جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
  آیت الله اعرافی

حوزه/ تربیت، عناصر زیادی دارد و از مهمترین آنها این است که باید جامع، متوازن، درون زا و متناسب با خواسته طلبه باشد، از درون بجوشد و با مشارکت طلبه استاد صورت گیرد، مدیر حس مسئولیت داشته باشد چرا که فضا و محیط و جوّ مدرسه یا حوزه است که انسانها را می سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله اعرافی در دیدار معاون تهذیب حوزه های علمیه و مسئولین این معاونت، با اشاره به فرارسیدن بهار عبادت و لزوم بهره برداری از فیوضات ماه رجب و شعبان، گفت: اگر ادعیه این ماه ها جزء ذات و خمیرمایه وجود ما و فضای فرح بخش برای ما نباشد، هیچگاه نمی توانیم موفق باشیم؛ دوستانی که در بخش های مختلف کار می کنند، خودشان باید مظهر این مسئله باشند.

وی افزود: تربیت عناصر زیادی دارد و از مهمترین آنها این است که باید جامع، متوازن، درون زا و متناسب با خواسته طلبه باشد، از درون بجوشد و با مشارکت طلبه استاد صورت گیرد، مدیر حس مسئولیت داشته باشد، چرا که فضا و محیط و جو مدرسه یا حوزه است که انسانها را می سازد.

مدیر حوزه های علمیه تاکید کرد: یکی از موارد مثبت و در دست اقدام طرح جامع تربیتی است که بسیار خوب بوده و البته مشکلاتی هم داشته که ما باید آغوشمان برای اصلاح و نقد باز باشد، اما اصل کار درست است که بدانیم ما چه گام های تدریجی و سنجیده ای را برای طلبه متصوریم، این یک چارچوب می خواهد و باید خیلی سنجیده شود؛ هم باید دائم آن را اصلاح کرد و هم برای اجرا نیرو می خواهد و نیرو باید آموزش ببیند.

امام جمعه قم گفت: معاونت تهذیب باید یک کارهایی را خودش انجام بدهد و کارهای زیادی را باید از دیگران بخواهد که انجام دهد؛ گره هایی در این راه است که باید باز بشود.

وی خطاب به مسئولین مختلف معاونت تهذیب تاکید کرد: باید به بحث متون ورود جدی داشت، همانطور که در خصوص مدیر و استاد عنایت دارید، باید به ضلع دیگر که منابع است توجه کنید؛ دستگاه های ستادی باید تئوری پرداز باشند چرا که مدیریت در دنیای امروز تئوری می خواهد.

آیت الله اعرافی با اشاره به لزوم مشارکت جدی طلاب در مباحث اخلاقی و تهذیبی گفت: ما نه مدرسه ای شدن سطوح عالی را می خواهیم و نه رها بودن آن را، درس های اخلاق عمومی موضوعی است که هم در استانها و هم در سطوح عالی باید توجه ویژه ای را معطوفشان داشت و لازمه این کار این است که مشارکت طلبه ها در این عرصه بیشتر شود.

وی افزود: شوراهای شکل گرفته در مدارس باید تغذیه شوند و فعال تر شوند و در کنار همه این کارها بحث مشاوره هم اهمیت ویژه ای دارد.

 

 

۳۱۳/۳۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha