جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
دیدار هنرمندان با تولیت آستان قدس رضوی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه هنر اسلامی حکمت آمیز و حکمت آموز است، تصریح کرد: نسل‌های آینده باید با این فرهنگ غنی و انسان ساز، جامعه ساز و نظام ساز بیش از پیش آشنا شوند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در دیدار با هنرمندان که همزمان با هفته هنر انقلاب، در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: رمز ماندگاری و جاودانگی شهید آوینی در اتصال به جایگاه بصیرت، معنویت و معرفت آفرین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فعالیت انجمن ادبی رضوی امید دهنده آینده روشن پیش‌رو است، ابراز کرد: محضر مقدس امام مهربانی‌ها کانون معرفت، معنویت و بصیرتی عظیم و بی‌بدیل است که شهید آوینی از جلوه‌های همین جایگاه و دارای قلم و زبان معرفت افزا، بصیرت افزا و معنویت آفرین است.

* ضرورت گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری انقلابی

تولیت آستان قدس رضوی افزود: امروز کشور در معرض جنگ نرم و شبیخون فرهنگی است که بسیاری از اراده‌ها، قلب‌ها و عقیده‌ها را تسخیر می‌کند، ولذا گسترش فعالیت فرهنگی، هنری و ادبی انقلابی در پرتو نورانیت حضرت رضا(ع) در سراسر کشور ضروری است.

وی، شعر خوانی شاعران در «رواق دعبل» را مانند روضه مداحان در رواق امام خمینی(ره) اثر گذار دانست و ابراز کرد: باید یکی از تریبون‌های حرم مطهر رضوی، موضوع هنر هنرمندان، ادبیات ادیبان و شعر شاعران باشد و تا مفاهیم دینی با قالب هنری و شعری به مردم منتقل شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه امروز هنر ما آمیخته با حکمت و لذتی است که از لذت تعقل و گرایش به معنویت برخاسته است، ادامه داد: این ظرفیت عظیم بر اساس آنچه خداوند در فطرت و جان‌ها قرار داده در اختیار ما وجود دارد و لازم است با فعالیت در این عرصه دل‌های آماده در سراسر کشور را به هم متصل کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در سیره امامان و پیشوایان ما هم توجه به مقوله شعر وجود داشته است و رهبر معظم انقلاب هم به صورت نمادین نشستهای متعددی با شعرا و ادیبان دارند تا توجه همه جامعه را به این قالب اثرگذار جلب کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی عنوان کرد: بوسه مقام معظم رهبری بر پیکر سید شهیدان اهل قلم برای این بود که مردم، مسئولان، جوانان و همه ما خط بگیریم و به این زبان و قلم اثرگذار توجه پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: قرآن کریم در آیه شریفه «ن والقلم و مایسطرون» به قلمی سوگند یاد میکند که مستور آن توحیدی، انسان ساز، ضد استکبار، ضد ظلم و برای نجات انسان معاصر باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تأکید کرد: قلمی ارزشمند است که برای برملا کردن چهره نفاق، چهره استکبار، چهره ظلم و برانگیختن مردم علیه ظلم و ستم و دلدادگی مردم به دین و ارزش‌های الهی باشد.

* هنر اسلامی؛ حکمت آمیز و حکمت آموز است

وی با بیان اینکه هنر اسلامی حکمت آمیز و حکمت آموز است، تصریح کرد: نسل‌های آینده باید با این فرهنگ غنی و انسان ساز، جامعه ساز و نظام ساز بیش از پیش آشنا شوند و دلدادگی آنها با این فرهنگ بیشتر شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز در جامعه اضطراب‌های اجتماعی بسیاری وجود دارد که گرایش به این فرهنگ غنی، ادبیات، شعر، هنر و قلم مانند کوه میتواند جامعه را از این اضطراب‌ها مصون نگاه دارد، همچون زیارت مضجع نورانی ثامن الحجج(ع) که هرگاه انسان مضطرب، چه اضطراب از شبهه علمی و چه اضطراب از شهوت عملی، کنار وجود مقدس حضرت رضا(ع) قرار میگیرد آرامش پیدا می‌کند.

* وجود حضرت رضا(ع)؛ آرامش بخش، الهام بخش و دور کننده اضطراب

وی با بیان اینکه فرهنگ ایرانی اسلامی ظرفیت عظیمی است که می‌تواند در هر خانه و مدرسه‌ای تأثیر گذار باشد، ابراز کرد: وجود مقدس حضرت رضا(ع) برای هر کسی با هر سلیقه‌ای بسیار آرامش بخش، الهام بخش و دور کننده اضطراب است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: باید از این نورانیت و جایگاه و دستگاه بزرگ انسان سازی با کمک قالب شعر، هنر، ادبیات و کار هنرمندانه برای انتقال مفاهیم، آرامش بخشی به جامعه، پیشبرد جامعه در جهت ارزش‌های انقلاب اسلامی و مصونیت بخشی به جامعه کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی در پایان گفت: فرهنگ و هنر انقلاب علی‌رغم همه موانع و مشکلات روزبه‌روز رونق بیشتری پیدا میکند.

 انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha