چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدویت

حوزه/ پژوهشگر مهدویت با اشاره به روایات تفسیری شیعه و سنی این روایات را موید مباحث مهدوی در میان علمای شیعه و سنی دانست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‏ الاسلام عبدی چاری امروز در نشست علمی مهدویت محور مشترک ادیان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: مساله مهدویت به عنوان یکی از مهمترین ارکان اعتقادی در اسلام پذیرفته شده است.

وی افزود: پس از بررسی 300 تفسیر سنی و شیعه به 18 محور مرتبط به مهدویت در اعتقاد شیعه و سنی می رسیم؛ در میان این 18 محور مباحثی چون ضرورت امام مهدی(عج) غیبت اعم از صغری و کبری، رجعت، انتظار، یاران مهدی و نشانه های ظهور وبررسی آثار و خواص سور از جمله مواردی است که تنها در تفاسیر شیعه وجود دارد.
پژوهشگر پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی با ذکر این مطلب که در بحث نشانه های ظهور نکاتی وجود دارد تصریح کرد: اما باید به یاد داشت که این مباحث به عنوان نشان های ظهور در تفاسیر اهل سنت نقل نشده است ولی در برخی تفاسیر به این مباحث می رسیم؛ یا مثلا در خصوص آثار قرائت و انس با سور قرآنی در فرقه شافعی به این بحث مشترک با شیعه می رسیم.
وی گفت: آنچه مشترک تفسیری و مهدوی بین شیعه و سنی است مباحثی است که از جمله آنها می توان به بحث انتظار اشاره کرد؛ البته آنچه در تفاسیر اهل سنت داریم کسی قائل به انتظار حضرت نیست و حتی آنها از آیه آخر سوره آل عمران نیز چنین بحثی ندارند ولی آنها قائل مهدی نوعی هستند و انتظار چنین مهدی را دارند ولی فضیلتی برای آن قائل نیستند.
حجت الاسلام عبدی چاری بیان کرد: بحث ویژگی های امام مهدی اعم از خاص و عام و وضعیت جهان قبل و بعد از ظهر و زمان استقرار حکومتدر امنیت کامل، بشارت و پیشگویی در زمینه امام مهدی(عج) در تفاسیر شافعی وجود دارد و بحث القاب و کنیه امام نیز جزو مشترکات فتسیری مهدوی است.
این محقق مهدوی بیان کرد: بحث یاجوج و ماجوج در کتب تفسیری اهل سنت نیز بیان شده که آن را مرتبط به آخرالزمان می دانند؛ در خصوص حکومت جهانی امام و دین در آخرالزمان نیز مشترکاتی با اهل سنت داریم.
وی با ذکر این مطلب که کمترین تفسیر مهدوی از سوی اباضیه و معتزله وجود دارد گفت: ولی شافعیه، حنفیه و حنبلیه دارای تفاسیری هستند که در آنها به بحث مهدویت اشاره شده است؛ زیدیه از فرقه های شیعه است که چنین تفاسیری دارد، ولی گرایش آنها بیشتر به اهل سنت است ولی در اسماعیلی چنین مباحثی با شاهد نیستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha