداری و سرقت قرار می‌دهد زیرا نسخه های جعلی این نرم افزارها با دسترسی به اطلاعات کاربر مانند مسیرها و آدرس‌های مهم، موقعیت لحظه‌ای آن‌ها را نیز مشخص می‌کنند.بنابر این لازم است هموطنان عزیز در در صورت نیاز، اپلیکیشن‌های مورد نظر را از مارکت‌های معتبر «ایرانی» دریافت نموده و از دانلود کردن برنامه‌هایی که در کانال‌ها و گروه‌های مختلف شبکه‌های مجازی مانند تلگرام ارائه شده و یا دانلود از لینک‌هایی که فاقد اعتبار لازم می‌باشند، خودداری کنند.یادآور می‌شود معمولاً برنامه‌های جعلی با دریافت برخی مجوزها از سوی کاربر، امکان دسترسی به تمامی اطلاعات ذخیره شده در گوشی تلفن همراه کاربر را خواهند داشت و می‌توانند از افراد سوءاستفاده نمایند.

 

شورا در تناقض پایتخت نشین ها،هنگ کرد

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آغاز چهل و نهمین جلسه شورای شهر با اشاره به اینکه امروز روز امور تربیتی و تربیت اسلامی است، اظهار کرد: بی مناسبت نیست که امروز در مورد الزامی بودن حجاب که به یکی از مسائل مهم روزهای اخیر تبدیل شده است، صحبت شود.رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه از ابتدای انقلاب الزام حجاب به عنوان خواست عمومی مطرح شد، تصریح کرد: در مراحل بعدی قانون حجاب تصویب شد و این روند ادامه پیدا کرد.وی با بیان اینکه اکنون 2 نارضایتی از وضعیت حجاب وجود دارد، گفت: افراد متدینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی‌شود و می‌گویند چون بدحجابی در جامعه زیاد شده است، باید برخورد با آن تشدید شود.

 

آشوبی که از فتنه،خطرناک تر شد

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه درباره حوادث اخیر خیابان پاسداران اظهار کرد: اگر کسانی از طریق قانون شکنی مخل نظم و امنیت و آرامش مردم شوند و بخواهند با فشار‌های داخل و بیرون برای مردم اضطراب و دلهره ایجاد کنند، باید به طور جد در مقابل آن‌ها ایستاد.وی افزود: اتفاقی که در یکی دو شب پیش در خیابان پاسداران رخ داد، موضوعی است که دستگاه‌های مسئول و مردم نمی‌توانند از آن بگذرند.سخنگوی قوه قضاییه گفت: یک فردی به اتهام سرقت یا احیانا داشتن ماشین سرقتی مورد بازخواست قرار گرفته و می‌خواهند از او تحقیق کنند. جعفری دولت آبادی دادستان تهران از صدور کیفرخواست برای عامل شهادت 3 نفر از مأموران ناجا به اتهام قتل عمد خبر داد.دادستان تهران با اعلام این خبر افزود: نامبرده که در تاریخ 96/11/30 در یک اقدام مجرمانه با اتوبوس 3 نفر از مأموران ناجا را به شهادت رسانده بود توسط مأموران پلیس دستگیر و پس از انجام تحقیقات به قتل مأموران اعتراف کرده است.جعفری دولت آبادی تصریح کرد: با توجه به درخواست قصاص اولیای دم نامبرده به زودی در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه خواهد شد.

 

صدر نشین پرونده های 96 اعلام شد

مهدیه محمدی: «سال ۹۶ را شاید بتوان سالی سخت از نظر مشکلات اقتصادی و اجتماعی توصیف کرد، چرا که شاهد برگزاری چند تجمع اعتراضی در دی و بهمن ماه در اغلب شهرها بودیم، علاوه بر این مشکلات مرتبط با بانک‌ها، موسسات پولی و اعتباری، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی هم  منجر به تشکیل چندین پرونده قضایی در قوه قضائیه شد» این جملات تنها بخشی از اظهار نظر دادستان تهران در رابطه با پرونده های قضائی سال گذشته است. سالی که مهم ترین پرونده های قضایی در آن به  پرونده های سیاسی  آن هم از نوع امنیتی بر می گردد پرونده هایی که اغلب به شناسایی یک جاسوس آن هم از نوع چند تابعیتی بر می گشت.نکته قابل توجه در رابطه با پرونده های مهم قضایی ۹۶  می توان به  پرونده های امنیتی با محوریت پرونده های جاسوسی اشاره کرد که همچون دو سال گذشته باز هم درصد بسیاری از پرونده های مهم امسال را به خود اختصاص دادند که  از جمله این پرونده ها می توان به صدور کیفرخواست برای ۸پرونده امنیتی اشاره کرد که تنها یکی از آنها مربوط به یکی از مدیران مرکز مطالعات ایران و عرب است، علاوه بر این پرونده جاسوس آمریکایی که به بهانه ادامه تحصیل به ایران آمده بود از مهم ترین پرونده هایی بود که با ورود دستگاه قضا حکم مقتضی صادر و در نهایت مختومه شد. در نهایت پرونده دری اصفهانی نیز پس از مدتها مورد بررسی قرار گرفت که دادگاه در نهایت او را به ۵ سال حبس محکوم کرد. علاوه بر این پرونده های دیگری از جمله نازنین زاغری و سیامک و باقر نمازی هم مطرح است که زمزمه هایی مبنی بر انتقال این متهمان هم به گوش می رسد.

 

آمریکا،مورد حمله سایبری عیدانه قرار گرفت

گروهی از هکرها با سرقت اطلاعات مربوط به پنج میلیون کارت اعتباری مشتریان فروشگاه های آمریکا، بخشی از این اطلاعات را به فروش گذاشتند.بیشتر مشتریان این فروشگاه ها که اطلاعات آنها هک شده است در ایالت های نیویورک و نیوجرسی زندگی می کنند.این فروشگاه ها متعلق به شرکت هادسونز بِی کانادا است. کارشناسان امنیت سایبری می گویند حمله هکری اخیر در میان بزرگترین و مخرب ترین حملات سایبری قرار دارد.گزارش ها حاکی است این گروه هکری پیش از این نیز اطلاعات مربوط به مشتریان برخی دیگر از فروشگاه های زنجیره ای و نیز مجموعه هتل های زنجیره ای ترامپ را هک کرده بود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha