شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت‏ الله علوی بروجردی

حوزه/ برخی کانال‌های تلگرامی اقدام به انتشار گزینشی از سخنان آيت‌الله علوی بروجردی در خصوص بانکداری کرده بودندکه باعث ایجاد برخی سوالات و شبهاتی شده بود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، برخی کانال‌های تلگرامی اقدام به انتشار گزینشی از سخنان آيت‌الله علوی بروجردی کرده بودند. این سخنان در 25 تیر ۱۳۹۶ مطرح شده بود، این اقدام باعث ایجاد برخی سوالات و شبهاتی شده که مطالعه بخش‌های تکمیلی خبر نشان می‌دهد دو جمله از این خبر تقطیع شده است.

 بخش‌های مرتبط با عبارات تقطیع شده ‌آیت‌الله علوی بروجردی بدین شرح است:

بانک نهاد و مؤسسه‌ای غربی است که با عملکردی خاص به میان ما آمده و چیزی است که در صدر اسلام نبوده است. این پدیده جدید است. معامله خاصی را انجام می‌دهد و در مقابل هم چیزی می‌گیرد. این ربا نیست. اصلاً نباید در وادی ربا به آن نگاه کرد. اساساً دیدمان راجع به بانک اشتباه است. بانک این نیست و لذا ما گرفتار معضلی شده‌ایم.

باید اقتصادمان به سمتی برود که سود بانکی پایین بیاید. من بارها به عزیزان در بانک مرکزی، حتی جناب آقای دکتر طیب‌نیا و دوستانشان، این را عرض کرده‌ام، اما متأسفانه در پایین‌آوردن سود بانکی مشکل داشتند. نوع بانک‌ها به این توصیه‌ها گوش نمی‌دهند. علاوه بر سود بانکی، جریمه و دیرکرد هم معضلی برای بانک‌ها شده است. گاهی همین جریمه‌ها و دیرکردها تولید‌کننده‌های ما را از پا درآورده است. پس سود بانکی باید پایین بیاید. از سوی دیگر، باید فرهنگ سپرده‌گذاری مردم در بانک‌ها نیز تغییر کند. در کشور سوئیس بانک‌ها بابت پولی که مردم در بانک می‌گذارند مبلغی از آنها دریافت می‌کنند. چون از پول مردم نگهداری می‌کنند. اگر مردم درآمدزایی را در جای دیگری غیر از بانک ببینند فعال می‌شوند. ما باید این وضعیت را در اقتصاد ایجاد کنیم. به همه عزیزان، از جمله رئیس‌جمهور محترم، آقای دکتر روحانی، بارها این نکته را گفته‌ایم ولی متأسفانه آنها هم درگیر مشکلاتی هستند که باعث می‌شود نتوانند این اهداف را محقق کنند. خیلی زشت است که در جمهوری اسلامی سود بانکی این مقدار باشد و مردم را خانه‌خراب کند، اما در کشورهای غربی با 3 یا 4 درصد سود به مردم وام بدهند.

مسئله دیگری که متأسفانه در کشور ما وجود دارد و بانک‌ها را پیش مردم بدنام کرده است این است که بانک‌ها در معرض تهاجم قرار داده شده‌اند. از نظر ما، بسیاری از بانک‌ها مظلوم هستند. دولت نباید در کار بانک‌ها یا حتی بانک مرکزی دخالت کند. بانک مرکزی باید فارغ از دولت‌ها و گرایش سیاسی آنها سیستم خودش را داشته باشد و مستقل عمل کند. نظام بانکی باید کار خودش را پیش ببرد و مستقل از دولت باشد. روابط مالی دولت و بانک‌ها باید شفاف باشد. بانک مرکزی باید مستقل عمل کند. حال آنکه یکی از مصیبت‌های ما این است که دولت‌ها برای افراد به بانک‌ها حواله می‌دهند. این مصیبت اول است. بانک نباید حواله‌ای و سفارشی کار کند، بلکه متخصصان مرتبط با بانک باید ببیند آیا کاری که این شخص می‌کند درآمدزا هست یا نه و آیا می‌تواند پس از گرفتن وام اقساط بانکی را پرداخت کند یا خیر.

نباید با کارآفرینان و مبتکران به گونه‌ای رفتار کنیم که نتوانند ایجاد اشتغال کنند، بلکه باید در ابتدای کار دولت از گرفتن مالیات چشم‌پوشی کند تا با این کار، آنها تشویق شوند و اقتصاد کشور را رشد دهند تا به جایگاهی که درخور ایران است برسیم. به این ترتیب موقعیت تولیدکننده تثبیت می‌شود و می‌تواند روی پای خودش بایستد. پس بانک مرکز خیریه نیست. مراکز خیریه بافت دیگری دارند، اما بانک در بافت اقتصادی فعالیت می‌کند. بانک برای خودش صنعتی است. همان‌طور که صنایع مختلف باید رشد کنند صنعت بانک هم باید رشد داشته باشد و این رشد را باید تضمین کنیم. قدم اول این است که مردم به جای آنکه پولشان را در بانک بگذارند و سودش را بگیرند، فعالیت اقتصادی کنند. بانک جای امنی برای نگهداری پول است و باید درصدی هم بابت این کار از مردم بگیرد، اما سود بانکی نباید در حدی که در مملکت ما است باشد

این تعابیر رایج «بانک اسلامی» و «بانک ربوی» هم صحیح نیست. بانک هویت خاص خودش را دارد و از بیرون هم آمده است. نوعی معامله جدید است. مؤسسه‌ای است برای خدمات مالی با مختصات خودش. نباید آن را به ربا ربط دهیم. بانک هم در مقابل کاری که انجام می‌دهد پول می‌گیرد. چون نوعی بنگاه اقتصادی است که فعالیتش هم به گونه دیگری است. نباید به بانک مانند مغازه‌داری نگاه کنیم که ربا می‌گیرد. این ذهنیت بایداصلاح شود. ما از همان ابتدا نگاه نادرستی به بانک داشتیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha