جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ اگر همچنان اهل سختگیری باشیم و نسبت به استفاده از کالاهای ایرانی بی تفاوت باشیم، برای همیشه وابسته به خارج می مانیم و نمی توانیم روی پای خودمان بایستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت  آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم، با اشاره به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) تاکید کردند: دین اسلام دین آسان و آسان گیری است و ما نیز باید در زندگی روزمره خود سخت گیر نباشیم.

ایشان با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی خاطر نشان ساختند: در استفاده از محصولات و کالاهای ایرانی ممکن است که کالای داخلی بعضا از قیمت بالاتری برخوردار باشد، یا از لحاظ کیفیت کمی پایین تر باشد که اگر ما سخت گیر باشیم، نمی توانیم از تولیدات داخلی حمایت کنیم.

این مرجع تقلید افزودند: اگر همچنان اهل سختگیری باشیم و نسبت به استفاده از کالاهای ایرانی بی تفاوت باشیم، برای همیشه وابسته به خارج می مانیم و نمی توانیم روی پای خودمان بایستیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرهنگ سازی برای حمایت و استفاده از تولیدات داخلی را امری لازم دانستند و گفتند: فرهنگ سازی برای استفاده از کالای ایرانی، گرچه امری لازم و مهم است؛ اما به تنهایی کافی نیست، بلکه باید اندیشمندان و خبره های این عرصه برای بالابردن کیفیت تولید داخل و کاهش قیمت اجناس داخلی راه حل مناسبی پیدا کنند.

معظم له در تشریح علل گرایش مردم به اجناس خارجی گفتند: چندین عامل سبب شده است مردم به سمت استفاده از تولیدات خارجی بروند که باید این عوامل مهم را برطرف کرد تا انگیره بیشتری برای حمایت از تولیدات داخلی پیدا شود؛ نخست کیفیت است به این صورت که مردم به دنبال اجناس با کیفیت هستند و اگر ما بتوانیم کیفیت محصولات داخلی را افزایش دهیم مسلما رغبت مردم نیز بیشتر می شود.

ایشان افزودند: قیمت بالای اجناس داخلی نیز یکی دیگر از عوامل گرایش مردم به محصولات خارجی است که باید دید چرا تولیدات داخلی بعضا قیمت اشان بالاست و برای کاهش قیمت آن فکر اساسی شود.

این مرجع تقلید قاچاق کالاهای خارجی را یکی دیگر از عوامل گرایش به محصولات خارجی دانستند و گفتند: باید با پدیده قاچاق در هر سطحی مبارزه کرد چرا که مضرات بیشماری برای اقتصاد کشور دارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطر نشان ساختند: فضای مجازی یکی دیگر از عوامل گرایش مردم به وابستگی و استفاده از اجناس خارجی است.

ایشان در پایان ابراز امیدواری کردند عقلا و اندیشمندان دلسوز کشور برای هرکدام از این عوامل گرایش به کالاهای خارجی فکر و راه حل مناسبی پیدا کنند و همه سعی کنند تنها به منفعت امروز نگاه نکنند بلکه به آینده خود و فرزندان این مملکت نیز توجه شود.

 

۳۱۳/۳۲

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha